Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fredrik M's blogg  (läst 75076 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gitsy

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 92
Fredrik M's blogg
« Svar #90 skrivet: februari 15, 2014, 07:20:13 »
offsette ska man nog vara försiktig med, hade fel offsett på Mercan samt spacers 16 mm.....fick byta hjullager from på båda sidor samtidigt efter ca 15k mil...

//Anders

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #91 skrivet: februari 15, 2014, 09:06:30 »
offsette ska man nog vara försiktig med, hade fel offsett på Mercan samt spacers 16 mm.....fick byta hjullager from på båda sidor samtidigt efter ca 15k mil...

//Anders

Jo det gäller att få det rätt, tror dock att det var spacern som knäckte dina hjullager. Det är aldrig en bra lösning med sådana.

Är enormt sugen på en uppsättning VMR 701.

Dessa är dock i 19" och jag är nog mer inne på 18" för att behålla lite komfort.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Gitsy

• Senior Medlem
Fredrik M's blogg
« Svar #92 skrivet: februari 15, 2014, 10:19:30 »
snyggt, men lite för lite gummi enligt mitt tycke, 17" gillar jag typ 225/40 eller 45
//Anders

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #93 skrivet: februari 15, 2014, 10:48:01 »
Eftersom 18" är original på bilar med M-Chassi så vill jag ju inte ha mindre. Inte på sommarhjulen åtminstone.

225/40 R18 ger rätt rullomkrets på en E46 så du skulle kunna ha 18" på din bil utan att tycka det blir för lite gummi.

Utloggad Gitsy

• Senior Medlem
Fredrik M's blogg
« Svar #94 skrivet: februari 15, 2014, 16:44:40 »
 ;D  fast de blir 16"  :o  55+ vetdu  ::)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #95 skrivet: februari 18, 2014, 17:53:51 »
Har varit i kontakt med Victor på Schmiedmann i dag, han skall räkna på en uppsättning VMR V701 19" till mig. Har hittat bilder på 18" och nej, dessa fälgarna kommer inte till sin rätt i 18" så det får bli 19" Tyvärr måste jag ju då köpa nya däck med, hade kunnat kränga över däcken från ATS fälgarna annars.

Synd att man inte har så feta bromsar som denna bilen…

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Fredrik M's blogg
« Svar #96 skrivet: februari 18, 2014, 18:57:35 »
"Synd att man inte har så feta bromsar som denna bilen…"
Det är väl bara att börja spara och sedan beställa och montera ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #97 skrivet: februari 18, 2014, 19:06:36 »
"Synd att man inte har så feta bromsar som denna bilen…"
Det är väl bara att börja spara och sedan beställa och montera ;)

Ja, jag åker ju inte på några dyra utlandssemestrar eller lägger halva lönen på krogen, så det skall nog gå att spara ihop till en uppsättning BMW Performance bromsar.  ;)

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Fredrik M's blogg
« Svar #98 skrivet: februari 18, 2014, 19:40:36 »
men då så :) då är det bara att skriva här när beställningen är lagd ;)
fy fan va porrigt med sådana bromsar ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Fredrik M's blogg
« Svar #99 skrivet: februari 18, 2014, 20:44:31 »
Snygg blir det, kanske rödfärga bromsoken?;) 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #100 skrivet: februari 18, 2014, 21:35:35 »
Snygg blir det, kanske rödfärga bromsoken?;)

Rött blir det inte men jag kommer att ge originaloken ett lager färg så de håller sig rostfria och fina. Rostiga bromsok är inte vackert och dessa är fortfarande snygga så det gäller att se över dem innan svenskt vägsalt gör dem rostiga och fula.

