Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Skillnad 540 -98 och -99  (läst 4365 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 99
Skillnad 540 -98 och -99
« skrivet: januari 15, 2013, 09:51:14 »
Ja, jag var ju ock kikade på en 540 för ett tag sedan som visade sig vara knäckt i motorn.
Dock har suget växt efter just en 540 och jag gillar ju både bilar och hojar med mycket motor...
Visst är det så att just den motorn fick Vanos 1999?
Om det stämmer, finns det någon här som testat eller på annat sätt känner till vilka skillnader Vanosen verkligen fört med sig på just den?
Antar att skillnaderna är små, men om man tänker sig att vrid och bränsleekonomi påverkats positivt så lär det ju märkas på en såpass stor motor.
Som alltid tacksam för alla svar!
Mhv/j

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Skillnad 540 -98 och -99
« Svar #1 skrivet: januari 15, 2013, 10:04:10 »
VANOS är ett system introducerat av BMW i början av 90-talet och är förkortning för "Variabeler Nockenwellen Steuerung" och betyder variabel styrning av kamaxeln.

Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln, vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader. I praktiken innebär detta att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper. I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena. I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man talar om VANOS menas oftast variabel styrning av insugskamaxeln, senare modeller utrustades även med VANOS på avgassidan, systemet kallas då för Dubbel VANOS.

Systemet har under åren varit behäftat med en del problem, på M3 E36 3.2 har de flesta motorer fått sina Rolls Royce tillverkade Dubbel-VANOS enheter utbytta mot diton från Sachs eftersom de från Rolls Royce hade problem med magnetventiler som orsakade oljeläckage. Detta resulterade i ett rasslande ljud, effektförlust på låga varvtal, missljud och dåliga avgasvärden.

I övrigt är Vanos ett pålitligt system och de aktuella sexorna från BMW brukar anses vara bra och stryktåliga motorer om underhållet skötts korrekt. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
Skillnad 540 -98 och -99
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2013, 10:11:58 »
Tack, Alain! :)
Jo, jag vet ganska precis vad Vanos är och vad den gör, tanken var mer hur den påverkar just M62, 4,4l V8...
Jag tänkte om man ska stirra sig blind på att det ska vara en -99 eller nyare, eller om skillnaden är försumbar.
På sexorna har jag testat en hel del, både utan och med dubbel och enkel Vanos och visst märks det viss skillnad!

Sen vet jag förstås att det är i stort sett idiotiskt att köra annat än sexa, då den är helt fantastisk, men det vore kul med lite variation och en muskelbil såsom 540:n vore kul att ha ägt någon gång :)
Mvh/j

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Skillnad 540 -98 och -99
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2013, 11:13:11 »
VANOS på 540 kom 98, bränsle förbrukning på 540 år nästa omärkbart i planboken.
Det som är mer intressant är skillnad mellan olika motorer.
Du har testat 6or och vill testa 8or där du kommer att se skillnad med hästkraft och vrid.
Det är inte för att den har 2 cylinder mer att den dra mycket mer bensin, lite kanske, 540 kan du ligga under 1 liter, likadant med en V12, folk tror att den kan kosta skjortan i förbrukning men de tänker fel, även en 12a kan dra under 1 liter, när jag säger 12a pratar jag om den i E38 m73 som är en ena 12a, inte den i E32 M70 som är dubbel 6a och dra mer.
Personligen, VANOS anser jag det som ett ekonomiskt försäljningsargument, kanske spara du 5cl milen men tror inte på mer än det.
Tror inte på stor skillnad mellan äldre VANOS och nyare.
Det jag kan tänka mig är att den dag du skaffa dig en V12 vill du inte gå ifrån den länge.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad jesseboy73

• Senior Medlem
Skillnad 540 -98 och -99
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2013, 11:46:50 »
Håller med, BMW kan verkligen förena effekt med bränsleekonomi.
De jag haft har alla gått billigare än betydligt svagare bilar.
Egentligen är BMW för mig intimt förknippat med sexan, den går så vackert och har en oslagbar motorsång.
Tolvan har jag testat vid ett par tillfällen och den är ju trevlig, dock sitter den i så tunga bilar att den nästan blir karaktärslös.
Åttan har jag ännu inte kört, men åttor, dessutom byggda av BMW kan ju liksom inte gå fel ;)
Vi får se vad vi bestämmer oss för, jakten går vidare. :)
Mvh/j

Utloggad Tor

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 105
Skillnad 540 -98 och -99
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2013, 21:21:49 »
Vanos påverkar inte förbrukningen så mycket, dock förbättras körbarheten märkbart i den senare M62TUB44 med Vanos, finns betydligt mer ork på låga varv.

Nedan ser du min aktuella snittförbrukning i 740in.......
Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Skillnad 540 -98 och -99
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2013, 22:17:10 »
Ja du, Tor, 11.7 milen med en 740 är inte så lite, körde med min 750 560mil och hade 1.2l utan rå ägg under fotten.

Utloggad Tor

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 105
Skillnad 540 -98 och -99
« Svar #7 skrivet: januari 17, 2013, 19:54:50 »
Ja du, Tor, 11.7 milen med en 740 är inte så lite, körde med min 750 560mil och hade 1.2l utan rå ägg under fotten.

Har nog inte påstått att det är varken lite eller mycket, bara redovisade min aktuella snittförbrukning.  ;)
Dock skall man tänka på att det är riktig förbrukning ej färddatorns glädjesiffror.....

Dom V12or jag ägt (E32 750 -92 och S600L Bi-Turbo -03) har varit betydligt törstigare med snitt på runt 1,4-1,8 l/mil.

Tor Andersson
BMW M5 Touring -2008  
Garaget - Mina bilar.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Skillnad 540 -98 och -99
« Svar #8 skrivet: januari 17, 2013, 20:17:22 »
Jag vet att du inte påstår, Tor, långt i från den iden från mig. ;)
jag också haft en 750 E32, håller med dig att den modell dra den förbrukning du skriver, plus mycket problem med den som jag hade, körde den till skroten så trött jag var på den, förlorade 62,000:- på 2år, samma dag köpte jag en E38
750 E38 var en stor framgång vår/är som dag och natt med 750 E32.
750 E38 var för mig den bästa ägande modell.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Skillnad 540 -98 och -99
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2015, 22:31:09 »
Jag har en 540 iAT årsmodell 98 (utan vanos). Skillnaden med vanos är att den motorn känns piggare på låga varv, kraften kommer snabbare.

Ingen jätteskillnad, men det är märkbart. Å andra sidan blir min bil lika pigg om jag varvar den lite.

Teoretiskt borde den vara något bränsleeffektivare också. Har haft en X5 med TUB44, men eftersom den är så mycket större och tyngre så kan jag inte säga något om skillnaden.

Underbara bilar dock, både med och utan vanos !!  :)

Reklampartners