Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Temp problem 540it  (läst 2913 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peka76

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Kön: Man
Temp problem 540it
« skrivet: september 08, 2014, 20:28:10 »
Har en 540 97a, enkel resa till jobbet är ca 3,5 mil, tempen på motorn går precis upp över det blå, samt att han sörplar i sig ca 3-3,5 liter milen, har bytt termostat, kylare, kylfläkt,en jävla massa givare, har kört med ir för och kolla tempen på vattnet o de stannar runt 57-62 grader.. Va kan va felet?
Riktiga män köra 540i

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Temp problem 540it
« Svar #1 skrivet: september 08, 2014, 22:58:44 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org ;)
Jag kan förstår att du är rätt irriterad över ditt problem.
Hur är det med tempgivare?
Jag har en dum fråga, du har bytt termostat, men är det original eller från till ex biltema?
Det verkar som att den inte stänger sig som det ska eller att det saknar tätning så att vatten ändå cirkulerar därmed skulle jag inte tveka att kolla upp det.
Att den dra mycket bensin är också i samband med att motor inte når rätt temperatur.
Kanske någon annat kan komma med andra tips?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Peka76

• Junior Medlem
  • **
Temp problem 540it
« Svar #2 skrivet: september 08, 2014, 23:21:34 »
Termostater är köpt på BMW i Örebro, har testat den med värme pistol o den öppnar o stänger som den ska, alla givare e bytta, packningar har även bytt vattenpumpen nu ikväll o körde hela vägen hem från verkstan 3.5 mil då gick han upp på det första vita sträcket..
Dock körde jag den rätt hårt hem, kom hem kolla med ir 65grader på 3.5 mil med avstängd värme :/
Riktiga män köra 540i

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Temp problem 540it
« Svar #3 skrivet: september 09, 2014, 19:13:28 »
hej, ja du 3,5 mil kan vara för lite för en 540, men allt beror lite på hur felet uppkom eller om det har varit så på bilen hela tiden. är det elektroniskt styrd termostat på bilen? elfläkt lr visco? har du restvärmefunktion? fungerar ac? ja frågor ör många ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Peka76

• Junior Medlem
  • **
Temp problem 540it
« Svar #4 skrivet: september 09, 2014, 20:09:26 »
Nja för liten sträcka e de inte för 740 blir varm på ca 1,5 mil, men felet är funnet, Wisco kopplingen va kass, den gick fint för hand, men när vi testade den på en bänk me el motor så nöp han på ca 100varv i min. Så nu e tempen nästan i mitten :)
Riktiga män köra 540i

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Temp problem 540it
« Svar #5 skrivet: september 09, 2014, 21:09:43 »
gott att det löste sig ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Temp problem 540it
« Svar #6 skrivet: september 16, 2014, 09:23:15 »
Bra att veta vad man ska svara i fall att det är fler som undrar och har samma problem. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners