Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 1-serie – direktrapport från provkörningen  (läst 2255 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
BMW 1-serie – direktrapport från provkörningen
« skrivet: juli 27, 2011, 10:47:08 »
Tjena Erik, det blåser hör jag! Var är du någonstans?
Vi är i Berlin, ett mycket grått Berlin. Det är riktigt ruggigt väder här nere, nästan höstkallt.

Vad är det för bil du kör?
 Jag har precis kört nya BMW 1-serie, 120d närmare bestämt. Jag kan börja med att konstatera att den är snyggare verkligheten än på bild. Mitt första intryck när jag såg bilderna var kanske inte jättebra, men så fort man ser den i verkligheten funkar den bättre. Den har fått mycket drag från den förra versionen, karosslinjen är ungefär densamma.

Men det är väl en helt ny modell det rör sig om?
 Ja den är helt ny. Den känns lite bättre än den förra, lite mer som en riktig BMW. Lite bastantare sådär.

Vad menar du med bastantare, har den gått upp i vikt?
 Nej den har faktiskt blivit 30 kilo lättare trots att den växt några centimeter här och där.

Vad har du fått för intryck av den annars?
 Den är ganska komfortabel, den har ett skönt men samtidigt stramt chassi. Nu har jag precis kört 120d som har den hittills starkaste motorn i 1-serie med 184 hästkrafter ur tvåliters-motorn. På pappret är den snål men framför allt är den snabb och trevlig, den går väldigt bra. Koldioxidutsläppet är bara på 119 gram per kilometer!

Vad vankas det mer för motorer förutom den?
 Det är två 2-litersdieslar till förutom den här, 116d och 118d. På bensinsidan finns det ett par 1,6-liters motorer i 116i och 118i, med 136 respektive 170 hästkrafter. Vi ska köra 118d i eftermiddag.

Men så måste jag bara nämna att BMW stoppat ner sin åttaväxlade automatlåda i 1-serie, den är en riktig juvel kan man säga.

Vad kostar kalaset och när kommer man få se den i Sverige?
120d kommer gå loss på 275 000, och det är ungefär samma nivå som nuvarande modell fast den här kommer komma bättre utrustad. Den kommer till Sverige 17 september, två dagar efter Frankfurtmässan.

Trevligt, har du exempel på vad som kommer komma standard?
 Den kommer få multifunktionsratt och iDrive på en 6,5-tums skärm bland annat. Den bilen vi sitter i har en större skärm men jag har inga papper på hur stor den är.

Idrive har ju fått en del kritik för att det är så svårnavigerat, hur funkar den här?
 Den funkar bra faktiskt, BMW blir bättre och bättre på att utveckla iDrive till varje modell.

Om du ska summera 1-serie lite snabbt då, var landar du?
 Det är en bra bil, känns trevlig och så har den vuxit och fått bättre utrymmen. Den har blivit bättre och trevligare än den förra, helt enkelt.

Låter bra, ser fram emot att läsa texten sen när du kommer hem igen!
Det ska du få göra, vi ses sen!
Källa: Teknikens värld.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners