Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Latent värme  (läst 5282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henta

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 15
Latent värme
« skrivet: december 21, 2014, 12:11:13 »
Ny här på forumet hoppas frågan hamnar rätt.
Nyligen blivit ägare till en 530 -01 e39.
Tycker att den blir varm i kupén relativt fort men tar minst 1 mil landsväg att komma upp i temp för motorn. Jag har köpt alla vanliga delar som brukar pajja på kylsystemet å tänkte byta allt i samma veva.
Nu har jag läst lite om latent värmen vissa e39 utrustades med och de luftningsbesvär de medför vid arbete med kylsystemet.
Hur kollar jag om jag har latent värme?
Mkt lite skrivet om detta vad jag kan hitta.
Verkar som de sitter bakom handskfacket?
Något enkelt att leta efter?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Latent värme
« Svar #1 skrivet: december 21, 2014, 14:34:46 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org Henta! ;)
Hade också en 530 med samma symptom som du beskriver.
Fick som förklarning: kör jag bilen i stan, finns många stanna, köra, trycka på gaspedalen, bromsa osv, detta gör att motorn varma upp snabbare.
Kör jag landsväg är det jämt hela vägen vilket ta länge tid för motor att varma upp.
Sen det berör på var du bor, är det kalt då är det förståndig och din motor kommer att varma upp snabbare mot våren
Jag tror att det finns att köpa skydd till kylare som du sätter framför kylare, den förhindrar kraftig kalluft att komma direkt mot kylen och motor varma upp snabbare.
Det du kan testa är att lägga en kartong med flera håll framför kylen och se hur det går men akta att din motor inte bli för varmt annars får du göra flera håll i kartongen. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Henta

• Junior Medlem
  • **
Latent värme
« Svar #2 skrivet: december 21, 2014, 20:03:14 »
Tack så mycket :) Min första bmw å förstår inte varför;) okej det verkar rimligt det du säger. Det är ju även sugmotor så är väl lite långsammare med värmen än vad man är van med. Jag ser att jag var lite otydlig ursäkta, men det jag undrar över är hur jag enklast kollar om jag har bmw "latent" värme.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Latent värme
« Svar #3 skrivet: december 22, 2014, 09:01:35 »
Nej, det är jag som inte förstörde med (latent värme) på en bil :(, kanske har du luft i systemet som gör att den är långsam med uppvärmning på landsväg.
kolla här: http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6041.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Latent värme
« Svar #4 skrivet: december 24, 2014, 14:49:28 »
latent värme är nog restvärme så har du en knapp i mittkonsollen som det står rest så e du där ;) bra funktion att ha ! hade jag på min gamla 528 touring :)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Henta

• Junior Medlem
  • **
Latent värme
« Svar #5 skrivet: januari 14, 2015, 15:37:08 »
Okej, vad jag har kunnat läsa mig till är det två skilda system, men kan ha missuppfattat det hela. Är det någon som vet vart "thermosen" sitter om man har rest/latent?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Latent värme
« Svar #6 skrivet: januari 14, 2015, 17:17:23 »
Kolla här, byta thermostat med bra förklarning med bilder. ;)
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f89/e39-2000-530d-thermostat-belt-change-t5652/

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Latent värme
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2015, 14:27:04 »
Hej å välkommen.
Blev lite nyfiken, så du kan titta på nedan länk med lite bilder som beskriver lite av din fråga (använde sökord "latent heating" )
https://www.google.se/search?q=latent+heat+accumulator+e39&biw=1680&bih=881&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=pr63VOeCHIS_ygOvnYHYCw&ved=0CCwQsAQ
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Henta

• Junior Medlem
  • **
Latent värme
« Svar #8 skrivet: januari 16, 2015, 05:20:29 »
Kolla här, byta thermostat med bra förklarning med bilder. ;)
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f89/e39-2000-530d-thermostat-belt-change-t5652/

Det är alltså en 530i jag har, men tack ändå:)

Utloggad Henta

• Junior Medlem
  • **
Latent värme
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2015, 05:26:35 »
Hej å välkommen.
Blev lite nyfiken, så du kan titta på nedan länk med lite bilder som beskriver lite av din fråga (använde sökord "latent heating" )
https://www.google.se/search?q=latent+heat+accumulator+e39&biw=1680&bih=881&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=pr63VOeCHIS_ygOvnYHYCw&ved=0CCwQsAQ

Tack! Finns inga bra beskrivande bilder på vart den är placerad, bara sprängskisser som inte säger så mkt. Ska leta under handsfacket som jag läst på flera forum. På någon bild såg jag att den var placerad bakom förarsidans innerskärm typ på torpedväggen men de kanske inte var en e39.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Latent värme
« Svar #10 skrivet: januari 16, 2015, 13:01:15 »

Reklampartners