Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ljud hjälp behövs för de som är kunniga, inte hittat svar någonstans.  (läst 10203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Noobzorh

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
Ljud hjälp behövs för de som är kunniga, inte hittat svar någonstans.
« Svar #15 skrivet: juni 16, 2013, 20:03:02 »
Okej då har du med andra ord parallellkopplat på högtalarutgångarna till de bakre högtalarna och det orkar det inbyggda slutsteget i huvudenheten inte med och slår därför av. Det behöver inte enbart vara värmen som gör att stereon slår av, impendansen har en benägenhet att vandra lite. Du har kanske tänkt på att visa hemma högtalare är märkta med 4 - 8 Ohm, hur som helst så kan det vara så att när impendansen dippar beroende på musiken du spelar så blir det för mycket av det goda för förstärkaren i huvudenheten och den slår av.

Jag är väldigt säker på att det är här du har ditt problem.

Jag hade istället gjort så här.

Köp en hög till lågnivåadapter, ex. http://www.ljudstudion.se/audison-hognivalagniva-p-2919.aspx
Skaffa ett större slutsteg som klarar att driva 3 kanaler. Oftast ett 4 kanals steg som man bryggkopplar 2 kanaler på och då får ut 3.

Ta bort dina extra kopplingar från ISO kontakten och sätt endast lågnivåadaptern på bakhögtalarna. Koppla sedan en lågnivåkabel till slusteget som du lämpligtvis placerar i kofferten. Bryggkoppla 2 kanaler på steget och driv baslådan med denna kanal och så driver du dina hatthyllehögtalare med de två övriga kanalerna på steget.

Alternativ om du inte vill lägga ditt befintliga steg på hyllan är att skaffa ett tvåkanals steg och driva högtalarna i hatthyllan med, du ser då lämpligtvis till att köpa ett slutsteg som har lågnivåutgångar med, då kan du koppla lågnivån från adaptern till hatthyllesteget och sedan gå vidare från utgången på det steget till steget som driver baslådan.

Edit 2013-06-16:
Om du vill prova kan du ju alltid koppla bort de bakre högtalarna i några dagar, har du inga problem med att huvudenheten slår av då så är det ju definitivt ett problem med för låg impedans.

jo det låter ju vettigt! men ja har beställt en iso omvanldrare och ska prova koppla in en annan stereo till bmw, en Jvc med egna lågnivå utgångar till bas för sig, det borde ju lösa problemet (kommer testa detta först) för detta blir billigaste lösningen eftersom kabeln kostaste 150 kr och stereon plockade jag ur en 740n som jag hade förut (riktigt upgradering att skaffa bmw) annars blir det ju att göra som du beskrev om detta inte fungerar.

Utloggad Noobzorh

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
Ljud hjälp behövs för de som är kunniga, inte hittat svar någonstans.
« Svar #16 skrivet: juni 17, 2013, 19:55:40 »
Okej jag har kopplat ut cd växlaren och kopplat in andra sterion och ljudet funkar galant och basen pumpar på  ;D

Sista frågan nu den delen som sitter under cd spelaren MID datorn? eller vad den heter gör det något om man kopplar ur den? och sätter dit en ram, har hört lite smått att det kan ge fel koder / problem kontakten till den står Amp så är det förstärkaren? :o

Reklampartners