Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vilket dilemma...  (läst 7109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« skrivet: januari 17, 2014, 19:56:32 »
Den här 740:n är ju riktigt fin. http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_740_iA_4_4_V8_Sv_Sald_14_800Mil_51561314.htm?ca=8&w=3
Bilen var ute för några månader sedan och då stod det specat allt vad den har i utrustningsväg. Jag har inte tittat på den men den ser ju jättefin ut på bilderna som jag fått mailat till mig samt att jag har pratat på telefon med ägaren. Men nu såg jag (sitter på jobbet) på bilderna i telefonen att det inte ser ut att vara PDC på den, och bilden invändigt visar bara två knappar bredvid sätesvärmarknappen, dels el-rollon samt antagligen EDC. Så till den svåra frågan; kan man köpa en 740 utan PDC? :)
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2014, 22:31:29 »
Några bilder plus annonsen i pdf-format från tidigare i höstas då den låg ute på blocket.
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Vilket dilemma...
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2014, 23:47:14 »
"Kan man köpa en 740 utan PDC?" -Ja självklart! Man lär sig snabbt hur stor bilen är (för den är stor!)

Men den stora frågan är; -Kan man köpa en e38 utan V12an? -Nej, självklart inte! (enligt mig  ;) )
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2014, 00:11:04 »
Verka vara en väldig finn modell, klart att man kan köra utan PDC men du kan monterar sådana i efterhand.
Vad är 49.000 för en lux åkt med 14500-15000 mil? Inte så mycket.
Vill du har den? bjud 45.000 då du har en trevlig leksak mellan händerna. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2014, 00:17:47 »
Hehe, ja, jag har ju nästan kört utan PDC då mitt nuvarande exemplar av E38 har, ska vi säga, "något defekt" funktion på PDC:n. Den piper även utan att något är framför bilen, men samtidigt fungerar den som den ska då man kommer nära ett föremål :)
Klart jag gärna vill ha 12:an men min polare kör 750iA -98 och jag måste säga att den låter tråkig jämfört med min 740iA -95 ;)
 
Man kan alltså montera PDC i efterhand?! Är det en komplicerad operation?
 
Jag måste ju även ha motor- och kupé-värmare installerat. Jag kom inte ihåg att fråga om det idag på telefon men det ser ju inte ut på bilderna som att det sitter något uttag i fronten. Någon som vet vad "utförande för kallt klimat" innebär? Står i utrustningslistan (pdf-filen).
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Tor

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 105
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2014, 00:40:19 »
Klart du kan köpa en bil utan PDC.


Är den bara fräch så är det bara att slå till.


Brorsan ringde på den förra varvet den var ute på blocket, och blev inte så impad. Verkade vara en ointresserad 18 åring som ägde bilen, visst inte vad som var gjort osv. Hade väl hoppat runt i famljen (antagligen "försäkringstekniskt" skäl)
Behöver dock inte betyda att bilen är dålig, men brorsan hade fått dåliga vibbar.


Ang V12/V8 så är det inget snack när det gäller "nya" M62TUB44 V8 så är den outstanding. Minst lika bra prestanda som M73an, men till 25% mindre förbrukning. Missförstå mig inte jag älskar verkligen V12or, men M73an känns verkligen gamal, en tvåventilsmotor med rötter i 80-talet är inte så spännande, M62an känns klart modernare med sin fyrventilsteknik, VANOS mm.


Motorvärmare är inga problem på V8an, DEFA har kontaktvärmare som funkar kanon, sen finns det slangvärmare med cirkulationspump som tydligen skall funka bra (Finns läsning på AutoPower)
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2014, 01:45:09 »
Okej, jag ringde ju aldrig förra gången den var ute men enligt den annonsen såg det ju seriöst ut, alla tillval specat med originalnummer, tysk och svensk benämning (pdf-filen längst ner i mitt andra inlägg). Där står det ju även att det bara var en tidigare ägare. Kollar man fordonsupplysningen nu så är det 6 ägare totalt men nuvarande ägaren lät rätt kunnig och seriös på telefon.
Jag vill absolut hellre ha den nyare V8:an istället för V12:an av lite olika skäl, bl a tändstiftsbyte.... :P Men även ljudet (trots att det är väldigt tysta bilar motor/avgasmässigt) Åttan ryter ju till på ett helt annat sätt vid 5000-6000rpm.
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #7 skrivet: januari 18, 2014, 11:23:56 »
Jag säger bara en sak, sund att jag bor Göteborg som är långt ifrån där bilen finns.
Jag har haft 2st 750, en E32 som kostade mig 62.000:- på 2 år, var så arg på den att jag körde den som den var till skroten, dagen efter köpte jag en 750 E38, det var som dag och natt, den gick som den skulle i alla väder och tyvärr sålde jag den efter 3 år.

Vad gäller den pdc som lever eget liv, det förmodligen är en sensor som är kass, det är lätt att byta.
Här finns. http://www.ebay.com/bhp/bmw-pdc-sensor
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Tor

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 105
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #8 skrivet: januari 18, 2014, 23:29:08 »
Dom billiga PDC-senorerna på Ebay är inget att ha, har testat dem, och dom håller inte måttet.

Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #9 skrivet: januari 19, 2014, 12:02:04 »
Klart att för 120:- från Ebay kan man inte vänta sig guld. :D
Personligen skulle jag ta en titt på att leta vilken/vilka som inte fungerar och köpa original från BMW. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Tor

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 105
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #10 skrivet: januari 19, 2014, 12:10:07 »
Nä, man skall väl inte förvänta sig så mycket av dom billiga på Ebay.


Jag kände mig i alla fall tvungen att testa när dom var så billiga, men det visade sig som nästan alltid att man får vad man betalar för, funkade några månader, sen började dom strula. Original är dyrt men det kommer att fungera!
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #11 skrivet: januari 19, 2014, 13:23:56 »
Visst är det så. Nu tror jag snarare att jag kommer att lära mig leva utan PDC ett tag om jag köper den här bilen :)
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Vilket dilemma...
« Svar #12 skrivet: januari 19, 2014, 15:35:46 »
hej,
lite off topics men verkar många här som gillar e38 här... kan ni beskriva vanligaste fel på e38? drift samt rep kostnader ? dyraste vanliga fel? mm... har funderat många ggr på en e38 men siktade typ på en 728 lr liknande pga att jag e mer van vid 6:or.....
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Tor

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 105
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #13 skrivet: januari 19, 2014, 19:24:22 »
hej,
lite off topics men verkar många här som gillar e38 här... kan ni beskriva vanligaste fel på e38? drift samt rep kostnader ? dyraste vanliga fel? mm... har funderat många ggr på en e38 men siktade typ på en 728 lr liknande pga att jag e mer van vid 6:or.....



Kolla Autopowers begguide, den besvarar dom flesta frågorna:


http://autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E38/


Personligen skulle jag inte välja 728an, då den är lite undermotoriserad, visst får den tillräcklig fart på bilen, men inte på det avlappnade sätt som V8an.



Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Darth Väder

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 180
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Vilket dilemma...
« Svar #14 skrivet: januari 19, 2014, 19:33:34 »
Jag har inte provat själv men en bekant hade en 728 och den drog mer soppa än 740:n.
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

 

Reklampartners