Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 12, 2025, 09:35:20
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
3-serien
»
E46 1998-2006
»
E46 vitryker (mycket)
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: E46 vitryker (mycket) (läst 6323 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
E46 vitryker (mycket)
«
skrivet:
december 30, 2014, 14:04:18 »
Startade bilen då det var ca -10 grader ute, bilen hade stått i ungefär en vecka, vid start den började rycka och hosta och därefter dör, bogserade den hem och stoppade i motorvärmaren.
Efteråt, när jag startade så gick den jämnt på tomgång men ryckte vid gaspådrag och EML lampan tändes.
Problemet är att den sprutar ut vit stinkande oljerök, det är inte små mängder vi pratar om.
Gjorde en felkods avläsning och fick fram P0491 P0492 och P1341.
Nollade felkoder och om startade bilen, ingen EML lampa men vitryker lika mycket som innan men går jämnt i motorn.
Någon som har något idéer om vad det kan vara för fel?
Finns det någon som vet av nån duktig BMW mekaniker runt Gävle-Sandviken-Hofors området? Tacksam för svar
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
E46 vitryker (mycket)
«
Svar #1 skrivet:
december 30, 2014, 15:32:52 »
Har du bra med glykol? Nu är det kallt, jag blanda 50%
Kanske frys vevhusventilation eller topplockspackning.
Topplockspackning: För att utesluta topplockspackning, kontrollera oljan genom att titta på oljelocket och stickan – vit sörja indikerar på vatten i oljan och är oftast följden av en trasig topplockspackning.
Lite vit sörja kan dock vara kondens.
Man kan även kontrollera i kylarvattnets expansionskärl (OBS! Kan vara het om bilen har varit igång) – lukta om det doftar avgaser och titta i vätskan när bilen är igång om det bubblar.
Om det inte finns någon vit sörja i oljan, kylarvattnet så är det bästa att göra ett kompressionstest på bilen.
En trasig topplockspackning behöver inte nödvändigtvis betyda vatten i oljan.
Kan också vara kondens då inge fara, det försvinner efter en stund, hur är det när motorn är varm?
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
E46 vitryker (mycket)
«
Svar #2 skrivet:
december 31, 2014, 10:30:09 »
Glykol finns och har bra värde har inte varmkört bilen på grund av att den vitryker så otroligt mycket =( oljan ser fin ut, glykolen luktar inte avgaser och har bra färg, har inte sett några bubblor i expansionskärlet heller.
Har ingen komp provare så måste införskaffa en sådan.
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
E46 vitryker (mycket)
«
Svar #3 skrivet:
december 31, 2014, 13:03:30 »
Du har väll inge V8 i den, tänker på felkoder:
P0491 Secondary Air Injection System Insufficient Flow Bank 1
P0492 Secondary Air Injection System Insufficient Flow Bank 2
Tänker att det är kondens som fick motor att rycka vit, men vad säger våra specialist om E46 vazze_t om det?
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Karma: +27/-0
Kön:
E46 vitryker (mycket)
«
Svar #4 skrivet:
december 31, 2014, 18:22:09 »
Även på de raka sexorna är mycket uppdelat i två banker, grenrören till exempel.
Jag misstänker att du har igensatt vevhusventilation, mycket vanligt på E46 dessvärre. Speciellt på bilar som går kortare sträckor.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Karma: +34/-0
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
E46 vitryker (mycket)
«
Svar #5 skrivet:
december 31, 2014, 20:28:58 »
håller med Fredrik, skulle gissat på frusen/igensatt vevhusventilation. kolla/laga det omgående då följdfel kan vara mycket dyra att fixa
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
E46 vitryker (mycket)
«
Svar #6 skrivet:
januari 01, 2015, 11:58:25 »
Det är en vanlig 1,8 liters fyra =)
och enligt vad jag har fått fram så är det vevhus ventilation för kalllt klimat monterad
hur kollar man vevhusventilationen enklast?
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
E46 vitryker (mycket)
«
Svar #7 skrivet:
januari 01, 2015, 12:46:44 »
Kolla här om det ser ut likadant:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5952.0
Eller den:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5975.0
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
E46 vitryker (mycket)
«
Svar #8 skrivet:
januari 24, 2015, 21:04:19 »
kan nu säga med säkerhet att det var vevhusventilationen som var helt igensatt
bilen är fixad och går som en dröm igen =)
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
E46 vitryker (mycket)
«
Svar #9 skrivet:
januari 24, 2015, 22:08:25 »
Det var delvis det jag tänkte och skrev där uppe, bra att det löste sig och att det fungerar som det ska.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
3-serien
»
E46 1998-2006
»
E46 vitryker (mycket)
Reklampartners