Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
december 02, 2025, 14:46:49
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E34 1988 1996
»
E34 540 V8
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Gå ned
Författare
Ämne: E34 540 V8 (läst 9712 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CarpeDiem
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1168
Karma: +26/-0
Tyskbils-tok :P
E34 540 V8
«
skrivet:
februari 14, 2012, 22:29:22 »
Har en polare i Enköping som visar sig ha lite problem med sin BMW. Det är en 93:a med 36.000 mil på mätaren som har följande fel.
Instrumentpanelen blinkar ibland, termostaten har hängt sig och larmet fungerar inte riktigt.
Nån som har någon lösning?
Loggat
BMW - När du älskar att köra
Biltransport? Skicka PM
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
E34 540 V8
«
Svar #1 skrivet:
februari 15, 2012, 00:12:17 »
Kan inte din polare regga sig och beskriva sitt problem?
Bilen är 20 år gammal
Kanske att instrumentpanelen blinkar pga att kontakten som sitter bakom är lite lös, han bör demonterar den och kolla det.
Termostaten är ganska lätt sak att byta.
Att larmet inte fungerar riktigt kan jag inte svara på, kanske byta batteriet i nycklar eller problem med larm mottagare, det kan finnas många orsaker, först och främst: ålder på bilen skulle jag tro.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
CarpeDiem
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1168
Karma: +26/-0
Tyskbils-tok :P
E34 540 V8
«
Svar #2 skrivet:
februari 15, 2012, 12:38:16 »
Jag sa till honom att regga sig här men han orkar inte ;P
Noga räknat så är bilen 19 år gammal hehe
Problemet är att larmet lever sitt eget liv, det går att larma på och av men
den på centrallåset funkar ju lite så där.
Vissa gånger låser den upp hela bilen, andra gånger händer det ingenting alls. Ibland bara bakluckan och typ 2 av 4 dörrar osv.
Eftersom det är kopplat via cargard så är ju alla bmws original funktioner borta, dvs centralås om man låser upp förardörren osv så man får göra det vanliga, nyckel / dra upp plupparna i bilen.
Tänkte om det är nån som använt cargard och råkat ut för detta. Om ja, hur löste ni problemet?
Loggat
BMW - När du älskar att köra
Biltransport? Skicka PM
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
E34 540 V8
«
Svar #3 skrivet:
februari 16, 2012, 10:38:09 »
Termostaten är "lätt" fixad. Se till att få med packning till termostathuset. Själva termostathuset är (i alla fall på vissa) årsmodeller av plast och kan spricka. Kanske passa på att byta även detta i förebyggande syfte? Har för mig att det kostar ca 300-400kr på BMW. Luftning av kylvatten när allt är klart är inget problem på E34 V8, kylvätskebehållaren sitter högst i systemet.
El-fel? Fråga någon annan.
Ett sätt att bli av med larmproblemen borde vara att helt enkelt koppla ur det. Det är dock inte säkert att det är larmet som spökar, det kan lika gärna vara bilen. Fungerar c-låset som det ska i o-larmat läge?
Som nämnts är blinkade instrument nog ett glapp-fel. Instrumenthuset är mycket enkelt att få ut. Två skruvar högst upp är allt. Då kan man få ut det såpass att man kan känna på kontakterna där bak och se om det blinkar då.
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
CarpeDiem
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1168
Karma: +26/-0
Tyskbils-tok :P
E34 540 V8
«
Svar #4 skrivet:
februari 16, 2012, 22:09:52 »
Termostaten kommer att bytas så fort vattenpumpen är nere.
Kompisen är säker på att det är larmet för finns inget centrallås så vida man inte trycker på larmdosan. Eftersom larmet inte är original så blir allt fuckat. Original larmet hade lite funktioner som tex höja och sänka rutorna med fjärrdosan osv. Finns ingen chans att få ut mätarhuset utan att plocka bort ratten och den rör man inte pga "airbag" Fast mätarhuset ska väl inte styra resterande belysning? Typ färddator, skärm nr 2, ac panelen osv, eller hur?
Loggat
BMW - När du älskar att köra
Biltransport? Skicka PM
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
E34 540 V8
«
Svar #5 skrivet:
februari 17, 2012, 14:24:42 »
Hmm, finns väl inga E34 utan centrallås? Funkar inte c-låset med nyckel i låset är det väl kanske där felet ligger. Indikerar BC´n öppen dörr någonstans på bilen?
