Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 - BMW 535 missljud / normalt ljud  (läst 9792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr M

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
E39 - BMW 535 missljud / normalt ljud
« skrivet: augusti 13, 2010, 15:52:57 »
Hej är sprojlans ny medlem här(17 min), och relativt ny ägare till en bmw.
Såhär är det jag har en 535iA årsm. -00 som gått 17 0xx mil. Fungerar som en dröm och gillar den stort. Dock är jag fundersam över ett ljud från motorn som jag inte reflekterat över så mkt förrän nu när bilen ska börjas användas. (Jag har alltså haft 2 bilar ett tag nu och den har inte körts så mkt sedan köp.)
Det är ett doft/mörkt tickande från motorn som jag hör mer och mer när den blir varm, tror jag..? Lite osäker just nu fast en sak e säker det låter hela tiden.

Säljaren av bilen garantera att den var servad bara några månader innan och visade papper. Visserligen går den på Motul olja som är lite finare/tunnare om jag förstått det rätt. kan det vara så enkelt att det är ventilerna som tickar pga. tunn olja? - ett tyckande från en relativt kunnig person.

Han sa att bilen varit inne hos en bmw-kunnig person och att han förklarat att det var nånting(han mindes inte vad det va exakt) som det kunde bero på och att det är svårt att få bort ljudet osv.. - lite difust jag vet.

Värt att nämna är att säljaren har varit riktigt trevlig och hållit sitt ord vad gäller allt som skulle ingå efter affär. Byta backsensor mm, mm.. Med andra ord så litar jag på honom men jag vill ändå veta vad det kan vara samt rätta till det om nu det går.. Tanken är att min bmw ska hålla och vara i toppskick..

Hoppas ni har nån idé om va det kan va.

Smäll på med svar och ha en härlig fredag!
bmw 535iA M

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: BMW 535 missljud / normalt ljud
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2010, 15:57:15 »
Välkommen till forumet, mr M...!!

Förhoppningsvis får du svar från någon av våra duktiga medlemmar snart.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2010, 17:18:16 »
Välkommen till bimmerforum mr M
Motul olja är inget fel på men det första jag tänker på är att den olja du har i är lite för tunn till din motor och passar bättre till råare motorer.
Med tänkande att din motor har 17000 mil i magen då du inte behöver en för tunn olja.
Om du vet exakt beteckning på den olja, hör med BMW om ditt problem och om den passar till din motor.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad mr M

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2010, 17:35:50 »
Välkommen till bimmerforum mr M
Motul olja är inget fel på men det första jag tänker på är att den olja du har i är lite för tunn till din motor och passar bättre till råare motorer.
Med tänkande att din motor har 17000 mil i magen då du inte behöver en för tunn olja.
Om du vet exakt beteckning på den olja, hör med BMW om ditt problem och om den passar till din motor.

Tack för det. och tack för snabbt svar. Har tänkt hälsa på föräldrarna i helgen vilket är en motorvägsresa på 20 mil så vill gärna ta bmwn som ni säkert förstår =)
Jag ska träffa killen jag köpa bilen av på onsdag kan höra vilken beteckning han har då. Han har kört Motulolja hela tiden(3 år). Får höra med BMW på måndag då, lr har de helgöppet på verkstan? Ska kika på deras sida. Vad jag hört av honom e castrol vanligt till bmw.
Men finns det något annat det skulle kunna vara? / Vanligt problem med modellen eller så? Allting fungerar felfritt och bilen går som den ska i övrigt.

bmw 535iA M

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2010, 18:12:49 »
Tyvärr BMW inte har helgöppet på verkstan.
Ta reda på vad den man länmade som förklarning till oljudet.
Just nu anser inte jag annat problem men finns säkert fler som kan komma med åsikter. 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2010, 00:06:21 »
Vilket märke du har på oljan är inte intressant. Det som är viktigt är vilken klassning oljan har, antingen enligt ACEA-, eller API-systemet. Kolla i din instruktionsbok vad som är rekommenderat. Viskositetsklass väljer du också efter klimat enligt instruktionsboken.

Att Castrol är rekommenderat  från BMW är mycket beroende på "You scratch my back and I'll scratch yours" Ett samarbetsavtal helt enkelt.

Men utöver oljefunderingarna. -Jag antar att tickandet följer varvtalet.

Blir det mer eller mindre påtagligt vid höga/låga varv?
Blir det mer eller mindre påtagligt vid hög/låg belastning?

Som du beskriver ljudet låter det ju inte som klassiskt ventilknack, kan eventuellt vara lagerknack. Men det är lika svårt att beskriva ljud i text som det är att analysera ljud i text...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad mr M

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2010, 09:55:55 »
Ok får åka förbi på måndag då..

Som sagt får prata med killen på onsdag och fråga vilken typ av Motulolja han använt sig av.
Tickningarna följer varvtalet, men det är ett väldigt dovt inte ljust tickande. Under belastning om du menar när man är ute och kör så hör jag bara rytet från motorn så då kan jag inte höra ljudet, får be en vän köra den.

