Eftersom jag haft en diskussion på garaget i ämnet så lägger jag upp rapporten här också. Bitvis är det rätt skrämmande läsning som visar hur polisen faktiskt manipulerar mättillfällen i syfte att uppfylla sina måltal när det gäller blåsningar.
Det finns ett flertal rapporter som styrker mina påståenden. Ett exempel är
http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/5464.pdfDen innehåller rätt många sidor så jag pekar på några intressanta punkter
Sidan 6 - Sammanfattning
Sidan 25 och 26 - Antalet alkoholrelaterade olyckor ökar, däremot minskar antalet positiva prov
Sidan 26 - VAR man gör kontrollerna för att minimera polisens eget arbete men ändå uppfylla måltalet
Sidan 27 - NÄR man gör kontrollerna för att minimera polisens eget arbete men ändå uppfylla måltalet
Sidan 33 - Hur polisen HYFSAR siffrorna
Sidan 34/35 - Risk för att måltalen styr lönerna
Sidan 36 - Återigen HUR polisen HYFSAR siffrorna
Sidan 37 - Hur polisen fuskar med LAU-proven (utandningsproven)
Sidan 38 - Hur man manipulerar siffrorna
Den här rapporten är skriven av 3 forskare som har/haft polisbakgrund. Rapporten är betald av Vägverket. Förhoppningsvis förhindrar det spekulationer om att rapporten är skriven av några finniga gymnasister som av någon anledning har ett horn i sidan till polisen.
Den här rapporten, tillsammans med flera andra, ligger till grund för flera debatter och propositioner i riksdagen vilket betyder att dess objektiva värde inte kan ifrågasättas.