Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Otydlig regskylt i Göteborg, slippa trängselavgift? Polisen svarar...  (läst 1720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
"Polisen kan inte svara på om det är olagligt att lura kamerorna med ett plastskydd över registreringsskylten.
- Det känns genant, men jag måste vara ärlig, säger Nils-Åke Bergström, vid trafikpolisen i Göteborg."

I helgen skrev GP om en bilist som stoppades för att ha kört omkring med otydliga registreringsskyltar. Han hade monterat ett plastskydd över nummerplåten och polisen misstänkte att han hade gjort det för att slippa betala trängselskatt. Själv menade mannen att han enbart ville "stajla bilen". Han blev av med plastskydden, men slapp böter. Ärendet ska i stället prövas rättsligt.

Plastskydden har börjat dyka upp här och var i Göteborg och många privatpersoner hör nu av sig till polisen för att fråga om vad som är tillåtet.

Men Nils-Åke Bergström har svårt att ge ett tydligt svar.

- Jag kan inte gå ut och säga: så här är det. Lagparagrafen reglerar inte detta i detalj. När den skrevs kunde man ju inte ana att det skulle bli sådana här avarter, säger han och hänvisar till Lagen om vägtrafikregister och Förordningen om vägtrafikregister. De reglerar vad som gäller för registreringsskyltar på fordon i Sverige.

Där står det att en skylt ska placeras fram och bak på en bil. De ska vara väl synliga och hållas i ett sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får inte last eller annat placeras så att skyltarna inte går att avläsa. Det står också att inget annat tecken eller märke får sättas på skylten utöver de som sattes vid tillverkningen.

- Om vi inte kan se skylten när vi stoppar en bil, då blir det böter på 1 500 kronor. Men om man satt ett plastskydd för att undvika att betala trängselskatt, då blir jag plötsligt tveksam över hur vi ska behandla det, säger Nils-Åke Bergström.

Han menar att lagen inte säger någonting om i vilka vinklar skylten ska vara synlig. Och när plasten inte fästs i skylten, utan just ovanför, kanske den inte alls är otillåten.

- Jag ska säga som det här, vi är lita tagna på sängen. Vi trodde inte att det skulle bli någon större verksamhet kring detta, men folk är fantastiska på att hitta på saker.

I en uppmärksammad dom i Vänersborgs tingsrätt 2011 friades en man från skuld efter att ha använt "någon form av skyddsfilm fäst på registreringsskylten". Filmen gjorde enligt polisen skylten mindre tydlig från sidan. Tingsrätten hade i uppgift att ta ställning till om den kunde klassas om ett otillåtet märke på registreringsskylten och valde att fria.

Snart ska trafikpolisen gå igenom dilemmat med den juridiska experten på myndigheten. Tills dess, eller tills att det kommer ett tillägg i lagen eller en prejudicerande dom, lever polisen i osäkerhet.

- Eftersom det funnits trängselskatt i Stockholm i flera år borde det här inte behöva vara en nyhet. Jag kan fördöma mig själv, varför i Herrans namn har vi inte förberett oss? Vi hade kunnat räkna ut med bakdelen att det här skulle inträffa. Det retar mig och nu sitter vi här. Men så är livet ibland, konstaterar Nils-Åke Bergström.

David Isefjord 031-62 40 00 david.isefjord@gp.se

Länk: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1204632--vi-vet-inte-om-det-ar-olagligt-

BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Otydlig regskylt i Göteborg, slippa trängselavgift? Polisen svarar...
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2013, 19:27:20 »
Trevligt! Eftersom det inte är olagligt får man hoppas att många gör likadant. 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Otydlig regskylt i Göteborg, slippa trängselavgift? Polisen svarar...
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2013, 02:06:45 »
Enligt lagen så ska skylten vara väl synlig, men de är ju inte gjorda för att läsas av uppifrån.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners