Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW Scanner till E39  (läst 19431 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
BMW Scanner till E39
« skrivet: februari 16, 2015, 17:04:15 »
Airbaglampan tändes plötsligt, så jag tog med mig laptopen ut till bilen (står utomhus) och kopplade upp BMW Scanner till den.

Då slår Microsofts uppdateringsvansinne till ! :)

När jag öppnar locket så säger den "Stänger av, vänta . . ." och

"Stäng inte av datorn, den kommer stängas av när uppdateringarna är klara. Installerar uppdatering 1 (av 3)"

Så har den stått i 15 minuter nu. Lagom kul när det är snö och kallt, och man bara har några minuter tills det skymmer.  :)

Man undrar ju faktiskt hur de tänkte, när de drar igång en sådan där uppdatering utan att ens fråga? Utan att jag ens gör något annat än att öppna locket på laptopen?  >:( :D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2015, 17:25:38 »
Så, efter 20 minuter hade den uppdaterat klart och jag kunde återgå till vad jag egentligen skulle ha gjort: koppla upp BMW Scanner för att läsa ut felkoder.

Den sa "Passenger airbag", vad nu det menas? Jag gissar på dålig kontakt någonstans. Lampan tändes plötsligt under körning för ett par dagar sedan.

Men jag kunde släcka den själv med BMW Scanner, så där sparade man 800 kr. :)

Det känns löjligt faktiskt, en sådan grej skulle inte ha gått igenom besiktningen och det är säkert flera veckors kö till BMW för att få hjälp. Skönt att så enkelt kunna fixa det själv. (Fast vi får se vad felet egentligen beror på -- det kanske återkommer? Hade problem med att en sladd under förarstolen inte fick 100 kontakt förut, det kanske är det som kommit tillbaks. Den gången räckte det med att rucka på kontakten så blev det bra - dock måste jag släcka lampan själv även då. En röd airbaglampa slocknar aldrig av sig själv)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
BMW Scanner till E39
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2015, 17:42:22 »
Det var det jag tänkte och jag skulle kolla kontakten under passagerare stolen, kanske också dålig kontakt till bälte sträckare som kan orsaka att Airbagslampa tänds.
Kanske någon annat med andra åsikter?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
BMW Scanner till E39
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2015, 17:53:33 »
Sensormattan (för sätesockupantavkänning) kanske? Det felet har jag haft på E39, men det finns ju kontakter att stoppa i så den tror att det alltid sitter nån där.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2015, 19:55:27 »
Om airbag-lampan lyser kan det bero på ett par olika saker.
Endera är givaren i passagerarsätet (som känner av om någon sitter där) sönder eller så är det dålig kontakt till givaren.
Felet kan även bero på att det är dålig kontakt till bältessträckarensgivare i passagerarsätet.
Det kan räcka att smörja kontakter med nånt spray- 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2015, 20:46:49 »
Tack för alla tips. Jag släckte lampan med BMW Scanner och den har inte tänts igen, så själv gissar jag på fukt någonstans eller någon oxiderad kontakt någonstans.

Vi får se. Härligt vad bilen går bra. En gammal 540 från 98 - tänk att den kan kännas så trevlig? I vår kommer jag byta inredningslister till blanksvarta högglans, och sätta i en 16:9-skärm med digital-TV, modern GPS, USB, SD och iPhone-koppling som jag har liggande. Jag vill behålla läderklädseln svart, men ha tvåfärgade dörrsidor. Så här:

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2015, 22:01:03 »
Tänker mest om oxiderade kontakt därför skrev jag om att spraya lite 5-56, i alla fall till att börja med.
Kolla om det kommer ström till kontakter, om ja, då problemet ligger efter kontakter.

Om du ska göra saker och ting men bilen kan du starta en tråd i Medlemsprojekt, alla kommer säkert att uppskatta det du gör och gärna vill se med bilder hur du gör.:)
Snygg med två färger på innerdörr. 8)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #7 skrivet: februari 18, 2015, 22:01:59 »
Japp, tack för tips!
Jag kanske skapar en tråd där? Detta är ju ingen "märkvärdig" bil - bara en E39 540iAT som jag haft sex år, faceliftat och pysslat lite med ibland genom åren. Den har fått ett komplett M-paket (utom bakre kofångaren som jag gillar som den är) - dvs, M-front, instegslister, dörrlister, takvinge bak, sportstolar, M-ratt (i alcantara, pre-faceliftversionen). Den har fått en ny lack också.

Det jag gillar med den här bilen är att den är så enormt praktisk (bra lastutrymme och vår hund kan åka med, precis som jag haft den att lasta massor av byggmaterial genom åren), hög komfort, hög körkänsla och KUL. Detaljerna är i bra material och bra ihop skruvat.
Samtidigt som den börjar bli lite "veteran". Det är lite blandat - jag hör inte till dem som vill ha nya bilar.

Har redan "prövat på" känslan att ta ut nya bilar men tycker det är så dåligt ekonomiskt - värdefallet krossar ju allt! :) 
Tappar en hel av känslan också, jag gillar att göra saker själv men med en ny bil blir det så krångligt: det ska lämnas in på särskilda verkstäder och stämplas i böcker.

Och inte f-n är man säker på att det blir rätt gjort, ändå. En god vän lämnade in sin X3 till BMW Group frö att byta startmotor. Fick tillbaks den 9000 kr fattigare med orden från BMW Group: din växellåda håller på att rasa, ska vi byta den också? 40-50 000 kr skulle det kosta. Aldrig i livet tänkte min kompis. Bilen gick ju fint ända tills han lämnade in den på BMW Group, så han tog den istället till en enkel verkstad "runt hörnet" för "second opinion". Mekanikern dök in under huven och hittade på några minuter att två kablar var urdragna, inte hade kopplats in igen.

I med dem och vips: så fungerade växellådan perfekt igen.Man blir ju mörkrädd. BMW ska ha en kvalitetskontroll för att få ISO-certifiera sig; dvs meken som gjort reparationen ska lämna bilen till en annan mek som ska kontrollera att jobbet är rätt gjort, och innan bilen rullas ut ur hallen ska bilen kollas igen. Allt för att kunden inte ska få plötsligt motorstopp på motorvägen eller något annat farligt ställe - så vill man ju inte ha det.Min kompis sa att det var hans fru som lämnade in bilen.

Man vill ju ogärna dra några förhastade slutsatser, men det låter verkligen som att BMW Groups hela kvalitetskontroll kollapsat samtidigt? Som sagt, den kundansvarige på BMW Group sa att bilens växellåda var dålig och att det skulle kosta 40-50 000 kr att byta den.******* Det börjar iaf bli kul att ha en snygg E39 - de börjar bli lite ovanliga. Och tar man hänsyn till ägandekostnader och kur KUL och BEKVÄM bilen faktiskt är till den ringa summan.
Jag tycker E39 är en rätt stilig kaross personligen och tekniskt sett är den samma sak som de nyare 5-serierna - dock minus hårdoptimeringar av motorer och (det erkännes) utan de fantastiskt snygga inredningar som finns i F10 / F11.

Det är väl där jag tycker att man märker störst skillnad - att de nya bilarna är så väldigt snygga inuti. Annars är det samma sak ungefär, tycker jag. Samma hjulupphängningar, styrning, bromsar. Samma elektronik (okej, lite mer i de nyaste - men ingen stor skillnad)Men väger man in alla faktorer - ekonomiskt, känslan - så är det helt stört vad mycket bil man får för pengarna. V8, (låter bra), komfort, fina material och byggkvalitet. (Samt en ruggigt bra ekonomi - jag får fortfarande lika mycket för denna bil om jag säljer den, som jag gav för sex år sedan).

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #8 skrivet: februari 18, 2015, 22:03:31 »
Nu drog den ihop texten till en enda röra. Sorry, men jag hade faktiskt radbrutit det snyggt.

Kan man inte redigera inläggen?

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #9 skrivet: februari 18, 2015, 22:04:13 »
Jag hittar ingen knapp som det står "Redigera" på hos mig.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
BMW Scanner till E39
« Svar #10 skrivet: februari 18, 2015, 22:13:01 »
Jag tog mig friheten att styckeindela lite, hoppas det är OK. Det kan ha att göra med antal inlägg du har på forumet som gör att du inte har tillgång till redigeringsfunktionen, det kan nog Alain svara på. 
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #11 skrivet: februari 18, 2015, 22:23:23 »
Jo! Det är så att medlemmar kan ändra sina inlägg efter 25st inlägg på forumet, detta var jag tvungen att införa p.g.a visa oseriösa medlemmar lekte med sina texter.
Om 8 skrivna inlägg kommer en knapp "Ändra" upp på högersida om inlägg. ;)

Trevliga berättelser du gör på dina inlägg. ;)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #12 skrivet: februari 18, 2015, 23:45:01 »
Tack för hjälpen med redigeringen!

Och tack för svaret, få förstår jag. Jag får ge mig till tåls, tills jag kommer upp till 25 inlägg så får jag vara lite extra noga. :)

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
BMW Scanner till E39
« Svar #13 skrivet: februari 19, 2015, 10:02:26 »
Sådär, nu fick jag också airbaglampan på min E39 (525i). Lyser elakt illrött och kom plötsligt. Ska se vad felkoden säger och om jag också klarar mig med att släcka den. Tur att man har en hel reservdelsbil att plocka från om det skulle vara nån box eller så som gett sig. Detta kom helt utan förvarning.

Håller med om E39 för övrigt! Helt fantastiska bilar och det känns som de nu kommit in i entusiastperioden. Finns bra och dåliga och nu divergerar de ordentligt åt varsitt håll (i skick och förhoppningsvis i pris också framöver).
Föredrar nog E39 före E6X, iaf såna E60s som är före facelift. Känns också som det börjar bli väldigt mycket elektriskt strul och kodning på dessa. Håller nog i E39orna länge. Den mjuka designen utvändigt och invändigt gör att den känns betydligt nyare än vad den är.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BMW Scanner till E39
« Svar #14 skrivet: februari 19, 2015, 13:35:42 »
Inte roligt när en del börja att trassla till, man är inte klart med en ena kommer de andra! :(

Om airbag-lampan lyser kan det bero på ett par olika saker.
Endera är givaren i passagerarsätet (som känner av om någon sitter där) sönder eller så är det dålig kontakt till givaren.
Felet kan även bero på att det är dålig kontakt till bältessträckarens givare i förarsätet.
Med en felkodsläsare kan man läsa av var felet ligger.
Man behöver en som kan läsa av SRS-felkoderna, det går alltså inte med den för motorns felkoder.
Hoppas bara att det är en av dessa fel.

Reklampartners