Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Antisladd/Antispinn  (läst 11032 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
  • Kön: Man
Antisladd/Antispinn
« skrivet: november 10, 2010, 01:01:16 »
Hej gottfolk! :)

Nu har första snön fallit och var ute för att utretta ett par ärenden och lekte lite med DSC-knappen. När jag kom hem så läste jag lite i instruktionsboken och upptäckte en grej som jag inte fattade så mkt av.

Om man håller in DSC-knappen mer än 3sekunder så aktiveras/avaktiveras "nånting" och en varningslampa tänds.EN GUL PARANTES MED UTROPSTÄCKEN MELLAN -(!)

Vad är det för nåt jag snackar om? SÅ att jag itne åker ut och kör på ett par icke bmw-ägare i praktiken :P

Mvh
R

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: Antisladd/Antispinn
« Svar #1 skrivet: november 10, 2010, 01:08:31 »

DSC, Dynamisk stabilitetskontroll, är standard för alla nya BMW. Systemet reglerar kontinuerligt stabiliteten hos bilen och kan direkt korrigera tendenser till instabilitet, som understyrning eller överstyrning. Genom mätning av hjulens varvtal, tväraccelerationen och girhastigheten avläses i vilket tillstånd Din BMW befinner sig och hur den rör sig. Värdena jämförs med rattutslaget och gaspedalens läge.I samma ögonblick som sensorerna upptäcker en tendens till minskad stabilitet, aktiveras effektiva motåtgärder, som återför bilen inom säkra gränser. DSC ingriper då i motorstyrningen och sörjer dessutom vid behov för att hjulen bromsas individuellt. Detta sker inom loppet av några millisekunder. Bilen stabiliseras och tendenser till sladd förhindras direkt. När DSC griper in i körningen, görs föraren uppmärksam på detta genom en blinkande lampa på instrumentpanelen. Systemet kan naturligtvis kopplas ur, när föraren så önskar.

DSC inkluderar för de flesta BMW-modeller DBC, Dynamisk bromskontroll, och ASC+T, Antispinnkontroll. För vissa modeller ingår även DTC, Dynamisk väggreppskontroll. De fyrhjulsdrivna modellerna har även Automatisk differentialbroms, ADB-X, och Hill Descent Control, HDC. Antispinnkontrollen för dessa modeller heter ASC-X och påverkar alla fyra hjulen. För BMW X3 och X5 utrustade med dragkrok ingår även Stabilitetskontroll för släpfordon i DSC. De elektroniska hjälpsystemen kan emellertid inte upphäva fysikens lagar. Det är fortfarande bilförarens ansvar att köra på ett ansvarsfullt och anpassat sätt.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #2 skrivet: november 10, 2010, 05:01:07 »
Nu var det ett tag sedan jag testade detta på min förra 320 -03, men man kan koppla ur DSC i två olika steg (på årsmodell 2003 i alla fall).

Första steget, med gul lampa, kopplar bort antispinn eller antisladd (minns ej vilket).
Håller man inne knappen längre kopplar den ur båda två, och då lyser lampan rött.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: november 10, 2010, 12:59:16 »
Det kan vara som du säger, franke, han får testa igen och se hur det går.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
« Svar #4 skrivet: november 10, 2010, 16:42:06 »
Japp, hämtade morsan idag från jobbet och kunde inte hålla mig och vänta så jag testade på platts med henne i bilen :P

Första steget är antisladd, man kan slira osv osv
Andra steget om man håller in knappen är, antispinn. OCH DÅ JÄVLAR :D

Tack för era tålmodiga svar :)
Danke danke

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: november 10, 2010, 19:19:59 »
Då har du nu en trevlig leksak mellan händerna! ;D

Reklampartners