Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Generator renovering  (läst 3537 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Generator renovering
« skrivet: november 22, 2012, 15:15:56 »
Nu blev det tyvärr inte fotat i sin helhet, av olika anledningar, lägger därför det hela här under min blogg.
Hade nytt främre och bakre lager samt nya "plasthylsan" till det bakre lagret.
Men det var ju tyvärr som vanligt, nåt strular  >:( , främre lager skulle vara det jag hade nytt men det som satt på generatorn hade en större ytterdiameter, hmm.  ???
Ja, ja, nu verkar det inte vara någon större fara med det främre så det var bara att koncentrera sig på att fixa bakre som det var problem med.
Konstaterat att lagret har antagligen skurit(eller gått väldigt tungt)och då snurrat runt i plasthylsan som sedan börjat glappa i lager läget och då orsakat oljud.
Lagertätningarna var stenhårda så det har nog varit rejält varmt, eller att lagret var gammalt.
Vet inte om det var så bra kvalitet på denna utbytes generator, borde hålla längre än två år (ca. 2500 - 3000 mil), dålig (nästan obefintlig) presspassning för lagren på rotoraxeln.  ???
Nu är generatorn tyst(så länge det varar), skönt.  :)
En länk för rep av liknande generator: http://www.3dzubehor.com/Rover/Boschrepair.html
Observera att lagren ska normalt monteras på rotorn först men då jag nu inte hade rätt främre lager så lät jag det sitta kvar i främre gaveln.

Isärplockat å rengjort

Se skillnaden, surt

Det har krupit ut fett vid tätnings läppen på främre lager, tyder på att lagret gått varmt, orsak, fel typ av lager, gammalt lager, dålig kvalitet..........

Gamla plast hylsan

Nya plast hylsan på plats

Nytt lager på plats

Lager"låsningen" för främre lager på plats, ska vara lite Loctite på dessa skruvar.

Att tänka på vid montering, se till att fasningen på "trust" brickan ligger mot främre lager samt att det ska vara Loctite i gängan för mutter till remskivan.

Nästan klart

Regulator på plats

-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Reklampartners