Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: En snabb oljefråga 530i  (läst 3437 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad milktrucker

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
En snabb oljefråga 530i
« skrivet: januari 11, 2015, 15:22:17 »
Hej

Tjejens kollega har en 530i (e39?) tillverkad 2001 och som är köpt i somras och har inte alls någon direkt kunskap om bilar.
Idag sa bilen till att oljenivån var låg.
Mekar vanligen nyare volvobilar så jag fick frågan om jag hade olja att fylla på med.
Fick olika råd och spec på nätet på olja till bilen, så ska bilen ha olja märkt BMW LL-01 eller BMW LL-04?
Vad är skillnaden på dem?
Mobil oil säger ACEA A3/B4 / BMW LL-01
Castrol  säger ACEA C3 /BMW LL-04

Den jag hade hemma och fyllde på är ACEA A3/B4 / BMW LL-01. Jag fick göra övervägandet då bilens sticka var torr och bilen var tvungen att ut och köra.
Gick i ca 1,5 liter så oljestickan har inte kollats på ett bra tag.

Bilen ska byta olja till sommaren (årl. intervall) och jag fick frågan om oljan behöver bytas snarast eftersom jag fyllt på annan olja, vad svar man på en sådan fråga?
Ägaren visste bara att oljan i bilen heter 0W-40 och är fylld på fristående verkstad, vilken i sin tur finns som (A3/B4)BMW LL-01 och som (C3) BMW LL-04. Så jag antar att bilen är fylld med C3-olja.

Hur mycket påverkar 1,5 liter annan olja i långa loppet?

Hur känsliga är bmw's motorer för olika oljor?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
En snabb oljefråga 530i
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2015, 17:48:50 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org! ;)

Du behöver inte köpa specifik BMW motorolja, finns på olika bensinstationer eller Mekonomen
Jag har haft under 5års tid en 530 02 och använt helsyntet 5W/40 och det fungerar hur bra som helst, varför helsyntet? Jo, den är mycket bra vid kallstart och smörja snabbare delarna plus att den håller motorn på bra kondition, du behöver inte använda longlift

De flesta syntetoljorna är lättflytande vid kalla väderförhållande, dvs har ett lågt kallviskocitetstal ex 0W, 5W eller 10W, är bara positivt då slitaget minskar vid kallstarter eftersom oljecirkulationen kommer igång snabbare.

ACEA-systemet (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)
Detta system är framtaget för europeiska fordon och ersätter tidigare CCMC-systemet. ACEA delar in motoroljor i tre klasser, en för bensinmotorer (beteckning A), en för lättare dieselmotorer (beteckning B) och en för tunga dieselmotorer (beteckning E).
A3 Uppgradering av CCMC G5. Oljorna som uppfyller de högsta kraven för slitageskydd, oxidationsstabilitet samt ger låg avdunstning och nedskjuvning.
B4 som Uppfyller de högsta kraven för den nya typen av personbilsdieslar men också flera högt ställda bensinmotorkrav.
C3-oljor är Top Tier lägre SAPS-värden. De är konstruerade för användning i högpresterande bensin- och lätta dieselmotorer där avancerade efterbehandlingssystem som dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) används. Dessa oljor är typiska SAE 5W-30 eller SAE 5W-40 baserade på grupp III-basoljor. De är vanligtvis i kombination med en rad OEM-specifikationer : Daimler MB-Approval 229.31 / Daimler MB-Approval 229.51 / Volkswagen VW50200 / Volkswagen VW50500 Volkswagen VW50501 / BMW Longlife 04 / Porsche (SAE 5W-40 only). (SAPS= Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorolja
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad milktrucker

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
En snabb oljefråga 530i
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2015, 18:59:57 »
Ja självklart fyllde jag på en helsyntet, 5W-40 med spec enligt ovan, men castrol, preem och okq8 framhåller att bilen ska ha en C3 olja.

Reklampartners