Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Gul motorsymbol i display.  (läst 18089 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
  • Kön: Man
    • www.e28klassiker.se
Gul motorsymbol i display.
« skrivet: juni 24, 2015, 21:54:04 »
Vad avser den när den gula motorsymbolen lyser till?

Ringde tre olika BMW verkstäder...alla säger samma diffusa svar....som om de ska säga samma sak i alla BMW verkstäder.
Den ena verkstaden skulle ha 1400:- för att köra diagnos och den andra skulle ha 992:- för samma sak.

Någon som vet mer vad motorsymbolen lyser för mer än det som står i instruktionsboken?

I Instruktionsboken står det:
Försämrade avgasvärden. Kontakta din BMW verkstad

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 114
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2015, 22:29:13 »
Gul symbol brukar väl betyda mindre allvarligt fel, så spannet kan vara lite olika beroende på hur ny bilen är. I ditt fall så kanske Lambda-sensor, olja i tändstifthålen (vanligt på V8:orn) eller något annat som gör att

Jag skulle annars tipsa om en fristående verkstad. Den mekonomenverkstad som farsan brukar lämna hos tog kring 300:- för att läsa felkoder :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Tor

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 105
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2015, 08:14:07 »
Lysande motorlampa betyder att motorstyrningen har upptäckt ett fel som mest troligt gör att avgasvärden inte uppfylls.

KAN vara skadligt att köra då tex lambdavärde kan vara felaktigt och katalysatorskador kan uppstå.

Vill man jobba själv med bilen finns det diagnosverktyg att köpa för mindre än vad en felsökning kostar hos verkstad.
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2015, 20:59:29 »
Vad är det då man byter ut när diagnosen är gjord för att inte katalysatorskador ska uppstå?
Vilka fler enheter kan vara utbytes benäget?

Utloggad Tor

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 105
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2015, 22:58:02 »
Omöjligt att svara på.

Utför diagnos så får du reda på vad som spökar. Mest troligt någon givare.
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Darth Väder

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 180
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2015, 16:50:26 »
Hej Leif, tråkigt att höra att du har bekymmer. Du kanske redan har fått diagnos men här kommer ett tips.
Den verkstad jag vänder mig till  är hyfsat billig, i alla fall jämfört med Carlsson bil här i Örebro. Bil o Elservice heter den och ligger på Pappersbruksallén (på lämpligt gångavstånd hemifrån) och de är väldigt duktiga på BMW och Mercedes. Hör av dig om du ska dit med den så kan jag vi ta en E38/E31-träff medan de jobbar på bilen.
/Daniel
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2015, 22:11:34 »
Hej ! Hade helst lämnat E38 dit istället om jag fått tipset tidigare. Bi & Elservice känner jag till....har lämnat in ett Si-kort till E28 för batteribyte på 90 talet. Men nu står E38 hos Carlsson och fick ett samtal hem som jag bad dem om. De trodde efter diagnosen att det var läckage vid någon insugningskanal. Kan vara en packning som gått ?? Har inte hört något mer från Carlsson sedan den 30 juni...den 29 juni fick de bilen.

Utloggad Darth Väder

• BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2015, 13:31:54 »
Du kan ju ta med infon och lämna den på Bil&El istället?
Själv har jag också väntat länge på Hr Carlsson då jag måste få farthållar-radarn justerad men de får aldrig hem verktyget som behövs till det. Iofs inte deras fel men det känns som att det ofta är långa väntetider med den verkstaden.
BMW 530 xd -08

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
« Svar #8 skrivet: juli 11, 2015, 22:49:44 »
På vilket sätt skulle det hjälpa mig att lämna infon till Bil & El när bilen står hos Carlsson och är riven för att kunna kolla om läckaget vid insuget är det primära ?

Utloggad Darth Väder

• BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: juli 13, 2015, 16:45:11 »
Jaha, de har redan plockat isär den. Då var det ju inte mycket att göra.
BMW 530 xd -08

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
« Svar #10 skrivet: juli 20, 2015, 22:07:09 »
Då är 740:n åtgärdad vad det beträffar gula motorlampan.
Det var ett membran bakom insugningspaketet som var sprucken.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #11 skrivet: juli 21, 2015, 11:26:22 »
Troligtvis var det PCV-ventilen -- Pressure Control Valve -- en tryckutjämningsventil för vevhusventilationen. Den sitter längst bak på insuget (mot torpedväggen) och består av ett membran (en gummikonstruktion) som är till för att hålla ett noga bestämt övertryck (10-20 millibar) från vevhusventilationen in till insuget. (oförbränd bensin som leds tillbaks från vevhuset till insuget för att förbrännas)

Jag har samma problem med min bil. Själva ventilen ("membranet" som en del kallar den) är inte dyr - kring 500 kr - men den sitter så illa till så det är mycket jobb att byta den. Den brukar ge upp efter ca 30 000 mil.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
« Svar #12 skrivet: juli 22, 2015, 02:12:05 »
Troligtvis var det PCV-ventilen -- Pressure Control Valve -- en tryckutjämningsventil för vevhusventilationen. Den sitter längst bak på insuget (mot torpedväggen) och består av ett membran (en gummikonstruktion) som är till för att hålla ett noga bestämt övertryck (10-20 millibar) från vevhusventilationen in till insuget. (oförbränd bensin som leds tillbaks från vevhuset till insuget för att förbrännas)

Jag har samma problem med min bil. Själva ventilen ("membranet" som en del kallar den) är inte dyr - kring 500 kr - men den sitter så illa till så det är mycket jobb att byta den. Den brukar ge upp efter ca 30 000 mil.

Stämmer bra på din beskrivning. Priset var inte högt...utan det var som vanligt arbetskostnaden som drog iväg, så totalt betalade jag 5400:- inkl klubbrabatten.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #13 skrivet: augusti 01, 2015, 21:07:06 »
Bra att det löste sig.

Tips: det är inte så jättemycket jobb att byta den själv. Problemet är att den sitter illa till. Sju bultar med torx T27.

Det tog mig drygt två timmar att byta den själv ute på garageuppfarten, och det är första gången jag gör det (och är inte särskilt duktig på att skruva heller). En van mek byter den på en halvtimme. Kan vara bra att veta om / när det händer igen.

Reklampartners