Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fråga om vinterväglag  (läst 2004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Fråga om vinterväglag
« skrivet: mars 11, 2013, 14:46:44 »
Enligt lag så måste man ha vinterdäck under perioden 1 dec - 31 mars så länge det är vinterväglag.

"Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen".

Om det är torrt på vägen men det ligger snö i diket, så räknas det väl som vinterväglag eller?
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Jonne_racer

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 173
  • Kön: Man
Fråga om vinterväglag
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2013, 21:28:27 »
På del av vägen är inte i diket :)
Bmw 550iAM -06 Carbonschwarz metallic

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
Fråga om vinterväglag
« Svar #2 skrivet: mars 11, 2013, 21:37:41 »
Det blir nog ganska godtyckliga bedömningar på sånt här, men är det minusgrader eller snö i dikena så kan du nog räkna med att det anses som vinterväglag.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Nikk_e46

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 295
  • Taxidriver
Sv: Fråga om vinterväglag
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2013, 07:29:39 »
Som ovan, definitionsfråga..
Själv brukar jag vänta tills MC åkarna börjar åka ;)
Sen beror det ju på vart man kör med. Bara för det är torrt o fint inne i stan så kan mindre vägar, som ligger mer i skugga, ha både snö och is kvar på vägarna..
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
Fråga om vinterväglag
« Svar #4 skrivet: mars 24, 2013, 15:50:47 »
Inte riktigt relevant för tråden, men ändå en sak som gav mig en skräckupplevelse.

Fick en "nära döden-upplevelse" igår. Jag har dubbdäck och kör en 4wd Subaru Legacy.
På väg hem från garaget i strålande solsken och torr och fin väg ligger jag i ca 100km/h (lite över det tillåtna  :-[ )
Flera plusgrader ute och vägen var som sagt torr, men i en lång kurva så var det skugga och där hade den smälta snön runnit ut på vägen och frusit.
Det syntes inte att det var is, men jag åkte på bredden genom kurvan och fick ett mindre kast åt motsatt håll.

Jag tog upp större delen av vägen redan i första sladden, men det var bara att gasa och styra, lite kusligt med 4wd när det verkligen släpper på alla hjulen samtidigt. Hade jag dragit av på gasen hade jag inte suttit här idag. Likaså hade jag fått möte i 100km/h på bredden hade jag inte bara tagit mig själv av daga utan troligen någon/några till.  :-[

Med sommardäck hade det inte ens blivit "drifting" -det hade slutat i ett träd med min egna kladdiga död som följd.

Så det jag vill säga är att man ska vara väldigt försiktig med att sätta på sommardäcken även om det är lockande och vägen är torr och fin.
Trots körkort i 20 år och minst 2000mil/år så gjorde jag bort mig här, det gick bra, men hade jag fått ett möte så hade det varit en mörk helg i trafikstatistiken...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Fråga om vinterväglag
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2013, 08:25:38 »
Tur att det gick bra. ;)
I vissa tillfället är man påminda att man inte kan gå mot naturen med bevis om hur lite man är. :(
Kan tänka mig att den kurva kommer du inte att glömma den på en bra tid fram över.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners