Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ODB avläsning och rätt mjukvara till detta  (läst 3386 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 154
  • Blue Shadow, He who follows
ODB avläsning och rätt mjukvara till detta
« skrivet: maj 29, 2015, 00:17:59 »
Då är jag här igen.
Jag har dålig kunskap om ODB läsare. Det närmaste jag har använd var de blinkande dioderna i Volvo 850 för några år sedan.
Jag har sökt här på denna sidan efter tips om mjukvara, men det är inte säkert jag har använt rätta sökorden.
Har:   WIFI ODBII inköpt av min son i fjol. + 520i A, E39, 2001 mod "Blue shadow".
Söker: Bästa (så klart) mjukvaran att använda mot/med denna.
Provat: Laddade ned gratisversion av Odbdoctor i kväll. Gick bra att få kontakt med wifi, men gratisversionen (kallas också Lite) hade inte många kontrollalternativ.
Sen verkar det som den bara mäter motorns hälsa och inget annat i bilen.
Sökte vidare och hittade fler olika, utan att jag ser vilken som passar mig bäst.
BMWhat var ett program med egen ODB läsare som jag förstår, men det va för Android och det har jag bara på läsplattan. Dessutom kostade den kosing.

Vore tacksam för hjälp i djungeln, mitt kompass kommer till kort.

Newbie.....who?  Me??

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2015, 10:54:10 »
Hej Stein! ;)
Jag inte vet så mycket om dessa produkter men ska du inte har ODB2?
Finns en free app for Android, kanske värt att kolla: http://www.appszoom.com/android_applications/obd2

På Google finns flera alternativ:  http://www.bing.com/search?q=Android+OBD2+Apps&FORM=QSRE1
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2015, 21:42:04 »
De vanliga, märkesobundna apparna (som t ex "Torque") kan bara läsa ut det som lagstiftats måste vara öppet: avgasreningsvärden - via den lilla blåtandsploppen.

Vill du kunna läsa ut allt ur din BMW så ska du skaffa BMW Scanner 1.4. Men den körs via laptop och en sladd från laptopen in i ODB2-uttaget. Kostar ca 300 kr på ebay.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2015, 19:13:00 »
Hej killar.
Jovisst är det ODB2, jag bara skrev inte sifrran :)
Har läst om och tänkte köpa BMW scannern på ebay, men då sonen hade köpt en redan, så hoppades jag kunde använda ett BMW anpassat program till den. Men som Lasse säger, så är det endast standardvärden jag får ut av den.
Har en kompis som har en Mercha E240, 97 model tror jag, som gärna ville kolla sin bil också. så då får jag säkert söka en ODB2 till honom också anpassad för Mercha

Skall kika på dome, och se vad det blir ut av det.

hej så länge.
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2015, 00:49:12 »
Vad är det du vill kolla egentligen? Jag frågar, för de där små OBD2-plongarna är rätt värdelösa om man jämför med andra saker - slöseri med pengar trots att de är billiga, enligt mig.

BMW Scanner är ett särskilt program och särskild multiplexordosa som kopplas till bilens OBD2 via sladd och laptop. 100 gånger bättre än de små generella OBD2-läsarna.

Till Mercedes-Benz så är det STAR Diagnos som gäller - Mercedes eget diagnossystem. Det är ganska stora dosor, en s.k. "multiplexer" stor som en liten handboll ungefär och kablar som ansluter från bilens OBD2 till en laptop, på samma sätt som BMW Scanner. Med den kan man göra precis allt som Mercedes själva kan göra, t ex höja och sänka bilen.

BMW Scanner finns för ca 300 kr på ebay.

STAR Diagnos finns för ca 2000 kr på aliexpress.com

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2015, 20:31:49 »
Tack Lasse för utförlig svar.
Jag ville ta en hälsocheck på bimmer'n, då det är 3 år sedan den var på BMW service, och det blev gjord av förra ägaren. Han hade avtal med BMW då han själv jobbar med rekond. av fordon.
Men i och med att jag gör det mesta själv beträffande service och utbyte av delar, så vore det intressant att se hur den mår.
Förebygga kan vara billigare än att reparera.

Gissar att Star Diagnos blir litet för dyrt för min kompis, då han är fattigpensionär han också, men skall berätta för honom. Han har haft div elproblem, bl. a fönstren och speglarna, men jag misstänker glapp i kabel i en av säkringsboxarna.
Newbie.....who?  Me??

Reklampartners