Hej,
Skrev tidigare en historia om vådan av att anlita fel personer eller fel verkstad, då handlade
det om tändstift.
Nu har jag en ny historia om min E 39'a.
Min vindruta fick för sig att spricka tidigare i år, sprickan utgick från en rejäl stjärna.
Det var i februari och jag tyckte det var onödigt att byta denna innan alla lösa gamla dubbar
och lösgrus i stort försvunnit från vägarna men denna vecka var det dags att byta.
Efter lite undersökning kunde jag konstatera att det inte alltid görs bra jobb på olika
glasmästerier, bland annat fuskas det med att byta ut regnsensorn på BMW vid rutbyte, det
är obligatoriskt enligt BMW.
Bilen lämnades därför in på Bavaria Solna så allt skulle gå rätt till, efter ett par timmar ringer
så glasmästaren och frågar om jag bytt ruta tidigare på bilen, då började jag ana oråd eftersom jag
bara haft bilen sedan 2009, gissa om många bilder dök upp, rost, krockskada å lite till.
Tydligen så har förra ägaren bytt ruta och glasmästaren som då gjorde jobbet hade gjort ett riktigt
klant jobb.
Stora mängder lim hade använts (ingen risk att den skulle ramla ur

) så rutan var nu tvungen att sågas
upp i bitar för att överhuvudtaget kunna tas bort.
Innertaket hade även det skadats tidigare och sedan limmats ihop med kontaktlim och någon form av
superlim

, jag hade inte sett detta för "pusslet" döljs av den svarta kanten på rutan.
Nu var det så att BMW's glasmästare ville veta vilken glasmästare som gjort det tidigare bytet för
eventuellt låta denna betala byte av innertak.
Nu är kanske inte så enkelt att spåra detta så vi kom överens om att montera nya rutan och fixa till
innertaket så gott det gick, det syns ju inte om man inte vet om det (jag vet tyvärr

).
Innertak kostar runt 5-6000 plus arbete så det var inte att tänka på, just nu.
Ja, ja, vad jag vill komma till är att se till att anlita folk eller verkstäder som man kan lita på och
som man vet gör ett bra och ansvarsfullt jobb med sådant man inte själv kan göra på pärlan.
Jag tycker synd om folk som är utelämnade till att fullt ut lita på verkstäder för underhåll på bilen
och inte har koll på vad och hur det gjorts på bilen.
BROR.