Välkommen på bimmerpower.org! Nick.
Titta på instrumentpanelen. Där finns en knapp, antingen märkt "ASC" eller "DSC". Finns knappen "ASC" har Din bil antispinn. Står det "DSC" är bilen utrustad med antisladd.
Det är mycket vanligt att dessa två system blandas ihop. Ett antispinnsystem (ASC+T) kan bara förhindra att drivhjulen slirar på halt, eller allmänt slirigt, underlag. Det har ingen inbyggd gyromätare, och kan inte avgöra hur bilen svänger. Med andra ord: Antispinn hjälper Dig att starta på halt / slirigt underlag, men kan inte häva en oundviklig sladd.
Antisladd (DSC) däremot är ett mer avancerat system. Här finns en inbyggd gyromätare, som känner av sidkraft, var bilen är på väg, och hur föraren vrider på ratten. Skulle förarens rattrörelser inte överensstämma med hur bilen går, griper DSC in. Det kan bromsa ett eller flera hjul helt automatiskt, oberoende av varandra, för att häva sladden.
DSC har tre lägen:
1. DSC = antispinn och antisladd. (detta läge är aktiverat från start)
2. DTC = antispinn avstängt och ett mer passivt antisladd. (ett tryck på DTC knappen)
3. Avstängt = alla funktioner som rör DSC är avstängda. (tryck och håll inne DTC knappen i ca 5 sekunder)