Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ojämn tomgång/Dör  (läst 6533 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nitogubben

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
Ojämn tomgång/Dör
« skrivet: juni 01, 2014, 14:44:52 »
Hej!
Har en Bmw 540 -99 automat som krånglar.
Den går ojämnt på tomgången och dör ibland.
Batteriet är fulladdat så det är inte problemet.
Airbaglampan och gula varningslampan har börjat lysa och felkod "Transmission Failsafe Program" kommer upp på displayen.

Vad kan det vara för fel?

Mvh

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Ojämn tomgång/Dör
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2014, 16:00:13 »
Hej och välkommen på BimmerPower.org
Det första jag tänker på är att det kan finnas problem med Vevaxel/kamaxelgivare.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Ojämn tomgång/Dör
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2015, 12:35:09 »
Jag tror att det kan vara LMM (luftmassemätaren) som behöver bytas. Den sitter på plaströret som går mellan luftfiltret och insuget (tv bakom kylaren om du står framför motorn). Det sitter en kontakt på LMM. Dra ut kontakten, om motorn går stabilt då vet du att LMM behöver bytas. (Med urdragen LMM så används endast lambda-givarna, vilket inte är lika bränsleefektivt

Om gula motorlampan är tänd, kan det även beror på igensatta katalysatorer eller trasslanda O2 (lambda) sensorer.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Ojämn tomgång/Dör
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2015, 14:12:53 »
Motor rycker vid start eller gaspådrag, detta händer på många olika modeller och inte bara BMW,  finns olika saker som kan göra att motor inte går bra som till exempel:
1) Kamaxel/Vevaxelgivare.
2) 1 dålig tändstift.
3) 1 dälig tändspole.
4) Sprickor undersida bälgen.
5) LMM (Smutsig eller sönder silvertråd).
6) Vevhusventilation ventilen.
7) Sensor 1 eller 2 vid katten.
8.) Potentiometern för gasreglaget som glappar.
9) Ta in tjuvluft via vaccumslangar.
10) För lite bensin eller smuts i tanken.
11) kondens i tanken (kan hända när bilen befinner sig en länge under mindre eller mer kalla tider.
I flera fall, man får motorlampa som tänds gul, från detta ögonblick finns felkoder som spara i systemet.
Har du felkodläsare har du möjligheten att läsa själv eller köra till en verkstad som kan hjälpa till.
Att köra till en verkstad med lysande gullampa är inga stora problem men bra att får det åtgärdat, lyser den röd då har du en allvarligare problem och bör du inte köra alls.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners