Dörren öppnas elektromekaniskt och själva låsmekanismen har bara en viss livslängd. Användande av högtryckstvättar förkortar livslängden genom att pressa in vatten och tränga ut fettet ur låset, tills det slutar fungera. Du behöver byta låsmekanismen, den låsbox som sitter i dörrens baksida, inuti dörren, och som hakar fast i den pinne som sitter i karossen.
Här har du en rätt bra beskrivning hur man gör det.
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?p=7104691&posted=1Försrdörren har en mekanisk nödöppning (har jag för mig, kan blanda ihop detta med e38j, men passagerardörren har inte det. Så problemet är att få upp passagerardörren, så man kan komma åt att byta låsmekanismen....
Har du prövat att låta bilen stå varmt över natten? Ibland kärvar låset pga fukt kommit in i mekanismen och kyla får det att kärva.
Om inte det hjälper, pröva att slå med sidan av knuten näve på utsidan, vid låset, för att få det att hoppa till.
I värsta fall måste man riva inre dörrklädseln, för att komma dörrlåset inifrån. Det går att göra utan att förstöra klädseln, men det är pillrigt.
Du behöver ficklampa, långa mejslar med hakar som du kan sticka in och manipulera låset med.
Har för mig att låsmekanismen inte är så dyr i varje fall.
[size=78%] [/size]