BMW X3 xDrive 20d. Nykomlingen har blivit större, starkare, och bekvämare. Dessutom lite snålare. Bäst i klassen?

Sätt dig bakom ratten på en ny BMW, och du sätter dig i en värld av perfektion. En tillrättalagd värld långt från den vanliga kompromissfyllda verkligheten. Det är som att ta på sig en skyddsdräkt med egen syretillförsel, och sedan vandra till ett labb fullt av biokemiskt avfall. Plötsligt blir bilarna utanför fönstret lite tristare och lite gråare. Du kan luta dig tillbaka i sportstolarna som kostar 6900 kronor och är värda varenda krona. Här kan du enkelt justera längden, bredden och svankstödet i fyra ledder. Lägg till den tjocka sportläderratten, med fjärrkontroll för farthållare och stereo, som är eluppvärmd om du vill skiljas från ytterligare 2 200 kronor. Det är bara tanken som sätter gränsen för hur lång resan kommer att bli. För så bra är nya X3. Samtidigt har den också blivit mer attraktiv att se på jämfört med föregångaren. Nu stämmer proportionerna, den är inte längre hög, smal och lång utan mer som en något hopsjunken X5. Den utstrålar elegans, lyx, kraft och komfort.

Den välkända dieselmotorn på två liter fungerar riktigt bra i X3. Visst, det är inget hästkraftsmonster, men de 184 hästarna och vridmomentet på 380 Nm från 1 750 varv är mer än tillräckligt för att bilen ska uppfattas som pigg. Den enda plumpen i protokollet är att motorn går lite hårt, men det märks inte så mycket bakom ratten. Hela bilen utstrålar harmoni och med adaptiv fjädring för 12300 kronor (inget dumt tillval!) kan du välja mellan en sportbil och en komfortbil. Totalt finns fyra olika körpro-gram till din tjänst. I ”Comfort” filtreras de flesta ojämnheter bort, medan bilen i ”Sport” och ”Sport +” blir ganska så stram och bestämd. För föraren är det goda nyheter, men förpassas du till baksätet kommer det snart att bli lite för mycket av det goda. Sportläget ger vibbar av gamla X3 som inte var direkt bekvämt fjädrad. Men hur är det med köregenskaperna? Den första generationen var en förebild i klassen och har kallats världens högsta sportbil.
Är den nya ännu bättre?
Tittar vi på siffrorna har den nya inte höjt ribban.
Vid undanmanöverprovet klarar den samma hastigheter som föregångaren trots att den har bredare däck. Men det här är inte kritik, för det finns en gräns för hur mycket sportbilsupplevelse man ska tolerera från en suv och hur mycket sportigare den kan bli utan att det går ut över bland annat komforten.
Nya X3 rör sig i ett gränsområde, men enligt vårt tyckande håller den sig på rätt sida. Det är väldigt få suvar som fungerar så här bra. Styrprecisionen är unik, och feedbacken också.
Nya X3 är alltså fortfarande den lilla suvklassens skojigaste bil, samtidigt som komforten utmanar de bästa.
I ”Normalläge” är det bara tvärfogar som kan kännas lite väl påträngande. På slingrande vägar är det svårt att inte bli hårt involverad eller frestas att köra bilen så som BMW:s ingenjörer drömmer om att den ska köras. Du sitter lite högre, men körupplevelsen är nästan som en sedan och när man kör på gränsen för vad fästet tål kommunicerar bilen med dig. Fyrhjulsdriften är avancerad, men trots att den kan föra över kraften mellan de två axlarna, är betoningen att bilen ska upplevas som bakhjulsdriven. I ”Sport +” tillåter bilens elektronik bredare släppvink-lar innan den ingriper. Men för att du ska behöva hjälp från elektroniken i ”Sport +” måste du ha klantat dig rejält eller verkligen attackerat hårt.
Det finns med andra ord rejäla säkerhetsreserver. Det är alltså rena njutningen att sitta bakom ratten, oavsett om man kör lugnt och fint eller pressar hårt och när milen rullar på dyker frågan upp varför man skulle vilja ha den större och mycket dyrare X5. Dags att undersöka offroadegenskaperna. Med 245/45 R19 fram och 275/40 R19 bak var inte mina förväntningar höga när jag blev uppmanad att köra in på en oplogad väg där snödjupet som mest var 20 centimeter. När fotografen föreställde sig actionfyllda snöbilder såg jag mig själv stå kall och frusen medan jag försöker gräva loss bilen, och fotografen plåtar vidare …Men ingen av oss fick sina drömmar besannade. Jag fegade ur så pass att det inte blev några ”Svenska Rallyt-bilder” men fram kom jag utan problem och min feghet kunde jag skylla på däcken som inte är optimala för smala snöiga vägar. Klart är att det ska mycket till innan man blir stående i en snödriva på väg till stugan på landet.
Fyrhjulsdriften ger bra grepp, mycket säkra vägegenskaper och hög riktningsstabilitet. Interiören har också blivit modernare. Att finishen är bra har vi blivit vana vid i BMW, från faceliften i gamla X3. Instrumenten är lättavlästa och ergonomin är som den bör vara. Det finns egentligen inget att klaga på förutom möjligtvis avsaknaden av karaktär.
Sitter man bakom en ny BMW ratt är kontrollerna likadana, iDrive densamma liksom väljaren till automatlådan och knapparna till fjädringen. I själva verket är det så perfekt att det blir lite tråkigt. Nästan för perfekt. Ungefär som i en Audi. Nya X3 har blivit större och rymligare än sin föregångare. Föraren har gott om plats bakom ratten och bilen är bredare vilket gör att den upplevs som luftigare och ljusare än sin föregångare.
I baksätet är utrymmet bättre, benutrymmet är bra, och takhöjden räcker till för den längsta. Men för riktigt fullvuxna är dynan lite kort och man sitter ganska lågt, knävinkeln blir långt ifrån bekväm.
Bagageutrymmet har plats för 550 liter eller 1 600 liter med sätena nerfällda. Gamlingen lastade 480/1 580 liter. Baksätet är uppdelat i 40/20/40, och ger därmed god flexibilitet. När jag står på utsidan av BMW X3 funderar jag en stund. Har den blivit så mycket bättre än den förra? Rent körmässigt är den bättre men den gamla var riktigt bra. Komforten har helt klart förbättrats speciellt med det adaptiva chassit.
Utrymmena har blivit generösare, ljudnivån är lägre och designen har definitivt tagit ett steg i rätt riktining men nya X3 är ingen revolution. Det är en försiktig evolution, en anpassning. För att göra steget lite större har man utrustat X3 med start/stopp och motorn har förfinats. Resultatet imponerar faktiskt inte … Med manuell växellåda hamnar förbrukningen på 7,6 liter per 100 km medan föregångaren behövde 7,8 liter vid samma testslinga. Då har man fått 30 Nm extra och sju hästar ytterligare. 0–100 går på 8,8 sekunder i stället för 9,1 sekunder. På sjätte växeln är faktiskt den nya lite långsammare eftersom utväxlingen är extremt hög i förbrukningens namn.
Vågen visar på en ökning med 20 kilo.
I stadstrafik hjälper givetvis start/stopp automatiken till att dämpa förbrukningen, om nu inte föraren väljer att stänga av den eftersom det ruskar om en del när motorn går igång. Värdesätter man komfort högst är start/stopp i X3 ingen hit. Men behöver man inte X5:s rymd och möjlighet till sju sittplatser är nya X3 absolut tillräckligt mycket bil för de flesta. Därtill lite roligare eftersom den är mindre och lättare. Slutbetyget blir inget annat än fem stjärnor och den lilla suvklassen har fått en ny stjärna.

