Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 Touring  (läst 78258 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
E39 540 Touring
« Svar #75 skrivet: mars 16, 2016, 14:50:38 »
Nu börjar det bli varmt!  8)

Mysigt att få på sommardäcken.

Utloggad Thomas i Luleå

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 69
  • Kön: Man
E39 540 Touring
« Svar #76 skrivet: mars 16, 2016, 17:29:32 »
Jamen asså... Så underbart.

Ja säger bara ( hata vintern skall det stå på min t-shirt ) härliga fälgar på torrt underlag.
Vi har ju faktiskt också fått prova på värmen några dagar så lite vårkänsla
har det blivit.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
E39 540 Touring
« Svar #77 skrivet: mars 17, 2016, 14:50:33 »
Snyggt!! Längtar tills det är dags att plocka ut 125an ur vinterdvalan.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
E39 540 Touring
« Svar #78 skrivet: mars 18, 2016, 07:55:20 »
Här också i Göteborg var det för 3 dagar sedan vår känsla, +17 grader men tyvärr, bara 1 dag, igår och idag (än så länge), kyligare +3 och mycket dimma. :(
Alltid trevligt när det är dags att sätta på sommardäck, hoppas på varmare dagar. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #79 skrivet: mars 19, 2016, 21:37:28 »
Gjorde en snabb polering av bilen efter vintern idag. Sonax rubbing (den är ganska mild) och roterande singelmaskin med gul trissa.

Det tog inte mer än 30 minuter och är väldigt tacksamt, bilen blir nästan som ny i lacken - alldeles klar och högglansig. All flammighet försvinner och en hel del mikrorepor försvinner.

Sedan började det snöa! Haha  :)  Men det smälter nog bort till i morgon.

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 114
E39 540 Touring
« Svar #80 skrivet: mars 20, 2016, 16:02:21 »
Snyggt! :) Sitter som handen i handsken dom fälgarna!

Läckert med en svart välpolerad bil! :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #81 skrivet: juli 14, 2016, 12:44:14 »
Under våren har denna fått nya stag i bakvagnen och en fyrhjulsinställning, samt en nödvändig rostreparation; de bakre domkraftsfästena var mjuka. Jag köpte två nya yttre sparklådor från Tyskland, två förstärkta nya, plåtar för domkraftsfästena och nya gummifästen / lyftpunkter och lät min polare som är duktig på plåt och svets sätta kapen i plåten.

Han skar bort den yttre sparklådan och bytte en del plåt i den inre sparklådan så det är 100 frisk, sedan dit med nya sparklådan och rostskydd / hetvax inuti så att det inte kommer tillbaks på åtminstone 15 år. Passade på att ta lite ytrost i en skärmkant och underkant på två dörrar samtidigt (slip,

Eftersom det behövde lackas, så passade jag på att plocka av alla shadowlinelister runt fönstren och få dem lackerade blanksvarta. Det är lite pilligt, men det blev verkligen kanonfräscht. Min bil fick stryk i vintras av högtryckstvätten, det var ett sånt himla tryck i verkstadens högtryckstvätt (med hetrvatten också)  att den rev av revor i lacken på fönsterlisterna och även de inre baklysena, så de fick ett lager ny klarlack också -- blev som nya. De inre bakljusen på touringen har inget UV-skydd från fabrik, det är därför de blir matta efter ett par år. Det löses genom att klarlacka dem, helst med den särskilda kvalitet som är till för strålkastare (UV-skydd och lite segare än vanlig klarlack, för att tåla stenskott bättre).

Jag har en M-bakdel liggande till den, och börjar bli sugen att göra något åt avgasljudet och ändrören. Den har en sportdämpare (Magnaflow), som även om den är trevlig ibland, blir lite tröttsam. På landsväg märks den inte alls, men vid gaspådrag "durrar" det vid 1500 varv i kupén, och jag börjar bli sugen på att få den tyst igen. Vi får se, jag hinner nog inte på ett tag.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #82 skrivet: juli 28, 2016, 16:46:24 »
Jag hörde för något år sedan märkliga "knäppande ljud" från bilen när jag parkerat. Det visade sig vara tanken som sögs ihop och plasten som knäppte. När jag öppnade tanklocket så kom ett ljudligt "swoooossh!" -- undertryck i tanken. Någonstans var det tätt, och det är inte alls bra eftersom det riskerar att spräcka tanken.

I min bil sitter i vänster hjulhus bak, under innerskärmen, en "charcoal canister" (aktivt-kolfilter) stor som en 70cl-flaska ungefär, med tre anslutningar: in från tanken, ut till motorn och en avluftning. Det sitter ett expansionskärl där också, som på något sätt ska kondensera/ta hand om bensinångor och återföra till tanken på något sätt.Jag bytte aktivt-kolfiltret (charcoal canister) mot ett nytt och sedan dess fungerar avluftningen i min bil.

Enkelt att göra, det är mest att det är lite bökigt när man inte har någon lyft, måste vara noga med att palla upp bilen på riktiga bockar när man tagit av hjulet, inte bara förlita sig på domkraften. Själva filtret, stort som en 70-centilitersflaska sitter upphängt i tre klämfästen. Lite bökigt att få dit med bilen på marken och dåligt ljus. Jag rekommenderar att få upp bilen på en lyft och ha bra ljus.Jag har ett bensinfilter som ska bytas också, men vill ha tillgång till lyft för att göra det (sitter bakom täckplasten under bilen, under förarplatsen).       

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #83 skrivet: juli 29, 2016, 07:29:52 »
Jag ser att du verkligen ta hand om dina bilar. ;)
Jag har haft samma problem med högtryck när jag tvättade min X5, klarlack släppte på flera platser vid stötfångare och måste lacka om och på bak sida, förra ägare backade mot någonting då det blev där också flera märke, måste slippa och lacka om. :(
Tur att du upptäckte den "swooosh" i tid, många får det och inte tänker på att det finns ett problem i systemet.
Kanske inte många som vet men för att vara på säkra sida, aktivt-kolfiltret bör byttas var mellan 10-15.000mil, det håller ju inte i evigheten.
Eftersom jag har tillgång till lyft ska jag passa på att byta aktivt-kolfiltret och bensinpump på min X5.   
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #84 skrivet: juli 29, 2016, 14:14:18 »
Tack. Jag pysslar med dem som hobby när jag har tid. Det är kul att hålla igång en gammal E39, och hålla den fin med puts. :)

Tankventilationen beror ju på att tanken har en fast volym (av metall eller plast), Innehållet i tanken skiftar hela tiden när man kör och när man tankar och ventilationen är till för att kompensera för det utan att släppa ut bensinångor i atmosfären. Systemet är mer komplicerat än man kanske tror, med slangar, filter och ventiler. På en elbil behövs inget av detta krångliga system.

När man tankar t ex, så måste gas trängas ur tanken för att göra plats för vätska. Denna gas är rena bensinångor som man inte vill ha ut i luften, därav aktivt-kolfiltret (charcoal canister). Tanken är att gasen ska renas via det aktiva kolet innan det går ut i atmosfären.

Även temperaturskillnader gör att gasen i tanken växer / krymper, och tankavluftningen är till för att låta det ske på ett miljövänlilgt sätt. Gamla bilar från 70-talet hade bara en enkel ventilationsslang som lät bensinångorna gå rakt ut i atmosfären.           I

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #85 skrivet: juli 29, 2016, 17:59:30 »
Teknologin går bara framåt.
Har i Frankriket hos min bror en Traction avant Citroën 1936 och systemet är mycket enklare.
Inte den men likadant.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #86 skrivet: juli 31, 2016, 00:13:44 »
Fantastisk bil, ser helt underbar ut - Citroën 1936. :)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #87 skrivet: augusti 01, 2016, 15:45:06 »
Jag tänkte berätta om ett problem som jag kämpat med i två dagar nu och som varit helvetiskt svårt att få någon hjälp via Internet. Jag höll på att bli vansinnig, ruttna helt! Att det skedde samtidigt som det blev stopp i avloppet i huset var bara ytterligare en spännande stressfaktor. Allt på en gång. :)

Ofta fungerar ju annars Youtube och Google väldigt bra, oftast hittar man svar. Dock inte i detta fallet.

Mitt problem var att montera ur eldrivna sportstolar ur en E39. För 1.5 år sedan monterade jag in dem. Gick bra, sedan har den bara stått stilla, till för en vecka sedan då jag tänkte besiktiga den.

Under stolarna kommer det upp en elhärva ur golvet med en stor kontakt som ska anslutas i stolen (för värmesitsar, airbag etc, samt eljustering). Min bil är en 97:a, så den ska egentligen ha den äldre, svarta kontakten. Av någon anledning bytte BMW kontakt i bilar tillverkade från 9903, och i de nyare sportstolar jag köpt på skroten var det gula kontakter. Dessa passar inte rakt av, och färgerna på kablarna är annorlunda + att airbagsystemen inte är kompatibla, så bältessträckarna (som sitter under säkerhetsbälteshållarna) måste flyttas över.

Lång historia: för att kunna släcka airbaglampan måste jag sätta in stolar med den äldre kontakten.

Jag tänkte att det skulle ta en timme, men det har tagit tre dagar.... Stolen på förarplatsen gick nämligen inte att rubba. Och det måste man kunna för att komma åt de fyra Torx T50 som håller stolen fast i golvet. Mycket märkligt, för det  fungerade alldeles utmärkt för 1.5 år sedan, annars hade jag inte kunnat skruva in dem, och sedan dessa har bilen bara stått.

Jag kollade alla säkringar, mätte med multimeter och såg att det kommer +12V till stolen upp ur golvet. Men lik förbannat var det problem med stolen, gick inte att rubba den.

Det sitter fyra elmotorer under stolen, och även om det var trångt som fasen så lyckades jag dra ur elkontakterna på tre av motorerna och mätte med multimetern: 12V på alla - trots att inte stolen manövrerades?

Mycket konstigt.... Hmmm....

Var alla motorer plötsligt trasiga samtidigt? Oddsen måste ju vara mikroskopiska - men vad skulle jag tro? 12V gick in till motorn, men den gick inte att rubba!

Till slut prövade jag en idiot-grej, bytte kontrollmodulen i stolen (den som knapparna för justering sitter i, bakom täckplasten), och VIPS fungerade stolen !!

Det var alltså kontrollmodulen som gått sönder!

Bra för andra att veta, om ni råkar ut för samma sak. Man blir ju helt låst, kan inte få ut stolarna utan att kunna köra dem fram och tillbaks!

Gahhhh, nästan tre dagar tog det!  ;D ;D ;D

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #88 skrivet: augusti 01, 2016, 18:41:46 »
Kan tänka mig att du ville dra dig hårt i håret.
Det jag gillar hos dig är att du inte ge dig efter minsta problem, du letar tills du hitta skiten, stort plus till dig. ;)
Undrar varför kontrollmodulen gick av, du har ju inte rör på den på 1.5 år.
Ibland händer saker och ting som man inte förstår hur det kan hända men bra att du hittade.
Bra att veta vad man ska söka ifall att någon får samma problem.
Kanske vill du lägga en tråd om det i mekatips? 

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E39 540 Touring
« Svar #89 skrivet: augusti 02, 2016, 08:16:54 »
Tack, det satt långt inne den här gången! Flera dagar stod det bara still, medan jag försökte begripa varför inte stolen rörde sig, och jag kände hur jag bara blev mer och mer frustrerad och tyckte det var inget roligt alls, tappade självförtroendet... Men nu känner jag mig nästan som en riktig BMW-mekaniker... :)

Jag bifogar en bild på den panel jag bytte för att få igång stolen. Man får lossa en torx i framkant på plasten, och två plastclips under stolen för att lossa plasten utan att spräcka den.

Som sagt: symptomen var underliga: +12V mättes upp både i kontakten in till stolen och på tre av de fyra motorer under stolen som jag lyckades komma åt (med skrapade händer). Ändå rörde sig inte stolen. Jag fattar fortfarande inte hur det där fungerar, eftersom det är 12V konstant direkt på motorernas kontakter, utan att motorerna rör sig. Jag trodde ju att det var fel, men hade samtidigt svårt att tro att alla motorer skulle ha gått sönder samtidigt? Det är tydligen normalt att det är så, +12V på dem. Kanske att motorerna aktiveras av styrboxen, att den pulsar spänningen för att starta motorerna?

Susen var i varje fall att byta kontrollboxen. Jag lånade en box från min E38 -- hade aldrig kunnat göra detta om jag inte var BMW-tokig och hade andra bilar att låna delar av. Det känns som att detta tips var värt flera tusen kronor åtminstone för mig.

Reklampartners