Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byte av kulledslager hö. bakhjul på 520i 2001 mod.  (läst 2199 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 153
  • Blue Shadow, He who follows
Byte av kulledslager hö. bakhjul på 520i 2001 mod.
« skrivet: september 18, 2012, 21:42:07 »
Så har jag äntligen lyckats med byte av detta kulledslager.
Av 3 olika rör-bitar som jag fick tag på på två olika ställen, samt en gängad stång, några kraftiga brickor påbörjade jobbet.
Tyvärr var inte utpressningen av kulledslagret så lätt som det visades på bl.a Youtube och i beskrivningen från Beisan Systems.
Den gängade stången var för klen, så jag letade rätt på en bättre, som jag tog från en fjäderspännare. Denna stången/skruven var av härdat stål och fingängor.
Brickorna jag använde var av 5 mm järn + en 3 mm bricka + några runda brickor.

Första dagen, klarade jag inte alls att flytta på den, men brickorna böjde sig. Nästa försök med en kombination av släggan på skruven, flyttade den sig 2 mm.
Sen bytte jag om och tryckte den tillbaka 1 mm.  :(
Därefter nytt försök, och denna gång kom den långsamt ut.
På trots av de tjocka brickorna, böjde de sig flera gånger och fick riktas. Tror allt material måste vara härdat stål.
Det var en stor lättnad att klara av att demontera den. Det gav mig ny lärdom och praktik på en ny typ komponent jag inte sett på bil innan.

Att trycka in den nya gick smidigt och snabbt.

En bild her som visar mitt enkla bygge  ;D

Newbie.....who?  Me??

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: september 18, 2012, 22:04:57 »
Grattis! Stein, du klarade ett jobb där man brukar lämna in nerver och tänderna. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #2 skrivet: september 19, 2012, 08:32:54 »
Grattis Stein, detta visar att ingenting är omöjligt, det tar bara längre tid.  ;)
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 153
  • Blue Shadow, He who follows
« Svar #3 skrivet: september 19, 2012, 09:29:56 »
Tack, tack....ni har rätt, några saker tar bara litet längre tid.
Man har ju litet stolthet i sig också, jag måtte bara bevisa för mig själv att jag kan.  :)
Måste också tacka forumet som har bidragit till att jag har kunnat göra flera reparationer på ett bättre sätt, än utan!
Haynes rep. bok är bra, men det saknas mycket information i den boken, särsklit brist på bilder.
Newbie.....who?  Me??

Reklampartners