20d Konfort: Den stora förbättringen med nya X3 är att fjädringen är behaglig särskilt med det elektroniska chassit. Men även bullernivån har sänkts.
Utrymmen: I framsätet är nya X3 betydligt rymligare på bredden och även baksätet har blivit rymligare. Bagageutrymmet har vuxit med 70 liter inte illa.
Körglädje: Perfekt balans, suverän styrning och ett riktigt bra fyrhjulsdriftsystem.
Har man råd finns xDrive 35i med 306 bensinhästar!
Förbrukning: Vi hade väntat oss större skillander jämfört med föregångaren, men vi ska komma ihåg att redan gamlingen var snålast i klassen. Lite lägre vikt hade inte varit dumt och start/stopp-systemet avslöjar dieselmotorns lite råa natur.
Pris: Billig är inte nya X3, men den som har råd får en riktigt fin bil.
MotorTyp/cylindervolym, cm3 R4/1 995
Effekt, hk r/min184 vid 4 000
Vridmoment, Nm r/min 380 vid 1 750
Antal växlar, man/aut 6/7
R/min högsta vxl, 110 km/h
Motorplacering/drivning2 600 Fram/4WD
MåttTjänstevikt, kg1 909
Totalvikt/maxlast, kg2 290/456
Längd/axelavstånd, mm 4 648/2 810
Bredd/höjd, mm1 881/1 661
Tankstorlek, liter 67
Bagagevolym, l (VDA)550–1 600