Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Var kommer vatnet ifrån?

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Var kommer vatnet ifrån?  (läst 8838 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 154
  • Blue Shadow, He who follows
Var kommer vatnet ifrån?
« skrivet: oktober 09, 2012, 12:41:51 »
Dörrarna på 520 är på undersidan försedd med två gummilistor av olik form.
Dessa borde täta väl mot stänk utifrån, något jag har uppfattning de gör.
Emellertid ligger det alltid vatten på dörrtröskeln efter att det har regnat, och under den svarta skyddspanelen är det alltid fullt med vatten.
Jag kan inte se att det är blött på andra ställen, alltså kommer inte vattnet ovanifrån?
Är det kapillärkraften som medför att vatten ligger under den svarta skyddslisten? Vattnet rinner inte ut för jag lyfter på skyddslisten.
Men varifrån kommer vattnet?  Kommer det vatten in i dörren, så så i sin tur rinner ut från botten av dörren, vi de hål som gummilistorna är fäst till?
Detta gäller alla fyra dörrar.

Lång tids ansamling av vatten där, vill väl vara som att be om rost, skyddslisten är trots allt fäst med plastpinnar= hål i dörrtröskeln
Är det några andra som har synpunkter på detta? Hade ett inlägg om detta innan, men bifogar nu bilder för att bättre illustrera "problemet"

Newbie.....who?  Me??

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2012, 13:10:58 »
Vattnet kommer ifrån dörrarna, det rinner nämligen igenom dörrarna från skraplisten vid rutan. Innanför klädseln finns det en plast"skiva" som vanligen brukar
släppa i bl.a. nederkant vilket gör att vatten rinner mellan dörrklädsel och dörr. Har man otur så tar sig vattnet in i bilen, själv tömde jag ca 2 liter vatten ur
höger bak för ett par år sedan, har man än mer otur så är tröskellådan full (nästan) med vatten, helt beroende på hur täta plastnitarna är för plasten (som varit på tal tidigare). Kommer inte ihåg länken som beskrev hur man tätar detta, men jag använde karosskitt i tub, ska försöka hitta länken och återkomma.
Helt kort är det bara att ta bort klädseln och sedan lägga på en sträng mellan plast och dörr, klämma till lite och återmontera klädseln.
Ett litet tips, undvik avfettning på sidorutorna (inte lätt men man kan vara försiktig) då detta rinner in i dörrarna å löser upp det som inte tål avfett.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2012, 13:25:49 »
Tråkigt när man upptäcker detta, det ska ju inte vara så, hur är det med dörr gummilister?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2012, 18:14:38 »
Tack för inspel.
Gummilistorna ser mycket bra ut. Att vatten kommer mellan dörrkledsel och dörrplåten tror jag inte. Då borde det vara blött längre in på dörrtröskeln, och det är det inte.
Tror mera på att det kan komma via hålen i dörrplåten som håller gummilistorna, men då allt är blött, så är det svart att se varifrån det kommer.
Att ta av dörrklädseln är nog ingen lätt jobb?
Men tänker också att om det är vatten inuti dörrarna, så måste det ut någonstans, och kanske skall det vara så ?
Så en möjlighet är att låta vatten rinna ned i dörren, när bilen och allt är torrt. Hålla dörren öppen o se varifrån vattnet kommer.
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2012, 21:40:16 »
Hur ser det ut vid dörrens sido/dekor list? Skulle vattnet kunna komma in där och sedan följa ytterplåtens insida ned och sedan ut genom dräneringshålen?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #5 skrivet: oktober 10, 2012, 20:51:14 »
Har nu kikat på listorna på dörrarna, och hittar inget onormalt, inga skador eller annat som kan förklara detta fenomen. Är det ingen annan som har samma fordon på forumet?
Jag tog ut plastpluggarna i dörrarnas botten, och dörrarna är snustorra inuti.
Det är den runda gummilisten som är blöt, och delvis den platta yttre listen på insidan.
Dörrarna är, vad jag kan se, torra upp längs sidorna, men nu hade bilen stått några timmar efter sista körrundan, så kanske det har torkat. Själva karossen är också torr, det är endast den svarta breda skyddslisten som är blöt, och med ansamling av vatten under den.
När vattnet blir liggande där länge, blir det slemmigt, så det växer kanske alger...?
Alla listor runt dörrarna ser täta ut, det samma tätning vid vindrutans nedre hörna. Tror inte det kommer vatten där heller.
Får kanske ringa BMW och fråga, det är säkert samma på alla bilar, men med alla tätningslistor runt om borde det undgås.
Men vad vet jag, har ju aldrig kört BMW förut :-)

Newbie.....who?  Me??

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #6 skrivet: oktober 10, 2012, 21:17:44 »
Hmm, man börjar ju undra om du letar i fel ände så att säga. På senaste beskrivningen låter det ju som att vattnet skulle kunna tränga upp underifrån.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #7 skrivet: oktober 11, 2012, 00:12:50 »
Tjaa.. då måste vattnet krypa uppåt mellan de två gummilistorna, något jag betvivlar, med tanke på att det är likt på alla dörrar, och mängden vatten..  Och att det blir blött även när bilen står parkerad.
Men allt har sin naturliga förklaring, vi har inte sett det än :-)
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #8 skrivet: oktober 11, 2012, 18:57:06 »
Nej om det blir blött även när bilen står still lär det ju inte komma underifrån…

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #9 skrivet: oktober 11, 2012, 19:10:25 »
Kan det inte komma in någonstans under framrutan på utsida?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #10 skrivet: oktober 11, 2012, 19:49:49 »

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #11 skrivet: oktober 12, 2012, 11:13:30 »
Stein,
Kolla in denna tråd http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=155284&sida=1 på sidorna 3 - 5 finns lite bilder å klipp.
Det var denna länk jag inte kom ihåg, hoppas du får lite mer att funder på nu  ;)
Å dörrsidorna är inte svåra att ta bort, gör bara som det beskrivs i ovanstående tråd. ;)
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #12 skrivet: oktober 12, 2012, 11:18:11 »
Från ovanstående tråd:
http://www.bmwtips.com/tipsntricks/WindowRegulator/regulator.htm
BMW leaking water door panel

BMW door panel water leak fix

Verkar vara ett vanligt problem med vattenansamling i dörrtrakten, i detta fall är det koncentrerat till tröskeln visserligen. Men vattnets vägar äro outgrundliga så att säga.  ;)  Hoppas du hittar felkällan och att det löser sig för dig.
Mvh:

Thomas

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #13 skrivet: oktober 12, 2012, 17:29:06 »
Jag tänkte skriva att jag aldrig märkt av detta på min e39 -01. Men efter att den stått en månad ute nu utan att köra så formligen forsade det vatten när jag öppnade vänster bakdörr. Inget vatten hade kommit in i bilen som tur var, men det var säkert en liter som rann ur dörren. I mitt fall har allt vatten kommit från regn iaf, bilen har inte körts.

Tackar också för tipsen på detta problem.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Var kommer vatnet ifrån?
« Svar #14 skrivet: oktober 13, 2012, 18:06:04 »
Kanske dags att jag kolla på min.

Reklampartners