Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW X1 xDrive28i - med 2,0 TwinPower Turbo  (läst 1721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW X1 xDrive28i - med 2,0 TwinPower Turbo
« skrivet: juni 09, 2011, 07:46:32 »
Den första modellen med nya, fyrcylindriga twinpower turbomotorn blir X1 xDrive28i. Toppeffekten är 245 hk och 350 Nm. Räkna med att den här motorn sprider sig till merparten av alla BMW-modeller som då får namnet "28i".


Siffran "28" står inte längre för en 2,8-liters sexa utan ska uttydas som en tvåliters TwinPower Turbo bensinfyra. Även om det fattas två cylindrar finns det gott om effekt: 245 hk och 350 Nm.

Sifferkombinationer med "28" har en speciell klang hos BMW-entusiasterna och frambringar inte sällan trevliga minnen som förknippas med skönsjungande, sexcylindriga motorer. Man kan nämna många exempel, allt från 60-talets 2800CS till dagens 528i.

På den gamla goda tiden var nomenklaturen enklare och en 2800CS eller 528 hade just en 2,8 liter stor sexa. Den tiden är sedan länge förbi och nu får vi lära om igen: beteckningen "28i" står inte för sex cylindrar utan för BMW:s nya, fyrcylindriga twinpower turbomotor. Nuvarande xDrive28i med 258 hk stark 3,0-liters sexa ersätts i vår av den nya, fyrcylindriga 2,0-liters motorn.


[bNya, fyrcylindriga motorn ser rätt kort ut. Visst saknar man den gamla, långa ventilkåpan - eller hur? En intressant fundering är om Saab tänker använda den här turbofyran i framtidens samarbete med BMW? Borde passa perfekt, även för Saabs turboimage.
][/b]

X1 xDrive28i är alltså först ut och de närmaste åren kan vi räkna med att samma fyrcylindriga motoralternativ hittar ner hos i stort sett samtliga modellserier (förutom de största som 6- och 7-serien).

Även begreppet "TwinPower Turbo" är lite lurigt då det inte längre står för dubbla turboaggregat utan för en turbo med dubbla inlopp, så kallad twinscroll. Det ger snabbare reaktion och ett brett vridmomentsområde, xDrive28i har sitt maxvrid på 350 Nm tillgängligt redan vid 1.250 rpm. Även toppeffekten 245 hk/180kW levereras relativt tidigt i varvtalsområdet, vid 5.000 rpm.

Mellanbrorsan X3 får sitt M-paket i vår och det gäller även för X1. Sportigare fjädring, aerodynamikpaket och gott om trevliga inredningsdetaljer ingår.

BMW X1 xDrive28i får en angiven snittförbrukning enligt EU-cykeln på 7,9 l/100 km och koldioxidutsläppet blir då 183 g/km. En förbättring jämfört med föregående (sexcylindriga) modell på 16 procent. Bränslesnålheten uppnås med direktinsprutning och start/stopp-teknik samt möjlighet att välja till BMW:s nya åttastegade automatlåda. Trots måttfullheten med bensindropparna är X1 xDrive28i riktigt kvick och gör 0-100 km/h på 6,1 sekunder (6,5 med automat) och topphastigheten anges till 240 km/h.

Till våren lanseras också BMW:s nya "M Sports package" till X1. Det innebär som vanligt sportigare fjädring, aerodynamikpaket som förändrar utseendet, sportstolar, M-ratt och gott om "M-symboler", samt 17- eller 18-tums fälgar. Den som kryssar i M-sportpaket får också fler exteriöra kulörval. Den som vill grotta ner sig i alla trevliga detaljer kan med fördel klicka på den här länken och få hem BMW:s engelskspråkiga pressrelease som pdf-fil.



Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners