Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Rally med haverier och hjälpsamhet.  (läst 2432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Rally med haverier och hjälpsamhet.
« skrivet: maj 30, 2014, 02:13:24 »
Brasilien är väldigt annorlunda...
Där gillar man att tävla med allt som går att köra med, gärna Mitsubishi L200, som är ju trist med bladfjädring m.m. Förkammardiesel och uråldriga konstruktioner gjorde det till en utmaning att få till det.
Mitsubishi i Brasilien ville profilera sig, så vi byggde en motor under rådande restriktioner. Det gick så där, 1,2,3 i sin klass.  :)
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7Vvr_MFllp8
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2014, 09:43:49 »
De har riktiga rally terränger för att ordna sådana tävlingar, problemet är att folk inte vet i förväg om det kommer till mål men spännande är det. 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2014, 14:48:35 »
Det tråkiga var att motorn vi var tvungna att utgå ifrån var så dålig, blev inga enorma effekter. Det var krav på restriktor och andra saker som drog ner effekten. Men största problemet var att Mitsubishi 4D56 är en gammal traktormotor. :D Det höll inte att höja effekten så mycket, det ska ju hålla många timmar på full gas i hög temperatur och på höga höjder också. Det räckte iofs för att ta hela prispallen.  :)

Dom här bilderna tog jag (i smyg) på Mitsubishis huvudkontor i São Paulo, det är mycket kol/glasfiber och lite lätt modifierad hjulupphängning.  ;D

Vi hade en sån här i Sundsvall ett tag också, blev lite märkliga blickar på E4an med en sån här, den rök en del också...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2014, 17:31:05 »
Det verka vara en trevlig leksak mellan händerna, jag skulle vilja delta i en sådan rally. 8)
Sund att det finns krav som gör att motorn tappa kraft, det är ju det man behöver plus skicklighet. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2014, 18:14:31 »
Mer Paris-Dakar bilar över dem än de rallybilar vi är vana vid här.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2014, 18:58:37 »
Mer Paris-Dakar bilar över dem än de rallybilar vi är vana vid här.
Ja det är mer det stuket, tävlingen körs under flera veckor. Jag är dåligt uppdaterad hur det är nu, men Paris-Dakar kördes i Sydamerika också (namnet till trots) förut. Det var för mycket otrevligheter i Afrika med rån och plundringar m.m.

Vi har ingen koppling till Mitsubishis tävlingsstall numera, -men dom har inte vunnit sen dess heller.  :)

Jens Larsson

Reklampartners