Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E39 528i M52TUB28. Dålig tomgång vid kallstart  (läst 6415 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lukaskulle

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
BMW E39 528i M52TUB28. Dålig tomgång vid kallstart
« skrivet: september 06, 2014, 15:28:56 »
Hejsan!

har som sagt en BMW E39 528i M52TUB28 och den går väldigt dåligt vid kallstart, har provat att byta vevaxelgivare, temperaturgivare och LMM men den går inte bättre...
även kollat läckage vid bälgarna runt LMM men inga framgångar. söker hjälp här innan motorn går till skrot.

tackar för svar på förhand.

Mvh Lukas

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #1 skrivet: september 06, 2014, 18:10:22 »
kamaxellägesgivare alt. lambdan? annars var det en bra fråga då du har testat det jag hade som förslag, går den dåligt endast när den är kall? lr har den typ dålig tomgång heka tiden ?
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: september 06, 2014, 18:17:37 »
Du menar att den inte går på alla cylinder?
Får du motorlampa att lysa gul?
Varför har du inte passat på och också byt kamaxelgivare?
Finns flera modeller med samma problem och hörde att det kom från bränslepumpsrelä som inte håller måttet och den börs byta mot en av inte samma märket.
Eller styrboxen som har fått lite fukt på komponenter, kan lämna in för renovering mot en summa av ca 2500;
Kollade på nätet men hittade inte någon konkreta svar.  :(
Hoppas att du inte behöver köra bilen till skroten och hitta felet ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #3 skrivet: september 07, 2014, 07:33:57 »
Kamaxelgivare (vevaxelgivare är redan bytt som sagt), tomgångsmotor (vanligt) eller spruckna slangar.

Har för övrigt exakt samma problem för tillfället med min 728. Eller något värre tom...den står där den står så att säga. Så jag kommer behöva dona med detta här framöver.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad lukaskulle

• Junior Medlem
  • **
« Svar #4 skrivet: september 07, 2014, 18:31:31 »
Den går endast dåligt vid kall start, men efter kanske 5-6 starter och den börja komma runt 50 grader så går han någorlunda men den går gärna ner under 500 varv och hoppar sen dör om man inte trycker lätt på gasen.
Men inga täcken att den inte går på alla cylindrar.

Utloggad lukaskulle

• Junior Medlem
  • **
« Svar #5 skrivet: september 07, 2014, 18:33:32 »
Alain motorlampan lös gult när problemet uppstod men när jag släckte lampan med datorn så försvann de problemet. Inga andra felkoder har uppstått för den delen så något konstigt problem är de. de kanske är vanosen som inte vill funka men då borde de kommit en felkod kan man tycka.

Utloggad lukaskulle

• Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: september 07, 2014, 18:35:57 »
vazze_T kanske kamaxelgivare som sagt men känns konstigt att den bara strular när den är kall liksom. den borde haft dålig tomgång hela tiden om den inte kan ställa in kamaxeln liksom. eftersom jag provkörde den igår och den gick bra på alla sätt när den var varm. Den svarade bra på gas och inga hugg eller liknande.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: september 07, 2014, 18:55:37 »
nja detta är bara tips men har du tillgång till en ok dator kan man kika på datalistorna hur kamaxellägesgivare uppför sig, kamaxelläges givare läser endast possition på kamaxeln dvs den ställer inte om nåt men hittar inte ecu kamaxel kan bilen uppföra dig lite skumt. problem med givare brukar ofta vara tvärt om att när bilen är varm då flippar givaren men även i ditt fall kav det bara vara nån givare.
trasig lambda ger ofta bara dålig tomgång, hur är det med bränslesystemet dvs. bränskefilter bränslepump?
fast ja som du beskriver det verkar det vara temprelaterad...

Utloggad lukaskulle

• Junior Medlem
  • **
« Svar #8 skrivet: september 07, 2014, 19:48:01 »
ja de känns att de ska ha något med temperatur att göra men samtidigt något med bränslet, som att den inte ger tillräckligt med bensin när den är kall liksom men inget fel på bränslepump eller filter eftersom de funkar när jag kört med den när den är varm.
men om jag läst rätt så finns de en temperaturgivare under insuget? om någon har kunskap om de, har nämligen inte bytt den ännu eftersom jag har läst att den ska vara jobbig att byta.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: september 07, 2014, 21:14:16 »
nja lite jobbig är den att byta men bästa är om du kan koppla den mot en dator så ser du värden på tempgivaren.

Reklampartners