Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Chippande ljud bakvagn 750 95  (läst 2829 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Das Leg

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
Chippande ljud bakvagn 750 95
« skrivet: juli 18, 2014, 22:21:57 »
Upptäckte nu på väg hem att jag har nåt oljud i bakvagnen på bilen, kommer från vänster bak, låter som ett chippande, lätt skrapande läte som ökar i frekvens med hastigheten som jag direkt gissade hade med bromsarna att göra, la på lite lätt broms för att se om det släppte, det gjorde det inte. Känt på alla ok och skivor, inget varmt, känt på fälgarna om det kan vara hjullager (vilket låter annorlunda) om de skulle vara varma, vilket de inte är heller. Några tips?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2014, 09:07:38 »
Det finns möjligheten att någonting fastnade mellan belägg och skiva.
Skulle testa med att ta upp bakdel, köra med hjul i luften och lyssna om det verkligen kommer från bromsen eller ta bort hjulet och kolla om det finns en hack rep på skivan.
Det man kan också göra är att ta ut bromsbelägg och kolla hur den ser ut, kanske lite jobb men bättre att var på säkra sidan.   
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Das Leg

• Junior Medlem
  • **
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2014, 18:19:00 »
Hittat boven i dramat. Förra ägaren har bytt bromsskivor runt om men snålat ur och inte bytt belägg...hur nu det ens är möjligt. Inre vänster bak är nerslitet till metallen.. Så det är det som gnisslar, iaf till 98%

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2014, 19:52:25 »
Låter ju väldigt troligt att det är därifrån missljudet kommer. Skönt när fel är enkla att åtgärda men man undrar ju i hela friden man tänker när man byter skivor men inte beläggen?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2014, 21:29:00 »
Tyvärr! Det finns folk som inte vet hur man hanterar en sådan pärla men bra att du hittade felet. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Das Leg

• Junior Medlem
  • **
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2014, 23:03:15 »
Efter mera sökande har jag lokaliserat att det till 95% är handbromsbackarna som är slitna och därför lever om, när jag trampar ned p-bromsen ett par snäpp så tystnar det. Hur jävligt är det att byta?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2014, 09:30:49 »
Att byta andbromsbakar är lite mer pilleriet än fotbromsbakar men inte svårare, när du köper sådana och ser hur det ser ut kommer du att förstår på direkten. ;) .
Är du osäkert isf är det bättre att lämna till verkstad. ;)

Reklampartners