DSC, Dynamisk stabilitetskontroll, är standard för alla nya BMW. Systemet reglerar kontinuerligt stabiliteten hos bilen och kan direkt korrigera tendenser till instabilitet, som understyrning eller överstyrning. Genom mätning av hjulens varvtal, tväraccelerationen och girhastigheten avläses i vilket tillstånd Din BMW befinner sig och hur den rör sig. Värdena jämförs med rattutslaget och gaspedalens läge.I samma ögonblick som sensorerna upptäcker en tendens till minskad stabilitet, aktiveras effektiva motåtgärder, som återför bilen inom säkra gränser. DSC ingriper då i motorstyrningen och sörjer dessutom vid behov för att hjulen bromsas individuellt. Detta sker inom loppet av några millisekunder. Bilen stabiliseras och tendenser till sladd förhindras direkt. När DSC griper in i körningen, görs föraren uppmärksam på detta genom en blinkande lampa på instrumentpanelen. Systemet kan naturligtvis kopplas ur, när föraren så önskar.
DSC inkluderar för de flesta BMW-modeller DBC, Dynamisk bromskontroll, och ASC+T, Antispinnkontroll. För vissa modeller ingår även DTC, Dynamisk väggreppskontroll. De fyrhjulsdrivna modellerna har även Automatisk differentialbroms, ADB-X, och Hill Descent Control, HDC. Antispinnkontrollen för dessa modeller heter ASC-X och påverkar alla fyra hjulen. För BMW X3 och X5 utrustade med dragkrok ingår även Stabilitetskontroll för släpfordon i DSC. De elektroniska hjälpsystemen kan emellertid inte upphäva fysikens lagar. Det är fortfarande bilförarens ansvar att köra på ett ansvarsfullt och anpassat sätt.