Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vad är vad i framvagnen? (kärt barn?)  (läst 3717 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 99
Vad är vad i framvagnen? (kärt barn?)
« skrivet: mars 01, 2013, 11:31:47 »
Jag ska ge mig i kast med framvagnen då den slapprar vid ojämnt underlag och bilen ormar sig en del vid 90+
Det jag fått tips om och det jag tänkte testa först är övre fjäderbenslagren.
Tror ni det kan vara orsaken eller har ni andra synpunkter?
Sedan till min fråga: Är fjäderbenslager/fjäderbensbussning/stötdämparlager/stötdämparbussning samma sak?
Alla säger olika så det kan nog vara bäst att jag köper rätt på en gång...

Mvh/ j

EDIT: Glömde fråga om någon gjort det förr, vore utmärkt att ha en arbetsbeskrivning :)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2013, 14:29:37 »
Titta på mina två inlägg (se nedan), ett steg på vägen. Förutom detta har jag bytt krängningshämmar stag samt bärarmar (alla fyra, främre å bakre) dessa har även de en massa olika namn. främre kan kallas "dragstag", bakre helt enkelt bärarm (Enl. Schmiedmann). Främre stötdämparlagring heter stödlager eller stötdämpar lager. Krängnings hämmar stag kan heta stabilisator stag, dessa kan vara lämpligt att kolla först för dom kan låta väldigt illa, ta inte dessa benämningar som dom rätta för det finns nog fler namn.
Har bilen gått mycket i stadstrafik så bör nog det mesta kontrolleras och eller bytas för det sliter väldigt hårt på framvagnarna (även bakvagn) med alla fartgupp å annat elände som finns i stan, och för det mesta tänker inte folk på detta utan kör som vanligt, bilen e ju ganska tung. Tänk även lite på var du köper sakerna, och vad du köper, se sista länken som är upplagd av Daniel_ 80
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5330.msg33517#msg33517
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1842.180

Samt Daniel_ 80 länken
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5906.0
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2013, 11:39:21 »
Ormar sig på vägen låter mer som dåliga bussningar/leder i bakvagnen.
Börja ändå med att lokalisera oljuden fram. Att tänka på, enligt min egen erfarenhet, är att även om bilen inte fått anmärkningar på SBP i fram och bakvagn så är bussningarna uttjänta innan de är så dåliga att SBP anmärker på dem.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad henkek

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 174
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2013, 19:02:24 »
Davve: gäller de samma om den är väldigt spår känslig?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2013, 20:22:42 »
Davve: gäller de samma om den är väldigt spår känslig?
Inte nödvändigtvis. Spårkänslighet kan bero på många andra saker också. Däck påverkar mycket, ju bredare och lägre däcksidor desto värre. Hjulinställning är en annan sak, för mycket toe-out (i framvagn) får bilen att uppträda mycket nervöst och käkar upp insidan på däcken mycket snabbt.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners