Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 530-01 i "limb mode"  (läst 2191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickelsen

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
530-01 i "limb mode"
« skrivet: augusti 10, 2014, 22:14:58 »
Hej alla kunniga!
Bilen i fråga är en BMW 530i touring. 2001. Motor M54.
Över till problemet.
Det känns som bilen går på nån typ av "limb mode", när bilen står på tomgång och jag "duttar" till på gasen så svarar den med att först gå ner i varv för att sen varva upp (vissa gånger när den är riktigt krånglig så dör den).
Den går inte rent. Har lagt ut en video: [URL="https://drive.google.com/file/d/0B9YX-ZKK3fZddXl3TTlra0xSNmc/edit?usp=sharing"]LÄNK?
För att lättare förklara symptomet (kanske lite svårt att se på videon men förhoppningsvis ger det en bättre bild utav problemet).
Det känns lite som att det blir en typ av ketchup-effekt.
Destå mer jag gasar, destå mer "stryps" den. Jättejobbigt vid stadskörning när jag kommer in till en rondell/korsning och frikopplar, för att bilen sedan rycker till/hoppar till vid uppsläpp av koppling.
Samt om jag ligger på 2an (läs alla växlar) under 1000 varv och ska gasa iväg då hoppar den, som att den hostar till... Sen är den svag på låga varv.
Ett annat bekymmer (vet ej om dom hör ihop) är att den är krånglig att starta.
Startmotorn går jättefint, men vanligtvis måste jag nöta en stund och under den tiden tänder den till ibland men utan att starta men den startar alltid tillslut. (ska se om jag inte kan lägga ut en video på det med).
Jag har försökt och läst på diverse forum efter eventuella lösningar men utan någon direkt lycka.
Jag tyckte en del av symptomen stämde in på dåliga o-ringar i vanos, så dom har jag bytt nu härom kvällen.
Precis efter jag gjort det så gick bilen mycket bättre, helt annat tryck i motorn (den gick rent!) men bara till macken.
När jag startade den igen efter jag köpt snus så var det samma "limb mode" som vanligt...Kamaxelgivarna och Impulsgivare har jag bytt (dock pirat, ej bmw original) också utan lycka...
Jag har med hjälp av en obd2 läsare från Kina och appen torque fått fram några felkoder.Alla 4a CO2-givare får jag felkod på.
Kamaxelgivare (båda) kommer och går.
Har även fått på Impulsgivare, är det någon som känner igen problemen och vet att dom själv löst dom så dela gärna med er!
Vet inte riktigt vart jag ska fortsätta för att få ordning på den.
Mvh Elias

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
530-01 i "limb mode"
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2014, 23:13:43 »
hej, låter som insugsbälgen som är kass och drar tjuvluft, därav felkoder på o2 sensorer (lambdasonder). kamaxellägesgivare är också en svaghet på m54 dessa borde bytas mot org. eller iaf mot märkesgrejjer typ bosch, hella, siemens mm.
Men jag skulle nog börja med insugsbälgen, som jag skrev i andra trådar här så ska man demontera dessa och kika noga på undersidan där gercdom sig först, ny org del kostar bara några 100-lappar.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
530-01 i "limb mode"
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2014, 23:25:16 »
Hej och välkommen på Bimmerpower.org mickelsen! ;)
Vazze hann att svara på det och håller med om insugsbälgen, vissa modeller är rätt känsliga  och går sönder, kolla på den innan du går vidare ;)   
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners