Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Därför ska du aldrig köra långsamt i vänsterfilen.  (läst 2615 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Därför ska du aldrig köra långsamt i vänsterfilen.
« skrivet: januari 02, 2015, 12:50:24 »
Det finns egentligen två typer av bilförare på en motorväg:
 1) De som hela tiden irriterar sig på folk som kör långsamt i vänsterfilen.
 2) De som hela tiden kör långsamt i vänsterfilen utan att tänka på det.

För alla som befinner sig i grupp 2 kan vi dra lite fakta kring vad ni ska fundera på.
 I Sverige ska man enligt trafikförordningen köra till höger:
”Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet”.
Det innebär förstås inte att man inte får befinna sig i vänsterfilen, eller mittenfilen när det är fler filer (problemen är faktiskt större vid trefiliga motorvägar) men att man ska befinna sig där så kort tid som möjligt.

Men är det verkligen så många som kör i fel fil? Ja, problemen blir faktiskt vanligare enligt polisen.

Så varför ska du inte köra långsamt i vänsterfilen?
1) Du kan få böter.
 Särskilt vanligt är det inte eftersom trafikpoliser oftast prioriterar andra brott, men det har börjat ges ut böter. Till exempel på den trefiliga motorvägen mellan xxx och xxx har polisen bötfällt flera bilister som kör för långsamt i mittenfilen.

2) Det stoppar upp trafiken och gör troligen att alla är mindre säkra.
 Forskning visar att trafikstockningar uppstår på grund av överraskande få bilar men effekterna sprids ut och blir stora. En bil som kör långsamt i vänsterfilen tillsammans med en annan långsam i högerfilen skapar fort problem som multiplicerar sig bakåt.

Nu hävdar vissa förstås att om de håller hastighetsbegränsningen exakt så behöver de inte flytta på sig och genom att hålla exakt hastighetsbegränsning så bromsar de potentiella fortkörare och gör trafiken säkrare.

Men baserat på forskning om hur olyckor inträffar så stämmer inte det. Att sakta ner farten och byta filer verkar faktiskt farligare än att köra för fort. Att byta fil orsakar nästan 10 procent av alla olyckor på motorvägar i till exempel USA.

Samt att den största anledningen till olyckor inte är hög hastighet men att man avviker mycket från övriga trafikanters hastighet.
 En bil som kör 10 km i timmen långsammare än övrig trafik löper större risk att hamna i en olycka än en bil som kör 10 km i timmen fortare än övrig trafik.

Om långsammare förare finns i både vänster och höger fil kommer snabbare förare att köra fram och tillbaka mellan filerna. Men om de långsammare hela tiden befinner sig i högerfilen kan en snabb förare passare flera bilar på en gång och minska byten av fil som är en hög riskfaktor för olyckor.

Det finns till och med forskning som visar att anledningen till att olyckor och dödsfall är mycket lägre i Tyskland (med fri fart och högre hastighetsgränser) än i USA beror på att tyskarna är mycket mer disciplinerade på att hålla sig i rätt fil.
Källa: http://newsner.com/2014/12/darfor-ska-du-aldrig-kora-langsamt-i-vansterfilen/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2015, 13:13:57 »
Det är sant. Tyskarna är otroligt bra på filkörningen. Även om någon kör 200-250 så lägger de sig åt höger när det finns plats. I Sverige får man ofta ligga bakom någon på motorvägen, för de ska ju köra om ett par bilar som syns 300-400m längre fram.
Ett annat problem vi har i Sverige är på landsvägar med bredmarginal (målad ända ut i kanten). Då ligger en del närmast mittlinjen istället för ute åt kanten och underlätta omkörning samt minska risken för frontalkollision. 
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2015, 14:02:09 »
Håller med att i Tyskland är dom mer disciplinerade, kör fortare och mindre olyckor, tyvärr när man ser en bil som stanna på vänsterfil då är en Dansk, Svensk eller Norsk
Största problem i Sverige är att det kör många lastbilar på högerfil och lämna hjulspår vilket är lite sportligt att köra på högerfil, man märker det mer om man har breda däck på bilen.
Kanske p.g.a det kör jag inte ofta på högerfil men mitten och lämna vänster till dem som vill köra fortare.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Sv: Därför ska du aldrig köra långsamt i vänsterfilen.
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2015, 18:03:09 »
När jag är ute och kör så är det oftast högerfil man använder, vid omkörning så är det vänsterfil. Tycker det är irriterande att folk kör långsamt på vänsterfilen vid omkörning. Vad jag har hört så är det en oskriven regel att bilister som vill köra fortare använder vänsterfil, nån som kan bekräfta det?
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners