Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ojämn tomgång mm.  (läst 6263 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike_J

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
Ojämn tomgång mm.
« skrivet: januari 11, 2013, 20:38:02 »
Hej!
Jag har en BMW 520 i E39 av årsmodell 98.
Jag har fått ett problem med den dom sista två dagarna.
Det är så att när jag frikopplar bilen så börjar varvtalet pendla mellan 700>100.
I bland så dör bilen eller så går tomgången upp igen efter ett tag.
Det händer också att när jag startar upp bilen (kall) så dör den rätt fort.
Detta felet har jag haft någon vecka.
Tycker även att bilen har blivit slöare vid acceleration.
Någon som har tips om vad som kan vara fel?
Tack på förhand för alla tips.
Mike
 
 

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Ojämn tomgång mm.
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2013, 23:29:47 »
Kolla gummibälgen som sitter mellan luftmängdsmätare och gasspjäll. Har den sprickor eller läcker kan detta fenomen uppstå.
Att kolla felkoder kan också vara en bra idé.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Ojämn tomgång mm.
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2013, 23:42:21 »
Välkommen på bimmerpower.org

Tänkte som Galant turbo.
Kör du med öppet luftfilter? Hur är det med LMM, stiften?
Kolla alla vacuumslang, det räcker med en liten spricka.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Omlin

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Karma: +1/-0
Ojämn tomgång mm.
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2013, 11:50:26 »
Läste nån gång att det kan bero på lambdasonden (?). Ifall den dricker mer soppa och så så är det inte helt omöjligt. Låter iofs konstigt att tomgången börjar pendla när du trycker ner kopplingen ???


Annars ifall du ska leta tjuvluft så kan man använde moppepojks-knepet, fram med en startgasbehållare och spruta runt packningar och liknande. Rusar den upp i varv då så har du hittat sprickan / den dåliga packningen.

Utloggad Mike_J

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
Ojämn tomgång mm.
« Svar #4 skrivet: februari 15, 2013, 22:10:40 »
Att varvtalet pendlar är helt borta.
Kanske var ett vecko symdrom på min E39:a.
Men däremot har jag problemet nu med att den dör efter start vid kall motor.
Detta kan man undvika om man håller ner gaspedalen så jag har ett varvtal på 1000-1500 varv typ 20-30 sekunder.
Sen går bilen som den ska.
Däremot är den lite svårstartad när motorn är varm.
Startar bilen så går den normalt men jag får oftast dra på starten.
Någon som har tips på vad det kan vara.
Har kollat Lmm och inget fel.
Ska byta stiften nu i helgen om jag hinner.
Ska även testa med startgas i morgon och se om det blir någon skillnad.


Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Ojämn tomgång mm.
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2013, 10:36:44 »
Kolla på de "gamla" stiften hur de ser ut. Det kan ge lite ledtrådar.

En sak som kan orsaka det här också är kylvattentemperaturgivaren, den går att mäta upp med en multimeter.
Har inga värden i huvudet, men resistansen ändras med temperatur, det går att hitta dessa värden i verkstadsmanualer.
Den kan vara trasig utan att ge felkod, om den "fastnat" på en temperatur inom ett rimligt område.

Bränsleblandningen baseras till stor del av den här givaren så om den inte visar rätt blir det som när choken inte fungerar på förgasarspråk. (finns ingen choke så klart på dessa :) )
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

 

Reklampartners