Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
december 02, 2025, 15:04:49
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E39 1996-2003
»
Kylvattenläckage
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kylvattenläckage (läst 9272 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stein
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 154
Blue Shadow, He who follows
Kylvattenläckage
«
skrivet:
maj 18, 2015, 07:46:48 »
Hej på er.
I morse skulle jag köra till Ryds och byta vindruten som jag nämnde innan. Fick ett pris på 2000 kr via försäkringen så det var ok.
Då jag startar bilen, får jag besked om att det var litet kylvatten på motorn. Gick ut och kollade, och mycket riktigt, det var mycket litet kylvatten, fyllde väl på 1,5 liter minst.
Motorn vibrerar ovanligt och det är mycket vattenånga som kommer us avgasröret. Har aldrig innan fylld på en droppe vatten på de tre år vi har haft bilen.
Jag går utifrån att det är topppakningen som läcker vatten in i en cylinder. ?
Mycket tråkigt start på dagen. Vad har ni killar för erfarenhet runt detta. Vad kan det kosta att åtgärda?
Motorn läcker litet olja också i fronten, men jag ser inte var. Verkar vara en tätningsring runt kamaxeln (?)
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Kön:
Kylvattenläckage
«
Svar #1 skrivet:
maj 18, 2015, 10:35:44 »
Tråkigt när detta händer!
När du nyss fyllde på vatten, satt du fläkten på? Man bör göra det.
Kan du kolla om du har bubblor i expansionskärlet eller luktar avgas?
Tänker på om du har problem med toppackning.
Till att börja med, det finns testinstrument för att mäta avgaser i kylsystemet, med ett sådant får du ju ett garanterat besked.
Annars testa och ta bort expansionslocket när motorn är helt kall, är det övertryck då, special om du gasar på så läcker troligen kompression ut i kylsystemet.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Stein
BMW Senior Medlem
Kylvattenläckage
«
Svar #2 skrivet:
maj 18, 2015, 10:45:55 »
Tjäna Alain. Kom just in, körde en runda och värmde motorn. Öppnade exp. kärlet när motorn var varm, men det pyste bara litet när jag försiktigt öppnade locket. Nivånålen kom upp som normalt.
Möjligt det bubblade litet, men tog det som normalt.
Det har bubblat lite när jag har taget av locket vid kall motor också, men inte kollat om det luktar avgas. Får ta en runda igen då och kolla det.
Jag kör fläkten i kupen på ja, och får god värme.
Då skall jag köra motorn varm, och låta den kallna och ta av locket så får vi se.
(Jag sa vi inte hade fylld på vatten innan, men sista halvåret, sa min son, hade han fylld på vatten då han lånade bilen, så det var inte helt sant....)
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
Kylvattenläckage
«
Svar #3 skrivet:
maj 18, 2015, 11:12:24 »
Oki-doki.
Nästa gång du ta en sväng, kan du kolla hur det röker från avgas, normal eller för mycket och vit?
När jag skrev om fläkten var på, det var när du fyllde på vatten i kylare.
Det jag menar är att om du saknar vatten i kylare, det kan finnas luft även i fläktsystem därför man bör starta fläkten så att även där cirkulerar vatten utan luft.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Stein
BMW Senior Medlem
Kylvattenläckage
«
Svar #4 skrivet:
maj 18, 2015, 14:15:07 »
okej, som standard står fläkten på, och jag tror den stod på 3-4 steg när jag fyllde på.
Och när jag tänker efter, så har det alltid bubblat upp litet de gånger jag har kollat vattnet, och taget det som fullt normal att luft o vatten rör på sig, exp.kärlet har ju en viss mängd luft i sig också.
Eftermiddag.
Nu har motorn gått på tomgång till den blev helt varm. Har stannat motorn, och låtit den kyla ned sig.
När jag nu öppnade locket, var det så gott som fritt för tryck och inga bubblar. Nivåmätaren sprätter upp helt til den stannar(efter vattenpåfyllningen).
