Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 323 cabriolet M52Tub25 byte av motor till M eller F10 diesel  (läst 2910 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shaban

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
323 cabriolet M52Tub25 byte av motor till M eller F10 diesel
« skrivet: december 05, 2014, 18:05:46 »
Har en underbar cab med rätta färgerna (Topaz blå/ kräm skin) men motorn ä för svag och ibland så söker jag på youtube där man har turbo/kompressor konverterade bilar eller att man har satt i en v10 från m5 an.
Ser underbart utt med v10an men ingen info om byggena, måste vara jätte svårt att skifta till den, så jag börja titta på dem nya dieslarna och nya 335d, 540d, 550d (i6 td) motorerna, ser intressant ut det med.
Jag har pengarna att köpa v10an eller d6 an men hittar inte nånstans om d6an skulle passa in i e46.
Alltså om det skulle passa med minimalt meck då jag inte har någon värstad eller garage (stadsbo).

Finns det någon som kan något om dessa motorer eller är meck som kan bidra med ideer så blir jag glad för.

Tack

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
« Svar #1 skrivet: december 05, 2014, 23:44:52 »
Har en underbar cab med rätta färgerna (Topaz blå/ kräm skin) men motorn ä för svag och ibland så söker jag på youtube där man har turbo/kompressor konverterade bilar eller att man har satt i en v10 från m5 an.
Ser underbart utt med v10an men ingen info om byggena, måste vara jätte svårt att skifta till den, så jag börja titta på dem nya dieslarna och nya 335d, 540d, 550d (i6 td) motorerna, ser intressant ut det med.
Jag har pengarna att köpa v10an eller d6 an men hittar inte nånstans om d6an skulle passa in i e46.
Alltså om det skulle passa med minimalt meck då jag inte har någon värstad eller garage (stadsbo).

Finns det någon som kan något om dessa motorer eller är meck som kan bidra med ideer så blir jag glad för.

Tack

Det finns ingenting som "passar" när det gäller dom motorer du pratar om. Jag vill inte döda dina drömmar och jag vill inte alls vara otrevlig, men det är helt klart att du inte har koll på någonting alls angående mekanik eller elektronik.  ;) Det motorerna kostar om du kollar på bildelsskrotarna är en bråkdel av vad det det skulle kosta att få fungerande i din bil då du inte kan göra något alls själv. Hade du varit kunnig inom elektronik och mekanik och de datasystem som finns i bilar hade du kunnat komma mycket billigare undan när det gäller att byta motorer i relativt moderna bilar.

Citera

Men hur tänkte du här? -Det "passar" så klart inte.
Du kommer aldrig hitta något vettigt på just Youtube hur man gör såna här saker, -det är alldeles för specifikt från fall till fall och väldigt avancerat.

Jag misstänker att du trollar här, men jag kan hjälpa dig med en hel del information om du är seriös.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad shaban

• Junior Medlem
  • **
« Svar #2 skrivet: december 08, 2014, 18:30:18 »
Du har rätt angående mina kunskaper därav mina frågor och jag tar inte illa upp -hellre en örfil nu en en spark i röven efter- ,,angående elektronic har jag hittat en kille som uppgraderar databoxen på dessa bilar (matchar dem EWS,ECC lambda osv) Många ideer men som sagt inte mycke erfarenheter av detta därför så ställde jag frågan då jag ser att många här har långt mer kunskaper och erfarenheter en vad jag har...Men som jag skrev tidigare så vet jag inte vad jag ska göra. jag har lite kunskaper i meck vet vad som är vad mekaniskt men inte så djup som att kompsänka en motor eller stroka..  för lite kunskaper gör att jag inte kan bästemma mig så vänligen kom med ideer..

angående 2ndra citat så tänkte jag som så att,,e46 har ju en diesel 6a på 3 liter så kanske den nya diesel 6an´s motorfästen passar e46an. :-\

Tack

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: december 08, 2014, 20:13:56 »
Rätta mig om jag har fel men såvitt jag vet kommer ingen av de här motorerna att ens starta utan alla sina boxar och i vissa fall inte heller utan sin växellåda. Så om du inte transplanterar, motor, låda och det mesta av elektroniken inklusive nycklar och startspärren från donatorbilen så kommer du att stå med en bil som aldrig kommer att starta.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #4 skrivet: december 08, 2014, 22:27:40 »
hmmm.... allt går att göra men som ovanstående skriver så är det väldigt avancerad och dyrt. Att köpa en M motor eller en dieselsexa brukar inte vara problem, motorfästen är minsta bekymmer det går alltid att modda dit motorn men att få det att lira med resten av bilen är problemet, vi pratar växellåda, elektronik dvs. startspärrar, can bus kommunikation mellan alla andra styrdon och sedan bakaxel, drivaxlar, bromssystem, hjulupphängning mm mm...
jag skulle tänka om och isf tänka rätt köp en komplett e46 M drivlina (motor, låda, kardan, bakaxel, drivaxlar) skaffa bättre bromsar typ 330 lr m3 på med lite dyrare coils, powerflex full car kit, ett riktigt avgassystem från ferrita lr eisenmann och låt en motorrenoverare gå igenom motorn, byta alla packboxar, lager, renovera och kanske uppgradera motorn med lite andra kamaxlar mm....
men även här pratar vi ombyggnad på ja beror på hur seriös man är mm men ca 100 000-200 000 och för dom pegarna kan man köpa redan en fin och färdig M3
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad shaban

• Junior Medlem
  • **
« Svar #5 skrivet: februari 02, 2016, 04:04:30 »
självklart har jag tänkt att om jag köper så blir det komplett med vxl låda och boxarna...har tittat på det där med boxar och det ser ut som att man kan få dem att sammarbeta med varandra men det måste va samma tillverkare såklart...så svårt det här och kostar skjortan...man får jaga dem produkterna man vill ha till en rimlig slant...missade nyligen budgivning på enn  n54b30 motor och vxl låda från 09 för 20t kr

Utloggad shaban

• Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2016, 04:11:03 »
hmmm.... allt går att göra men som ovanstående skriver så är det väldigt avancerad och dyrt. Att köpa en M motor eller en dieselsexa brukar inte vara problem, motorfästen är minsta bekymmer det går alltid att modda dit motorn men att få det att lira med resten av bilen är problemet, vi pratar växellåda, elektronik dvs. startspärrar, can bus kommunikation mellan alla andra styrdon och sedan bakaxel, drivaxlar, bromssystem, hjulupphängning mm mm...
jag skulle tänka om och isf tänka rätt köp en komplett e46 M drivlina (motor, låda, kardan, bakaxel, drivaxlar) skaffa bättre bromsar typ 330 lr m3 på med lite dyrare coils, powerflex full car kit, ett riktigt avgassystem från ferrita lr eisenmann och låt en motorrenoverare gå igenom motorn, byta alla packboxar, lager, renovera och kanske uppgradera motorn med lite andra kamaxlar mm....
men även här pratar vi ombyggnad på ja beror på hur seriös man är mm men ca 100 000-200 000 och för dom pegarna kan man köpa redan en fin och färdig M3

jag har redan börjat att jobba på karrosen tills jag bestämmer mig för ngt...för tillfället har jag bytt til nyare polyurethan bussningar till frammvagnen.. Billstein B10 stötdämmpare och förstärkt bakvagnens upphängning med  färdig skurna plåtskivor (svetsning)  dyrt som attan, fick ta ner hela bakvagnen för att svetsa dit dessa plåt bitar..  kommer med bilder så snart jag har kommit en bit till

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #7 skrivet: februari 02, 2016, 12:01:27 »
En liten hint om hur mycket jobb det är.

E46 318 ombyggnad till fyrdörrars M3
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Reklampartners