Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ändring i vinterdäckslagen samt lokala dubbdäcksförbud  (läst 3597 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
Ändring i vinterdäckslagen samt lokala dubbdäcksförbud
« skrivet: oktober 06, 2009, 23:34:40 »
I dagens vinterdäckslag finns det ett undantag från kravet på vinterdäck då man startar resan i Sverige men avslutar den utomlands. Enligt ett remissförslag så skall det undantaget försvinna under 2010.

EDIT...

Den nya vinterdäckslagen är spikad och gäller från den 1 december 2009.

http://sydsvenskan.se/bil/article329680/Vagverket-kraver-vinterdack-pa-tunga-fordon.html

EDIT...

Torsdagen den 22 oktober meddelades regeringsbeslutet att det numera är tillåtet för kommuner att införa lokala dubbdäcksförbud. Flera kommuner, bl a Stockholm och Göteborg, aviserar nu lokala förbud mot dubbdäck.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
SV: Ändring i vinterdäckslagen
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2009, 23:49:15 »
He-He! det rör sig sakta men säkra. ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 495
  • e38 728iA 1998
SV: Ändring i vinterdäckslagen samt lokala dubbdäcksförbud
« Svar #2 skrivet: november 23, 2009, 17:49:12 »
Säsongen för dubbdäck kortas
Från och med första december gäller nya regler för vinterdäck. Nu måste dubbdäcken tas av redan 15 april, i stället för som tidigare den sista i månaden.
Transportstyrelsen har även beslutat att reglerna för vinterdäck ska gälla alla bilar som kör på svenska vägar. Tidigare fanns undantag för utländska bilar och svenska bilar på resa till och från utlandet. Men nu måste alltså även dessa ha vinterdäck med minst tre millimeters mönsterdjup under perioden 1 december till 31 mars.

Testfakta

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 356
« Svar #3 skrivet: december 16, 2009, 16:42:21 »
Det var på tiden!
Dom utländska lastbilar har inga vidare däck o så händer det ett o annat!

I Norge är det lag på kedjor under en viss period dock Sven o Pekka verkar kunna köra utan dessa o om en annan utländsk lastbil åker av så får den vänta till våren! ;)
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #4 skrivet: december 16, 2009, 16:44:08 »
Har alltid tänkt på det där med vinterdäck till tunga fordon när jag ser bussar och annat halka runt i slasket. Någon som vet VARFÖR de är undantagna? Är det av ekonomiska skäl dvs att det anses som en konkurrensnackdel för lastbilsnäringen, eller är det för att tunga fordon har bättre väggrepp?

Spontant så finns det väl inget fordon jag hellre skulle vilja ha vinterdäck på än en 24 meters...
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 356
« Svar #5 skrivet: december 16, 2009, 17:03:34 »
Det finns ingen lag när det gäller tunga fordon men det ska införas - 5mm minst.
Att många kör med "året runt" däck är en ekonomisk fråga. Ett däck kostar minst 3000kr o det sitter 4 sådana på driven.
Dagens "vinter däck" är egentligen förfinat "året runt" där den yttersta delen av däcket är av något mjukare gummi o tätare monster så många åkare byter sina däck lagom till vinter.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #6 skrivet: december 17, 2009, 01:21:20 »
Även i frankrike är det obligatorisk med skedjor vid alperna, voges, jura och mer.
Även för bilar vissa delar i Frankrike får man inte köra utan skedjor på, det är lag.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
« Svar #7 skrivet: december 17, 2009, 14:07:53 »
Fysikaliskt sett borde däckstrycket mot vägbanan vara väsentligt högre för en 24-meters långtradare med 30 ton i lasten än för en personbil. Det i sin tur borde medföra att ett långtradardäck plogar bort även ganska stora snö- och slasksträngar på vägbanan vilket inte en lättare personbil gör.

Om det ökade däckstrycket hjälper mot ren ishalka är väl mer tveksamt. Det är ju inte direkt ovanligt med långtradare som kasar av vägen när det är riktigt snorhalt.

Reklampartners