Kontentan är väl att jag får följa med detta, notera antal km tills det är dags att fylla på igen.
Det var för mycket vit ånga i morse när jag körde en sväng, hånden blev blöt av ångan, och då var motorn varm. Mera vit ånga när jag varvade upp.
Så det fanns säkert mycket vatten i avgasanlägget. skall nu ta en sväng på 2 mil igen så återkommer jag med mera info sen.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
Kylvattenläckage
«
Svar #5 skrivet:
maj 18, 2015, 16:50:08 »
OK! Då väntar vi att du kör ett antal mil och se efter hur det är.
Loggat
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 551
Kylvattenläckage
«
Svar #6 skrivet:
maj 18, 2015, 22:54:01 »
Hej Stein.
Vad är det för bil du talar om? På bilden ser det ut som en E39 - men vad är det för motor?
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Kön:
Kylvattenläckage
«
Svar #7 skrivet:
maj 18, 2015, 23:52:08 »
Om jag kom ihåg rätt är det en E39 520 han har.
Loggat
Stein
BMW Senior Medlem
Kylvattenläckage
«
Svar #8 skrivet:
maj 19, 2015, 12:49:40 »
Ja, det är rätt, det är en 520i limousine 2000-2003 model tror jag det var.
Rak sexa.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 551
Kylvattenläckage
«
Svar #9 skrivet:
maj 19, 2015, 14:59:27 »
Aha, tack. Hade det varit en V8:a så hade jag kunnat tipsa om de två vattenrör som går under insuget. O-ringarna blir otäta med åren, och det skapar en vattenläcka som är nästan omöjlig att hitta, eftersom läckan är där motorn är som varmast så dunstar det utan att lämna spår, och man kommer inte åt att se det heller eftersom det är dolt under insuget.
Hoppas det löser sig för dig!
Loggat
Stein
BMW Senior Medlem
Kylvattenläckage
«
Svar #10 skrivet:
maj 20, 2015, 18:30:39 »
Har körd en runda på 3 mil i dag.
Efter att motorn kallnade ett tag, öppnade jag locket och förväntade mig tryck och bublande, men det fanns inget.
DVS. litet ryck och inget bubbel. Så skall jag ha bubbel får jag åka till systemet
Kylvätskan hade inte sjunkit heller, så än är det lungt.
Så istället rev jag ner hö. framhjul och innerskärm, bilder i ny tråd.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Kön:
Kylvattenläckage
«
Svar #11 skrivet:
maj 20, 2015, 18:35:24 »
Kolla hur plaströret uppe på motorn där slangen ned till kylaren är ansluten mår. Det där röret för utgående vatten har en tendens att gå sönder, speciellt om original slangklämma blivit ersatt med en vanlig som sedan spänts för hårt. Om den slangen hoppar av helt så pumpar motorn ut allt vatten i motorrummet på några sekunder.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
Galant turbo
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1049
Kön:
Kylvattenläckage
«
Svar #12 skrivet:
maj 20, 2015, 20:22:58 »
Kolla även kylaren, plastgavlarna spricker ibland när de blivit skörare med åren. Kan läcka så lite att det aldrig droppar utan dunstar bort av värmen från kylaren i sig. Man brukar kunna hitta spår av "torkad" glykol.
Loggat
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86
Stein
BMW Senior Medlem
Kylvattenläckage
«
Svar #13 skrivet:
augusti 07, 2015, 23:52:33 »
Hej!
Ser jag har fått flera förslag på "kylar-läckaget".
Jag har ingen förklaring att komma med, men det har inte minskat vatten av betydelse på lång tid nu under sommaren.
Det pyser ut litet luft när jag öppnar locket, det är allt. Nivåmarkören sticker upp 20-30 mm när jag öppnar locket.Tycker detta är konstigt.
Men glädjande.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»