E grymt svårt att beskriva ljud som du säger..

Får nog helt enkelt åka in till bmw och be dem kolla på det. Tanken är att att jag ska göra en storservice på bilen i nästa helg som jag brukar göra vid bilköp har mest inte haft tid förrän nu, då vill jag ju veta va det ljudet kan vara så man kan åtgärda det samtidigt, alternativt om bmw kan fixa ljudet så kan jag byta övrigt.
Är det vanligt med ventilknack / lagerknack?
Är det föresten något speciellt jag ska kolla på när jag ändå håller på? Antar att oljepumpsbultarna vibrerar loss på 535an såsom 540in? Finns det något man kan göra för att slippa oroa sig för dem igen?

E väldigt tacksam för alla svar!
bmw 535iA M

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2010, 11:08:15 »
För mig låter det här med dovt knackande inte som en lyftare. Dock svårt att veta exakt vad det skulle kunna vara istället.

Du har en motor ur M62-serien (och detta gäller även föregångaren M60). De är ökända för att oljepumpsbultarna med tiden vibrerar loss. Det är snarast frågan om när de lossar, inte om! Detta tycker jag är det första du ska kolla upp, är du bara någorlunda händig fixar du det själv. Det enda du behöver i förväg är en ny oljetrågspackning och köps med fördel på BMW. Vill minnas att man då får en stålpackning med gummi för vettig peng. Sedan plockar du ner tråget och kontrollerar bultarna (insex). Jag är inte säker på att ljudet du beskriver skulle kunna från en lös oljepump, men detta är en sak du bör kolla! Har har du en bra guide, förvisso från en konkurrerande sida, men den är bra: http://www.autopower.se/mekartips/oljepumpm60.asp
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mr M

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2010, 17:59:15 »
Tack för det Davve, har tänkt att se över bultarna när jag kör storservice/geomgång nästa vecka. Har inte hört hur det låter när bultarna skakat loss men hoppas iaf att det inte är ngt farligt som låter..
Har även tänkt serva växellådan då.. Hör av mig här när jag varit förbi BMW..
bmw 535iA M

Utloggad mr M

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
SV: E39 - BMW 535 missljud / normalt ljud
« Svar #9 skrivet: augusti 16, 2010, 18:57:20 »
Idag var jag förbi en riktigt duktig bmw-meck. Fått många rekommendationer från både vänner och på sajter som denna på nätet. Han sa att ljudet jag hör är ett skönhetsfel på just v8orna. Det ljudet kommer från Vanoset. Han förklara lite hur kamaxeln vibrerar osv. Lät korrekt iaf  ;)
Det var tydligen inget farligt men vill man ha bort det helt och hållet så blir det en jäkla massa jobb, så tipset var att ignorera det och gasa så man inte hör det hehe..
Angående olja trodde han med att om jag böt till delsyntet kunde det bli lite mindre ljud. Tydligen är det väldigt vanligt nu att alla kör på tunnare olja, drar mindre soppa, bättre på vintern osv osv..

Får se hur jag gör till helgen, ska söka lite mer på nätet å kolla vilken slags olja jag ska köra..
Någon som har tips på bra tändstift?
bmw 535iA M

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: augusti 17, 2010, 12:27:22 »
Någon som har tips på bra tändstift?
NGK. Det enda som duger i Saab som är stygga på stiften.

Bra att du uppdaterar med svar om dina bekymmer!  :)
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mr M

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #11 skrivet: augusti 17, 2010, 16:35:35 »
NGK. Det enda som duger i Saab som är stygga på stiften.

Bra att du uppdaterar med svar om dina bekymmer!  :)

Klart man måste ju få höra slutet på historien, nu ska det inhandlas stift filter packningar osv så blir det en riktigt skoj helg det här!  ;)
Får se hur jag gör med oljan bara, men men e några dar kvar..
bmw 535iA M

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: augusti 18, 2010, 10:24:00 »
Esterförstärkt olja brukar kunna tysta både det ena och det andra. Det var länge sedan jag själv hade behovet att få tyst på något och då var det en trilskande lyftare i min dåvarande E34 525. Lyftaren var egentligen för dålig för att få sitta kvar i motorn, ingen "vanlig" olja räckte, den tickade även på varv och vid varm motor. Esterförstärkt olja fick tyst på den i ca 800-900 mil! Då, i början av 2000, körde jag på Valvoline och Motul esterförstärkta varianter i viskositet 5W40. Tyvärr ganska dyr olja, men bra! Hur det ser ut på marknaden idag för ester-oljor vet jag inte riktigt, det var som sagt ett tag sedan jag själv hade behovet. Men någonstans bör det finnas en ester-olja som också klarar den klassning på oljan din bil ska ha.

Reklampartners