Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Grenrörs byte  (läst 3174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
  • Kön: Man
Grenrörs byte
« skrivet: juni 09, 2011, 10:29:35 »
Hej gott folk.

Tänkte mig få ett par gulliga enhörningar till i min E46 330i men främst av allt, ett vackert sång i motorrummet (mustang aktigt ;))

Saken är då att motorfästet måste låssas etc så df ska den in till verkstad och fixas. Jag skall så klart närvara eftersom jag inte har tummen mitt i handen men har inte tillgång till rätt saker i garaget :D Dock så hörder jag att lambdan måste förlängas och katalysatorn måste bytas/köpas igen...?

Några tipps varifrån jag kan köpa ett vackert sjungande grenrör. Vad originala "tjockleken/tum" ligger på en 330i så man kan välja nåt grövre etc.

Mvh
R

Utloggad shaban

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
Grenrörs byte
« Svar #1 skrivet: december 05, 2014, 19:13:35 »
Ebay har ngr,jag skulle räkomendera grenrör som är chromad för att hålla värmen nere

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Grenrörs byte
« Svar #2 skrivet: december 05, 2014, 22:44:44 »
Det här var ju ett trådlyft av rang!  :)

Ursäkta en gammal Norrlänning, men vad är enhörningar i detta sammanhang?  :-[ :)

Billiga grenrör finns som sagt på Ebay eller Ali express och alla dessa liknande sidor. Kan se riktigt bra ut, men kvaliteten är verkligen ett lotteri. Kan vara OK men ofta, -och alla jag har sett kräver modifiering. Svetsning och kapning/notchning är under all kritik.

Man måste slipa ur den dåliga kapningen och svetsa på lite där det är för tunt. Väldigt vanligt är att flänsen mot motorn har slagit sig också så den måste planas.

Ebay har ngr,jag skulle räkomendera grenrör som är chromad för att hålla värmen nere

Det finns inget krom som håller på grenrör, du menar troligen polerat rostfritt som ger en liknande glans. Kromet/glansen gör ingen större skillnad vad det gäller att hålla värmen nere. Tänkte du värmestrålning här?

Tjocka gjutna grenrör som det är original har generellt lägre temperatur på utsidan än motsvarande extraktor-grenrör i "tunn" plåt. Men att utsidan är blank är helt ointressant i det här fallet. Är värmestrålningen ett problem så isolerar man med bandage eller annat. Eller kromar närliggande ytor. :-)

Annars tror jag att grenrören från M3, dvs S50-motorn går att använda och är bättre flödesmässigt, men knappast direkt "bolt-on". De billiga "Kinagrenrören" kan garanterat ge en helt annan sång i maskinen. Rostfritt stål i avgassystemet ger en väldigt vacker metallisk sång och ett avstämt grenrör på det blir en symfoni!
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Reklampartners