Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byte vindruta  (läst 4080 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 154
  • Blue Shadow, He who follows
Byte vindruta
« skrivet: april 30, 2015, 21:09:49 »
Byta vindruta, det gör man inte själv, va?

Vindrutan har börjat spricka på vä sidan, en bit under mitten av den. Sprickan går först horisontalt in, sen vänder den neråt. Längd ca. 20 cm.
Jag har självrisk på LF som är minst 1000 kr eller 35% av kostnaden.
Så det är kanske bäst att sätta bilen på verkstad. Någon som är duktig på detta i Skåne?
Någon på forumet som har erfarenhet med detta?
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Byte vindruta
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2015, 21:17:05 »
Jag byter ruta själv, eftersom jag tycker glasförsäkringen är för dyr. Jag räknade ut att varje ruta jag bytt pga stenskott hade kostat 23 000 i premier + självrisk ca 2 000, så jag slutade med det.

Senast köpte jag framruta för 1300 (verkstadspriser) och bytte själv m.h.a en kompis som kan detta. Vi bytte rutan på ca 45 minuter.

Rutan är limmad med ett gummiartat svart rutlim, och man skär först igenom det med en kniv som är böjd i 90 graders vinkel. Bort med gamla rutan, skrapa bort det gamla rutlimmet. Lägg primer på nya rutan och en tjock sträng rutlim längd med hela kanten. Sedan är man två som använder sughandtag och lyfter den nya rutan på plats försiktigt. Man sätter en tejp för att hålla den på plats några timmar tills limmet torkat.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Byte vindruta
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2015, 22:00:06 »
Jag har också bytt vindrutan själv ett antal gånger på e34 och e32 samt andra bilar, en gång med brutet finger och ena handen helt upplindad (inte att rekommendera).  Man bör definitivt vara minst två personer med fungerande fingrar om man vill göra detta själv.

"Limmet" (oftast butyl)som används är riktigt klibbigt och obehagligt att få på sig och på kläderna. Jag har köpt det på företagen som jobbar med just det här, runt 200kr har det gått på. Tänk även på att det är en del av bilens vridstyvhet när rutan är limmad, -ofta lite överdrivet dramatiskt men stå inte med båda framdörrarna öppna och hoppa på tröskeln när rutan är urmonterad.  ;)

Det som var lite svårt också var att "skära" ut glaset utan att skada lacken, -om du inte har blykoll, -prova inte detta själv!
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 154
  • Blue Shadow, He who follows
Byte vindruta
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2015, 14:15:57 »
Hej och tack för svar.
Kikade på youtube där de använder en vajer till att skära ut rutan med, det såg rätt bra ut att göra så också. Gissar att limmet är segt och kanske klibbar sig på knivbladet?
Var på besiktning i dag, och INGEN anmärkning på sprickan i rutan, men gissar att den nog blir längre med tiden.

Skall kolla vad det kostar att byta ruta. En skrot har en A kvalites ruta i Kr.stad till ca. 2200 kr, original.
Får kika på den.

Lasse, primer och rutlim....litet mera info kanske? Pris, fabrikat, affär?
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Byte vindruta
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2015, 16:35:05 »
Jag fick det via kompisen som arbetar på verkstad. Teroson terostat eller Sikaflex går bra.

Gå ner till en lokal glasmästare och köp det där om du är osäker. Ett par hundra för lim plus en hundring till för primer. Limmet är väldigt trögflytande, så det är bra att ha tillgång till tryckluftsdriven spruta. Det gamla limmet är inte klibbigt, men det flexar och är gummiaktigt.

Lägg limsträngen tjock, centimerterbred och som ett "A" med toppen uppåt.

Reklampartners