Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fel på ABS/DSC/hastighetsmätare mm  (läst 9753 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klash

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Fel på ABS/DSC/hastighetsmätare mm
« skrivet: september 25, 2012, 19:46:10 »

Hej!

Kom nyligen över en 523 -96 billigt, men behäftad med en del fel. ABS, antispinn, hastighetsmätare, trippmätare och farthållare funkar inte. Förra ägaren har bytt ABS-givare vänster bak och kontrollerat givaren höger bak på verkstad, så det borde inte vara de som spökar.

Var för ett par veckor sedan nere hos Rinaldo (erkänd BMW-mek i Jönköping) och mätte upp felen, och den gnällde på orimliga hastigheter på hjulen lite varstans. Han nollställde, och direkt när man ska köra iväg efter det sätter antispinnet i och bromsar. Kopplar man ur den funkar det fint. Åkte tillbaka och mätte upp igen, men hittade inga nya felkoder. Efter en lite längre sväng tändes även ABS-lampan igen, men det har jag inte mätt upp igen. Däremot undrade han om jag bytt däck nyligen, och visst, det är nya bakdäck och halvslitna framdäck. Han menade på att om det skiljer tillräckligt mycket i rullomkrets känner bilen av det och registrerar det som hjulspinn. Har nu mätt, och det skiljer ca 1 cm i diameter mellan fram- och bakdäck. Det är samma profil men olika fabrikat på däcken. Provade att skifta till vinterdäcken, men det gjorde ingen skillnad.

Efter det upptäckte jag dock en annan sak - allt går i en tiondel ungefär! Jag trodde hastighetsmätaren var helt död, men kör man i typ 120 så orkar den sig uppåt 15 km/h. Även trippmätaren visar en tiondel. Har jag kört 6 mil visar den 6 km.

Det sista som har hänt är att yttertempmätaren börjar visa klart för låga yttertemperaturer med. Läste på länken nedan jag hittade här i forumet, och visst låter det som om det rimligen kan vara styrboxen till ABS:en? Eller någon som har några andra idéer? Varvräknare, motortemp och tankmätare funkar och bilen går som den ska i övrigt.

http://www.magnum1.com/BMW-740/740_Pages/Maintenance-Pages/DSC-ABS-Module-Repair-740.html#Top

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: september 25, 2012, 20:34:36 »
Välkommen till forumet.

Hade liknande problem på min E38 (bortfall av hastighetsmätaren, momentanförbrukning och farthållare). Uppdaterade boxen men det var nog en givare (vänster bak i mitt fall) som var boven i slutändan ändå. Bilderna har fallit bort, men ska återställa dem:

http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=228.msg1876#msg1876

Innosund Technology:
http://innosund.com/content/view/17/52/

Var nya givaren en originalgivare förresten? Det är det som gäller, många som har haft problem med eftermarknadsgivare nämligen.

Stämmer att skillnad i rullomkrets har retat gallfeber på många BMW-ägare. Men nu när du redan fått det förklarat för dig får man anta att den felorsaken inte är aktuell här.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad klash

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #2 skrivet: september 25, 2012, 23:12:38 »
Tack för svaret!

Vet faktiskt inte om det är originalgivare eller inte, men det var ingen märkesverkstad som utförde jobbet iaf. Får undersöka saken närmare, det kanske är det som är fel då ändå.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: september 26, 2012, 07:50:11 »
Välkommen på forumet! Klash.
Inte lätt att veta var man ska börja när det trasslar till i instrumentpanel.
Mycket bra länk beskrivning om hur man ta ut modulen.
La den i Meckatips.

Kanske kan du hitta en på skroten och se om det var det som är fel?
Kan också vara som Gemini förklara.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad JensE39

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 22
« Svar #4 skrivet: december 18, 2012, 20:40:51 »
Hej ! Hoppas du fått ordning på problemet.

Hade ett liknande fel på min 528, dock låste den aldrig bromsarna. ABSen å antisladden "hoppade" bara ur, å min hastighetsmätare funkade.. Men felet på min va så enkelt så som en givare. Vänster fram.

Har en kompis som hade en 525a, en E39 å han åkte på samma fel som dig.. Om ja minns rätt så hade hans enhet gått åt h--v-te.. Den va inte billig om ja minns rätt..
Men innan du byter denna å de inte funkar, så kör ett test på den..

Mvh Jens.
Checkmate, AUDI.

Reklampartners