Jag har lyckats plocka utan instrumentet med ratten på plats, beror lite på vilken rattmodell man har, för jag vill minaas att jag fick ta väck ratten på någon också. Men det bör gå, ratten är ju justerbar, det hjälper till. Det är ändå ingen fara att ta bort ratt med airbag, bara man kopplar bort batteriet först. Sedan får man loss rattens mittkåpa med två torx från baksidan och kan lyfta ut hela airbag-paketet och komma åt rattens c-bult.
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
E34 540 V8
«
Svar #6 skrivet:
februari 17, 2012, 17:21:20 »
Har för mig att det finns ett handtag under ratten som gör att man kan sänka ner och dra ut en bit hela ratten, kolla om det finns lilla handtaget.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Galant turbo
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1049
Karma: +22/-0
Kön:
E34 540 V8
«
Svar #7 skrivet:
februari 18, 2012, 03:27:09 »
Är inne på Davves spår, fungerar inte centrallåset med nyckeln så sitter felet i bilen system, inte i larmets. Det finns manualer att hitta på nätet om man söker runt lite.
Att plocka ur instrumenteringen med airbag-ratt går om man ställer ratten rätt och lirkar lite lagom.
Men skit i att plocka ur instrumenteringen om "alla" lampor glappar.
Jag gissar då på den ställskruv du har för att ställa ljusstyrkan, den är i princip en potentiometer och glappar gärna.
Prova att rengöra den samt kolla trycket mot glidbanan eller byt ut den.
Loggat
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86
CarpeDiem
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1168
Karma: +26/-0
Tyskbils-tok :P
E34 540 V8
«
Svar #8 skrivet:
mars 31, 2012, 00:27:19 »
Termostaten är bytt så förbrukningen har gått ner avsevärt. Innan bytet blev bränsleförbrukningen 1.5 liter per mil. Efter bytet så drar den nu mellan 0.8 till 0.9 liter per mil.
Loggat
BMW - När du älskar att köra
Biltransport? Skicka PM
Galant turbo
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1049
Karma: +22/-0
Kön:
E34 540 V8
«
Svar #9 skrivet:
mars 31, 2012, 15:29:36 »
Kul att det gick bra med termostatbytet, men hur har de gått med de andra problemen?
Loggat
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86
CarpeDiem
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1168
Karma: +26/-0
Tyskbils-tok :P
E34 540 V8
«
Svar #10 skrivet:
mars 31, 2012, 17:42:00 »
De andra problemen orkar han inte tag tag i just nu.
Loggat
BMW - När du älskar att köra
Biltransport? Skicka PM
CarpeDiem
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1168
Karma: +26/-0
Tyskbils-tok :P
E34 540 V8
«
Svar #11 skrivet:
april 03, 2012, 23:05:46 »
Nu har ett annat problem dykt upp och det är växellådan. Så fort man gör en kickdown så slirar det på 4:an och 5:an. Räcker det med att man byter olja till automatlådan? Kompisen ska åka till Elmia på lördag.
Loggat
BMW - När du älskar att köra
Biltransport? Skicka PM
Galant turbo
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1049
Karma: +22/-0
Kön:
E34 540 V8
«
Svar #12 skrivet:
april 04, 2012, 00:48:37 »
Börja med att kolla nivån. Läs instruktionsboken hur det ska gå till, kan vara lite olika hur man gör.
Men normalt är att stå på plan mark med tomgången på, gå igenom växlarna och stanna på neutralen.
Läs av stickan med motorn igång på tomgång.
På senare årsmodeller tror jag stickan försvann, då är det nivåplugg som gäller, vet dock inte om det var när e39an kom det infördes eller om det var redan på e34.
Loggat
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
E34 540 V8
«
Svar #13 skrivet:
april 04, 2012, 10:20:35 »
En sak jag gör för att testa min koppling, han kör 1a och 2a sakta därefter 5/6a trycka på gasen och då om koppligen slirar då är det dags att byta.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
E34 540 V8
«
Svar #14 skrivet:
april 04, 2012, 16:49:52 »
På 540 E34 finns ingen sticka till automaten, det är rätt nivå vid påfyllning som gäller. Och det är lite halvknepigt för oljan ska vara lite varm (ca 30grader vill jag minnas) = tjockare. Görs med fördel på verkstad för det är inte så lätt att fixa detta hemma utan lyft. Bilen ska stå plant och så fyller man upp lådan tills det rinner över kanten, tror f-n t.o.m. att bilen ska vara igång när det görs.
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E34 1988 1996
»
E34 540 V8
Reklampartners