Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fråga om trafiklagstiftningen  (läst 4093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OnOff

• Gäst
Fråga om trafiklagstiftningen
« skrivet: november 16, 2009, 11:26:45 »
Kan man dömas i efterhand för brott mot trafiklagstiftningen? T ex mot hastighetsöverträdelser och brott mot bälteslagen och liknande?

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
SV: Fråga om trafiklagstiftningen
« Svar #1 skrivet: november 16, 2009, 12:07:52 »
Generellt gäller för trafiklagstiftningen att man inte kan dömas i efterhand. Förseelsen måste alltså konstateras av polis i det ögonblicket förseelsen äger rum.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: november 16, 2009, 12:37:54 »
Eller om du är tagen med en fartkamera och kan bevisa med bilden att du inte hade bältet på dig.
Ställde frågan till flera polismam och fick samma svar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #3 skrivet: november 16, 2009, 14:17:02 »
Principiellt öppnar lagstiftaren en möjlighet för fartkameror att också registrera andra förseelser än fortkörning eftersom detta inte är undantaget i föreskrifterna. Dock existerar det inget juridiskt prejudikat när det gäller andra förseelser än fortkörning. Det krävs också en modifiering av föreskrifterna OCH lagtexten innan fartkameror kan användas till annat än fortkörningsförseelser och min bedömning är att detta ligger längre fram i tiden.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
« Svar #4 skrivet: november 16, 2009, 17:24:35 »
Du sätter fingret på en mycket viktig poäng, nämligen användandet av överskottsinformation. Mycket osmakligt verktyg, hoppas innerligt att detta aldrig blir verklighet.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #5 skrivet: november 16, 2009, 17:44:10 »
Eftersom det fungerar i andra länder, misstänker jag att det kommer ändå i Sverige oavsett vad folk tycker.
Det räknar säkert det som en bra inkomst i statskassa.
Ofta när det händer någonting nytt som är bra i en annat land så Sverige alltid vänta resultat innan saken adopteras även Sverige
Det är inte bara mellan företager där finns spioneri även i statliga nivåer.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners