Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 540 - Några frågor om växlingen  (läst 6353 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MarieL

• Gäst
E39 540 - Några frågor om växlingen
« skrivet: augusti 22, 2010, 22:28:47 »
Idag körde jag min BMW för första gången. Den är automatväxlad men en kollega nämnde förra veckan att den också går att växla manuellt. Kan någon berätta hur det går till. Jag är inte så hemma på bilar som ni märker. Bilen är en 540 årsmodell 1999.

MarieL

• Gäst
SV: E39 540 - Några frågor om växlingen
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2010, 23:50:38 »
Ingen som ge några tips?

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2010, 00:39:20 »
Inte säker på hur det exakt ser ut på din bil men på de flesta kan man föra växelväljaren mot sig när den ligger i Drive. Du hamnar då i en annan kuliss som det bör stå plus och minus på. Tryck spaken åt plus för att växla upp och åt minus för att växla ned.

Exakt som en manuell bil med koppling och så blir det ju aldrig.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2010, 10:50:51 »
Det är det som kallas steptronic system men om du är lite osäkert, jag skulle rekommendera dig att hälsa på en försäljare på BMW som kan visa dig exakt hur det fungerar.
I stan, det är bra med automat men utanför, måste jag säga att det är i visa fall mycket bra med manuellt, bilen kan köra i högre varv (motorn) än automat som exempel vid omkörningar, att använda manuellt är lite sportligare än automat.
På min 750 hade jag också steptronic och tycker att i många fall var det rätt bra.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2010, 11:33:57 »
Som Fredrik M och Alain redan nämnt så kallas ditt växelsystem för steptronic. Det medger att du antingen kör bilen helt i automatläge vilket innebär läge D eller i manuellt läge. Om du vill köra bilen i manuellt läge så för du växelväljaren till vänster i läge S. För manuell växling flyttar du växelväljaren från position ”S” något bakåt när du växlar upp och något framåt vid nedväxling. Läge S innebär också att bilen svarar snabbare på gaspådrag.

Om du vill återgå till helt automatisk växling så för du bara växelväljaren till höger till läge D.

Hoppas att detta hjälper dig, om inte så får du höra av dig.

MarieL

• Gäst
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2010, 12:07:53 »
Jättestort tack till alla som svarat. Jag tror att jag förstår hur det fungerar nu.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: augusti 23, 2010, 12:09:31 »
lite mer upplysning. ;)

Steptronic förvandlar BMWs 5- eller 6-stegade automatlåda med adaptiv växlingsstyrning (AGS) till en manuell växellåda när du så önskar. Det är bara att flytta växelväljaren från position ”D” till sportprogrammet ”S” som ligger i den andra växelrännan till vänster. Nu växlar automatlådan vid högre varvtal, för ett sportigare körsätt. För manuell växling flyttar du växelväljaren från position ”S” något bakåt när du växlar upp och något framåt, vid nedväxling. Det aktuella växelläget visas på instrumentpanelen. På så sätt kan du växla aktivt, utan att använda någon kopplingspedal. När du vill återgå till automatisk växling, skjuter du växelväljaren mot höger tillbaka till position ”D”.

I automatläge beräknar AGS det bästa möjliga växelvalet på grund av flera relevanta faktorer. Växlingsstyrningen registrerar den aktuella körstilen genom att konstant övervaka gaspedalens läge och användning. Hjulens rotation och drivmoment jämförs med varandra, och växlingen anpassas till de rådande förhållandena, t ex körning i kötrafik, i branta backar, på halt underlag eller i kurvor. När vägbanan är hal och det finns risk för hjulspinn, används ett vinterprogram. AGS undviker härigenom onödiga växlingar. Steptronic och elektronisk växlingsteknologi gör den automatiska växellådan till ett precisionsverktyg för dynamisk, exakt växling. Med sex växelsteg blir fördelarna ännu större. Dels genom det extra sjätte växelsteget, och dels genom den större spridningen mellan det första och det sjätte steget. På den högsta växeln innebär det extra växlingssteget att motorn håller bilen i en hög hastighet, med låga varvtal. Detta leder till lägre motorljud och effektivare användning av bränslet. Användning av den senaste tekniken har även gjort det möjligt att göra den 6-stegade växellådan mera kompakt och lättare.

Med Shiftlock och Interlock sörjer BMW för ytterligare säkerhet hos bilar med automatlåda. Shiftlock garanterar att växelväljarspaken bara kan flyttas från position ”N” eller ”P” när man samtidigt trycker på bromsen, något som t ex gör det svårt för att barn att starta bilen. Interlock ser till att bilen inte kan börja rulla när tändningsnyckeln är uttagen. Med Interlock kan tändningsnyckeln bara tas ut när föraren har placerat växelväljaren i position ”P”.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

MarieL

• Gäst
« Svar #7 skrivet: augusti 24, 2010, 20:50:15 »
Som Fredrik M och Alain redan nämnt så kallas ditt växelsystem för steptronic. Det medger att du antingen kör bilen helt i automatläge vilket innebär läge D eller i manuellt läge. Om du vill köra bilen i manuellt läge så för du växelväljaren till vänster i läge S. För manuell växling flyttar du växelväljaren från position ”S” något bakåt när du växlar upp och något framåt vid nedväxling. Läge S innebär också att bilen svarar snabbare på gaspådrag.

Om du vill återgå till helt automatisk växling så för du bara växelväljaren till höger till läge D.

Hoppas att detta hjälper dig, om inte så får du höra av dig.

Tack för en jättebra beskrivning. Jag testade idag och det fungerade hur bra som helst. Jag var lite nervös först eftersom jag aldrig kör sportigt. För bara några veckor sedan tänkte jag sälja min BMW eftersom jag inte behöver ha två bilar. Nu funderar jag på att sälja min Volvo stället.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #8 skrivet: augusti 24, 2010, 20:59:12 »
Bra att det fungerar! När det gäller frågan om att behålla Volvon eller BMWn så är mitt råd...behåll din BMW. Självklart beror det lite på hur ofta du använder din Volvo som en "laståsna". Volvon är rymlig och du kan lasta mycket men BMWn är mycket mera bil än Volvon.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2010, 21:13:00 »
Bra att det fungerar! När det gäller frågan om att behålla Volvon eller BMWn så är mitt råd...behåll din BMW. Självklart beror det lite på hur ofta du använder din Volvo som en "laståsna". Volvon är rymlig och du kan lasta mycket men BMWn är mycket mera bil än Volvon.

Jag kunde inte säga det bättre!
Som jag säger: man åker volvo. man kör BMW. ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #10 skrivet: augusti 24, 2010, 21:38:16 »
Kanske inte så konstigt att ett gäng BMW fanatiker tycker du skall sälja Volvon och behålla BMWn men jag håller med. Sälj Volvon!  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Virgo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: augusti 25, 2010, 11:40:31 »
Kanske inte så konstigt att ett gäng BMW fanatiker tycker du skall sälja Volvon och behålla BMWn men jag håller med. Sälj Volvon!  ;D

Kan bara hålla med, behåll din 540!

Reklampartners