Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tiptronic lagt av.  (läst 14754 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sirJon

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 80
  • Kön: Man
Tiptronic lagt av.
« Svar #30 skrivet: augusti 30, 2013, 17:36:25 »
Det ända som jag tror skiljer sig är "displayen" (kommer inte ihåg vad den heter) i alla fall på E39, det var ju så att BMW fick för sig att man skulle växla ned bakåt och upp framåt före 2002 eller till sent 2001 och det som skiljer som sagt är nog bara placeringen av pluss och minus. Dock att tänka på om bilen är -02 och därefter och spakstället är från tidigare så får man ev. skifta ett par kablar för att det ska bli rätt, eller tvärtom, hittar tyvärr inte länken till den modifieringen.
Min e som sagt en -01 jag skiftade dessa kablar för att få till växlingen rätt, dock sitter fortfarande pluss och minus fel då jag inte hittat nåt att ersätta med.
Ok.. Så om jag förstått det hela rätt så den enda skillnaden på vxlådorna är att tiptronicen växlar upp o ner åt andra hållet.
Det kan jag leva med. Om det passar då.. o det vore lite fräckt! 
Vad säger vazze_t om det?
Turbo -03

Ge mig: 3,0 CsL -74. 635 Csa -89. 850 Cia -95.
Historia..: 528 -77. 528i -85. 330Ci -01.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Tiptronic lagt av.
« Svar #31 skrivet: augusti 30, 2013, 18:13:22 »
Hej,
Jag kan säga så här att om det är bara spakställ som det är fel på är det absolut ingen fara att köra bilen i felsäkert läge. Felsökningen kommer du endast betala om du väljer att INTE fixa felet hos oss (Pro Bono by Vasse ;) ).
Har du papper på diagnosen/felsökningen kan du ta med dom och jag behöver inte prata med andra mekaniker jag kommer göra egen felsökning för att vara säker på vart felet sitter.
Vad inte exakt vad som skiljer på spakställ men om det är så enkelt att det är växlingslägen i tiptronicen och det är enkelt att koppla om som beskrivningen säger så är det inga problem att lösa.
Vad byte av spakställ kostar vågar jag inte säga på rak arm en skulle gissa på ca 1500-2500:- med omkoppling mm. om det skulle behövas.

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad sirJon

• Senior Medlem
Tiptronic lagt av.
« Svar #32 skrivet: augusti 30, 2013, 20:08:00 »
Ok Vazze!  ;D
Hör av mig efter helgen. Ska lösa ut bilen från Trans mek nästa vecka. Det tar 1000kr i felsök så jag hoppas jag får en fet-analys på papper.
Blir väl att vi kör upp bilen när det finns tid, plats o överenskommelse. Tar en vecka att få hem spaken från e-Bay också.
Om det nu inte går att bygga ihop en spak från -00 och -02. Spaken du länkade till förut på bildelsbas finns ju kvar.
Om du känner att du vill ge det ett försök så varför inte. Säg bara vad du behöver så beställer jag det.
Off topic; Saknar BMW ljudet grymt mycket! Har dock varit hälsat på en kompis som har en Z3 Roadster M -99. J*v**r vad den går!

Trevlig Helg //Jon
Turbo -03

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Tiptronic lagt av.
« Svar #33 skrivet: augusti 30, 2013, 20:21:41 »
D bara att hämta ut bilen och köra den till oss i Borås, ta me d du kan från förra meken dvs nån diagnos/felsöknings underlag. Beställ ingenting förrän jag har kikat på underlaget och/lr bilen.

Efter att jag kikat på bilen så kommer vi överens om snabbaste och mest prisvärda alternativ för reparation.

Men då kan vi höras här efter helgen när du har löst ut bilen.
Trevlig helg på dej me// Vasse

Utloggad sirJon

• Senior Medlem
Tiptronic lagt av.
« Svar #34 skrivet: augusti 30, 2013, 20:49:50 »
D bara att hämta ut bilen och köra den till oss i Borås, ta me d du kan från förra meken dvs nån diagnos/felsöknings underlag. Beställ ingenting förrän jag har kikat på underlaget och/lr bilen.

Efter att jag kikat på bilen så kommer vi överens om snabbaste och mest prisvärda alternativ för reparation.

Men då kan vi höras här efter helgen när du har löst ut bilen.
Trevlig helg på dej me// Vasse

Gött! Då ser jag en ljusning i tunneln. Känns genast bättre. 
Det som jag är mest förvånad över att det är nästan ingen som hört om detta fel. Samt att spaken inte finns att hitta.
Men då betyder det väl att delarna håller..?
Turbo -03

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Tiptronic lagt av.
« Svar #35 skrivet: augusti 30, 2013, 20:53:14 »
Ja du jag har aldrig hört om detta felet innan d kan jag säga direkt, en och anna rasad låda har man mekat men inte spakställ. Men ingenting e omöjligt ;)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Tiptronic lagt av.
« Svar #36 skrivet: augusti 31, 2013, 10:21:55 »
SirJon, om du skulle vara rädd att det skulle hända någonting på väg till Borås skulle jag kunna köra bakom dig ifall att.. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sirJon

• Senior Medlem
Tiptronic lagt av.
« Svar #37 skrivet: september 04, 2013, 20:52:50 »
SirJon, om du skulle vara rädd att det skulle hända någonting på väg till Borås skulle jag kunna köra bakom dig ifall att.. ;)
:) :)
Tack! Kollar läget och hör av mig.
Turbo -03

Utloggad sirJon

• Senior Medlem
Tiptronic lagt av.
« Svar #38 skrivet: september 12, 2013, 22:10:53 »
Hemma i Gbg igen! Dags att börja ta tag i Bmw´n.
Turbo -03

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Tiptronic lagt av.
« Svar #39 skrivet: september 13, 2013, 14:08:07 »
Hur länge är du i GBG, vi har träff ikväll (fredag) kl: 19.00. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners