Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Diff till e38 740 -97, är det bara uväxlingen som skiljer e38ans olika diffar åt  (läst 3064 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Slarva

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2

Hej.

Då min diff rasat på min 740iA -97 tillverkad 01/97 så är jag på jakt efter en ny men undrar vilka diffar som passar i min bil?

Har kikat lite på bland annat bildelsbasen och knappar jag in artikelnummret jag fått ifrån realoem så finns det 4a diffar att tillgå men går jag bara in på diffar under E38 finns det massor att välja på men dom är inte specifikt till min bil utan är till bland annat 728, 730, 740 m60b40 m,m och skiljer sig i uväxling gentemot min.

Så då är frågan är det bara utväxlingen som skiljer mellan 728, 730, 740 men husen är likadana och passar mellan bilarna?
Och är det skillnad på årsmodeller? tex en 740 med m60b40 och en med m62b44 eller är det bara utväxlingen som skiljer där också?

Finns det kanske till och med någon annan kaross som har samma diffhus som e38 och därmed är bolt on på min e38?

Mvh Dennis

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Hej, det är utväxlingen som skiljer, och kan tänka mej att manuell och automat har olika utväxlingar också på 740 med m62, storleksmässigt borde 728 ha mindre hus rent teoretiskt men detta är bara mina tankar.

På realoem finns 2 olika axlar till din bil en med 2,93 och en med 3,15 och enligt korsreferens är det bara dessa som passa på din bil, den senare med 3,15 satt också på 750 med m73 och m73n motor.

Sen vet jag inte riktigt vad som skiljer mellan m60 och m62 men dessa verkar inte passa heller trots samma utväxling på 3,15.

Dessa är nog dom du hittade
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&searchmode=3&page=1&query=33101428580

Med det finns lite flera, men för att inte krångla till det skulle jag nog satsa på en från m62b44.

Men det finns några här som har/har haft e38 som kan det bättre än jag, vi får hoppas att dom kan sprida lite ljus över detta ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Slarva

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Ja det var lite det jag undrade. Om dom bara ändrat utväxlingen på tex 728, 730 eller om det faktiskt sitter ett mindre hus på dom.

Ja det är dom diffarna jag hittat men tänkte att det kunde vara kul med annan utväxling nu när jag ändå måste byta diff.

Ja vi får hoppas att någon med lite koll på just 7 serien alt kan en hel del om bmw drivlinor kommer in här och gör ett utlåtande, som förhoppningsvis även är glädjande :)

Mvh Dennis

Utloggad Das Leg

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
2:93 är standardutväxling på både 740 och 750, 3:15 är på 740/750 sport. Min 750 har 2:93 i utväxling iaf.

Reklampartners