Hejsan!
Detta får äran att bli mitt första inlägg
Som problem och information:Bilen ifråga är en 850i 1991 (tillverkad december 1990)
Har 16300mil i skrivande stund och har fungerat bra den relativt korta tiden jag har ägt den, från april i år.
Igår efter en eftermiddagstur stannade jag till ca 10minuter för att handla, och när jag startade bilen igen märkte jag direkt att något inte stämde...
Mycket riktigt, bilen hade plötsligt kraftresurser som liknade vw polo -82.
Inga varningar dyker upp, ingen EML lampa och Check control visar ok...
Forsatte köra lugnt och sansat hemåt och plötsligt när jag kör över ett fartgupp kickar bilen till och vips har jag 300hk igen.
Väl hemma så stänger jag av bilen och startar den igen. Då går den dåligt igen..
Känner jag på utblåsen så kan konstatera att det kommer varma avgaser endast från vänstra utblåset.
Högra utblåset trycker ut nån ljummen oförbränd bensinluktande skit..
Påbörjar en rutinmässig googling av fenomenet, plockar fram multimetern och börjar mäta:
*"Cylinderpositions sensorer", dom som sitter på 6:ans och 12:ans tändkabel, båda visar 0,3Ohm.
*Vevaxel eller kamaxelpositions givarna, båda visar ca 570Ohm
*Tändspolar, båda visar samma =ca 0,7-0,5 Ohm.
Sedan kommer jag till bränslepumparna.. Tänkte för mig själv att när jag körde över fartguppet så blev det putt i grejorna igen, så det skulle kunna vara en kärvande pump..?
Men fick inte ihop det med den rena bensinlukten som högra utblåset levererar, då får den ju bränsle tänkte jag?!
Iaf, så med bilen igång la jag mig brevid bakhjulet och klappade till bränsletanken underifrån med handflatan, och då direkt ändrar sig motorgången till något som jag känner igen!
Men efter några sekunder så återgår motorn till att endast gå på vänstra sidan igen.
Upprepar att ge bränsletanken stryk och varje gång ändrar sig motorgången.
Nu efter detta är jag personligen ganska säker på att ena bränslepumpen måste bytas, men tänkte kolla om någon av er känner igen problemet eller kanske har råkat ut för samma skit?
Sedan undrar jag ifall det sitter 2st likadana pumpar i tanken, det verkar så? Läste nämligen på något utlänskt forum att ena pumpen skulle vara större än den andra? Men det kan ha varit nåt USA version eller ren skitsnack?
Nästa steg är att lyfta upp pumparna från tanken och inspektera vidare, men tänkte skriva en tråd ifall nån med mer erfarenhet av problemet har nyttig information och även för att hjälpa andra V12-ägare med kommande problem
Ps. Hade kunnat posta ett videoklipp när jag bankar till på tanken och motorgången ändras, men vet inte riktigt hur jag ska kunna göra det? För stort.. Nån som har nåt tips?
Tack för ordet! /Mika