Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Luftmassemätare - Original eller ej?  (läst 3814 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
Luftmassemätare - Original eller ej?
« skrivet: november 21, 2009, 13:01:50 »
Vad är era erfarenheter av olika luftmassemätare? Kör ni original eller har ni provat andra fabrikat?

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
SV: Luftmassemätare - Original eller ej?
« Svar #1 skrivet: december 01, 2009, 16:43:34 »
Ingen som haft några problem?

M3Power

• Gäst
« Svar #2 skrivet: december 07, 2009, 19:37:28 »
Jag läste faktiskt en diskussion på Autopower som handlade just om LMM. Tydligen fanns det flera som tyckte att LMM från VAG inte fungerade lika bra som original.

Niklas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: december 08, 2009, 00:39:31 »
Vad är en luftmassemätare??

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #4 skrivet: december 08, 2009, 11:20:18 »
Luftmasssemätare

Luftmassemätare är något som är väldigt känsliga på dagens bilar. Mätaren håller sällan mer än 10 000 mil Byter man luftfilter oftare än den föreskrivna intervallen så kan man få dom att hålla längre

Hur vet du om din luftmassemätare inte funkar som den ska ? bästa sättet är att testa att ta av kabeln till luftmassemätaren och provköra, går bilen då bättre eller precis som innan är det stor risk att den är trasig.

Luftmassemätare mäter massan på luften motor dra i sig. Detta sker genom att en luftmassemätare placeras på insugningsröret före turbon (om du har turbon) i vilken en platintråd upphettas.
Vanligen så upphettas den runt 100 grader Celsius och sedan ger luftmassemätare en viss spänning beroende på hur mycket ström den får använda för att tråden som sitter i luftmassemätare ska hålla temperaturen.
Nackdelen med luftmassemätare är att de ger ett mottryck då man måste leda luften genom den samt att den är långsam och ganska lättlurad.

Den modell passar:
E38: 730d, 04.00-
E39: 520d, (-06.02), 525d
E39: 530d, (09.00-)
E46: 318d,Td, 320d,Td
E46: 330d,xd
X5: 3,0d
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
« Svar #5 skrivet: februari 12, 2010, 01:15:19 »
Ingen med synpunkter på LMM?

Reklampartners