Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 10, 2025, 08:16:57
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Övriga diskussionsforum
»
Övriga BMW-diskussioner
»
Medlemsprojekt
»
E39 540 Touring
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor:
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
14
Gå ned
Författare
Ämne: E39 540 Touring (läst 78208 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 551
E39 540 Touring
«
Svar #90 skrivet:
augusti 20, 2016, 16:08:36 »
Avdelningen standardfel på E39 slog till som en träklubba i huvudet härom dagen - ena fönsterhissen bak blev vajersallad.
Som tur är så vet man ju vad det beror på vid det här laget, och en ny fönsterhiss kostar bara 500 kr och man byter den på 30 minuter.
Det är ju ett fabrikationsfel på mekanismen - själva "släden" som fäster i glasets underkant bakom klädseln, är ju fäst i vajrarna med en enkel nit. Den där niten hoppar ur sin hållare efter några år. Fånigt fel - synd att de gjorde konstruktionen billig där i en bil som i övrigt är så trevlig.
Tänkte bara tipsa om hur man byter, att det är enkelt och att det inte behöver vara dyrt. BMW lär ta 3000 kr för en mekanism, men de finns i Tyskland för 500 kr, och så här enkelt byter man själv:
https://www.youtube.com/watch?v=QrL6rlYl504
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Kön:
E39 540 Touring
«
Svar #91 skrivet:
augusti 26, 2016, 07:36:13 »
Tack för det! Mycket enklare att byta när man ser på video, även om det är lite pilleriet går det att göra det själv och spara en del av pengar, att spara 2500:- är inte så lite.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
«
Svar #92 skrivet:
september 08, 2016, 21:33:52 »
Gammal bil gör så gott den kan, men kokar fan så illa...
Jag har ju bytt nästan allt på den här de senaste fem åren; kylare, kondensor, släpskenorna, termostat, visco-koppling (original för tre år sedan, 3000 mil), alla stötdämpare, alla fjädrar, alla bromsar, belägg, backar, nästan alla slangar, diverse leder i fram och bakvagn m.m.
Men tror ni inte på f-n att den kokar idag, på väg hem från jobbet? ¨På värsta tänkbara stället - på Essingeleden i värsta rusningstrafik. Just idag var det 3 mil köer och nästan helt stillastående. Vid Kristineberg norrgående ser jag plötsligt att tempmätaren är i botten, och det kommer ånga från huven. Snabbt tränga sig åt sidan, för jag förstår att den kokar och vill inte att toppar ska slå sig. Stänger av, och blir stående, mitt i trafikkaoset och ivägen. Finns ingenstans att ta vägen just där.
Kan nämna att Carin Jämtin vann valet för S genom att föreslå att stänga av ett körfält på Essingeleden om de vann valet. (Essingeleden har enorma köer, normalt kring en mil långa köer på eftermiddagen). Vilket de gjorde - vann valet - så jag antar att de flesta vill göra livet ännu sämre för bilister?
Kollar tempen på dolda menyn, 118 grader. Tack för kaffet!
Får tag på en bärgare, men han får inte hämta bilen på Essingeleden - inte utan TMA-bil (skydd). Så han säger, låt den svalna en timme, kör sedan ner den på första avfarten, Tomteboda.
Jag gör som han säger (har inget annat alternativ). Står vid sidan av bilen och ser dum ut, ber en bön att ingen av dårarna ska köra in i den (eftersom den står illa, finns ingen plats). Otroligt mycket bilar. Efter en timme, när klockan närmar sig 19 så har jag varit på väg hem i 2.5 timme, men bara kommit 5 km. Fortfarande nästan lika mycket bilar. Galet.
Då startar jag motorn och hoppas att det ska bli någon kylning alls, men ser att temperaturen klättrar från 80 grader till 110 grader på 300 meter (som flyter på hyfsat). Lyckas komma av Essingeleden och ringer bärgaren igen, en trevlig kille från Sofia Hogs (HD-killar) som hjälpt mig förr.
Jag är så stressad att jag inte tänker klart först, men tankarna börjar klarna - försöker förstå hur en 540 med nästan ny kylare, nya slangar, nästan ny viscokoppling, nya remmar, ny termostat - originaldelar alltihopa - kan plötsligt koka mitt på Essingeleden i värsta rusningen?
Jag har ju för sjutton bytt nästan allt - detta är en entusiastbil.
Det enda jag kan komma upp med, enda sättet att förstå - är att något i vattenpumpen gått sönder. Det är det enda jag inte bytt. Har en ny liggande, men har inte hunnit byta den.
Vad tror ni? Har hört en del om impellers av plast? Vattenpumpar brukar ju läcka när de går sönder, men min är helt tät.
Men tänk om den inte pumpar runt vattnet? Det skulle kunna förklara varför tempen steg från 80 till 110 grader på ett par hundra meter, trots kylning från fartvind.
Några förslag, tankar?
(Den står på verkstad nu)
Loggat
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
«
Svar #93 skrivet:
september 09, 2016, 20:41:50 »
Jag kan avslöja att det var slangen som går i kylarens överkant, under kylarplasten bort till expansionskärlek som spruckit. Nr 6 på bilden:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=DJ61-EUR-09-1997-E39-BMW-540i&diagId=17_0135
Jag har bytt de flesta slangar, men inte den.
Jag anser att man egentligen bör byta alla slangar var 20 00:e mil, då slipper man sådana här onödiga stopp (som blir mycket dyrare än att byta slangarna innan de spricker)
Loggat
Gemini__
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 3257
Kön:
E39 540 Touring
«
Svar #94 skrivet:
september 09, 2016, 22:47:39 »
Oj, vad tråkigt. Tur att det var en quick fix dock, hoppas allt klarade sig. Trevlig helg.
Loggat
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Kön:
E39 540 Touring
«
Svar #95 skrivet:
september 09, 2016, 23:31:25 »
Min far var ute för en liknande händelse med sin E39 528i, kokte tyvärr så pass att det fick bli en utbytesmotor. Hoppas verkligen din klarade sig bättre.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
Galant turbo
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1049
Kön:
E39 540 Touring
«
Svar #96 skrivet:
september 09, 2016, 23:41:33 »
Vilket drama!
Otur att det ska ske precis där och då på denna helvetets sträcka. Men se till att byta ut vattenpumpen också. Impellrarna av plast som brukar gå sönder orsakar ju inget läckage i sig, -de slutar snurra i bästa fall, och i sämsta fall skickar de små plastbitar runt i kylsystemet.
Men jag vet inte om du har den typen av pump, -kan vara metall.
Jag har ingen erfarenhet av e39 V8-orna (förutom M5), men på andra e39 så spricker ju termostathuset som är i plast och även kylargavlarna ger upp ibland. Det är så klart svårt och dyrt att hinna byta allt innan det går sönder, -men få har så bra koll som du har så du kommer nog att hålla denna bil rullande många mil till!
Loggat
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
«
Svar #97 skrivet:
september 10, 2016, 19:07:41 »
Tack för tips och uppmuntring -- det var ingen kul händelse: jag gick ur bilen och stod bakom den, om någon dåre skulle råka köra på mig. Att stå still på Essingeleden i full rusning i 1.5 timme. Man känner när den tunga trafiken dånar förbi att hela Essingeleden gungar av tyngden faktiskt, sån belastning är det.
Jag har bytt utgående slangen på baksidan av motorn (den som går in med varmvatten i värmepaketet), övre kylarslangen och nu alltså denna slang mellan kylaren och expansionskärlet, kylaren, expansionskärlet, termostaten - det mesta. Har en ny vattenpump liggande, blir nog att byta den nu.
Alla borde byta alla slangar, termostat, vattenpump, kylare och expansionskärl var 20 000:e mil - då skulle man aldrig bli stående. Och billigare skulle det bli.
Trevlig helg på er, och SKÅL !!
Loggat
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
«
Svar #98 skrivet:
september 11, 2016, 18:47:09 »
Ingen stor grej, men jag bytte bensinfiltret och stiften idag.
Satt Bosch Super-4 stift i, men bytte till NGK. Är nog ingen skillnad.
Bensinfiltret sitter under bilen, under täckplasten, rakt under föraren.
Tips när man tar bort det gamla filtret: det sitter med en slangstump i vardera ände och slangklämmor. Enklast är att skära av slangstumparna och sätta dit nya. Annars är risken att man bräcker bensinröret av misstag, när man försöker pressa av den gamla slangen (som sitter ganska hårt). Skär loss den istället, och sätt dit nya slangstumpar.
Loggat
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
«
Svar #99 skrivet:
oktober 14, 2016, 18:55:52 »
Fördelen är att ju mer man skruvar med dessa bilar och ju längre man har dem -- desto mer lär man sig om dem. Det känns som att jag numera har ganska bra koll på E39 och E38...
Gårdagens övningspass: jag hjälpte till att skruva på en annan E39 (en 528), som när man startar så tänds ibland innerbelysningen och varningsblinkersen går igång. Och när man läser ut felkoder med BMW Scanner så säger den "SRS: Satellite sensor left, no contact".
Det betyder att under stolen sitter en liten databox (en ECU) som ibland kallas för "crash sensor" eller "airbag sensor". Den ska känna av om bilen krockat, och i så fall tända innerbelysningen och varningsblinkersen automatiskt. Problemet är att elektroniken ibland ger sig, boxen går sönder.
För att komma åt boxen (den sitter idiotiskt till), så måste man skruva ut stolen och listerna, så man kan lyfta mattan och ventilationskanalerna som går under mattan, och komma åt boxen som sitter längst ner.
Boxen i min bil såg inte så kul ut, elektroniken såg ärgad ut.
Tills jag såg hur en hel box ska se ut.
Är det någon som kan se skillnad på den trasiga (t.v.) och den hela ?
Ledtråd: hela bottenplattan - en 6 mm tjock täckplatta i aluminium som skydd för elektroniken - hade ärgat bort. Det var bara en hög med vitt pulver kvar...
Loggat
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Kön:
E39 540 Touring
«
Svar #100 skrivet:
oktober 14, 2016, 21:59:07 »
Jösses!!
Snacka om offeranod!
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
«
Svar #101 skrivet:
oktober 17, 2016, 18:31:32 »
Ja, helt otroligt! Hela bottenstycket i
aluminium
hade försvunnit, blivit en hög med vitt pulver.
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
E39 540 Touring
«
Svar #102 skrivet:
oktober 20, 2016, 08:51:46 »
Kan tänka mig att du blev överraskad över din uppfinning, man kan fråga sig hur det kommer sig att det blev så.
Bra tips att veta var ifrån kommer problemet när innerbelysningen och varnings-blinkers går igång.
Man kan förstår att en verkstad ta bra betalt med tid att byta den lilla delen.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
«
Svar #103 skrivet:
oktober 20, 2016, 21:44:13 »
Så här såg den ut idag när jag kom ner på parkeringen och skulle hem från jobbet.
Lugn parkeringsplats, enormt med utrymme, klart väder -- men det finns tydligen folk som misslyckas med parkering ändå?
Avsliten el, spolare, hela fronten avsliten och ligger på marken. Stora plastdelar av den andra bilen (en grå Renault) också där - kommer kosta kring 20 000 att laga med nya delar, lack och montering.
Satt en lapp på rutan "Ursäkta jag råkade stöta emot din bil när jag parkerade. Jag ska meddela min försäkring."
Inget namn, inget telnr. Om jag hade lånat 20 000 av någon annan så hade jag inte gjort det utan att lämna namn och telnr.
Är lite lätt trött på folk just nu.
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
E39 540 Touring
«
Svar #104 skrivet:
oktober 20, 2016, 22:05:45 »
Fy fan! Va tråkigt!
Kan tänka mig att du är arg.
Tror du att han kommer att höra av sig?
Har du gjort en polisanmälan?
Hoppas på det bästa.
Loggat
Skriv ut
Sidor:
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...