Silver eller mörkgrått blir det isåfall, BMWs lite biffigare bromsok är ofta mörkgrå har jag sett.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #101 skrivet: mars 15, 2014, 21:50:50 »
På väg till tvätthallen i dag fick jag bevittna en av de absolut sämsta framföranden av motorfordon jag sett. Jag ligger i höger fil och har två tre bilar framför mig innan trafikljuset. Den vänstra filen är enbart för vänstersvängande och höger för de som skall rakt fram eller höger, precis som det brukar vara. Från en bensinmack på min vänstra sida kommer det en mörk Ford kombi som jag först tror skall köra mig rakt i sidan så jag börjar bromsa, Fordföraren lägger då om ratten mer så att han svänger in i det vänstra körfältet i stället och som är tomt och han hamnar därför längst fram vid trafikljuset.

Nu slår det om till grönt för de som skall rakt fram eller höger men Forden sticker ändå, men tro nu inte han svänger vänster, nejdå han nästan prejar en av bilarna som skall rakt fram och fortsätter sedan ca. 100 meter innan han svänger in på samma bensinmack som jag är på väg till.

Tyvärr han jag inte se var han tog vägen sedan eller hur föraren såg ut riktigt annars hade jag lätt letat upp idioten och undrat när han fick sitt körkort.
Kvinnan i passagerarsätet såg lätt skrämd ut vilket jag kan förstå, kan undra om det satt barn bak i bilen med?

Ibland är det synd att inte polisen är närvarande.
#1 Han struntade i väjningsplikten när han körde ut från bensinmack 1
#2 Rödljuskörning eftersom det blev grönt för höger körfält, inte för vänster.
#3 Han körde rakt fram fast han stod i vänster körfält som är enbart för vänstersvängande.
#4 Han prejade nästan en medtrafikant.

Inte många rätt där inte, tur att jag inte fick en bucklig framskärm eller dörr i dag dock.

Hur som helst så blev bilen tvättad och jag hittade tyvärr några repor på bakluckan jag inte sett innan, vet ej om jag missat dem tidigare eller om de tillkommit under den senaste veckan. Man kan skönja grundfärgen i dem så det är inget man polerar väck tyvärr.  :(

Får kanske bli en omgång hos någon duktig bilpolerare som kan lägga i färg och sedan slipa ned så det blir jämt och snyggt igen.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Fredrik M's blogg
« Svar #102 skrivet: mars 16, 2014, 00:13:50 »
Tyvärr kan jag bevittna varje vecka en idiot som inte skulle har körkort men tyvärr får man leva med. >:(
Tur att du inte fick nånt buckla på bilen, sund för repor på bakluckan, hoppas att det ordna sig ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #103 skrivet: mars 23, 2014, 09:19:03 »
I går kunde jag inte hålla mig längre utan sommarhjulen åkte på, tyvärr har jag ju inte fått mina VMR fälgar levererade ännu så det fick bli original 18" hjul.

Kunde givetvis inte låta bli att prova en ATS fälg och utseende mässigt tycker jag de sitter riktigt snyggt även på en etta.

Men så var det ju det där med offseten…

Som sagt, inte ens att tänka på att använda dessa fälgarna på en 1 serie.

Så det var ju helt rätt beslut att köpa nya fälgar till denna bilen.

Tyvärr har jag inga helhetsbilder på bilen nytvättad och med sommarhjulen på då jag efter hjulbytet åkte direkt hem och duschade för att sedan åka på 65 års kalas. Vilket jag fick lämna ganska tidigt då min rygg protesterade vilt och jag kunde inte sitta längre. Jag vred nog till den när jag skulle lasta de makalöst tunga 18" hjulen i bilen för transport till man far där bytet skedde.

Så i dag blir det till att hålla sig väldigt still och smeta på Zon med jämna mellanrum, hoppas jag kan gå till jobbet i morgon.

Som ni ser är det endast BMW på uppfarten, min far kör en 2008 530i och hans sambo en 2009 116i.  :D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
Fredrik M's blogg
« Svar #104 skrivet: mars 24, 2014, 19:33:47 »
I kväll hade jag tänkt beställa lite småpryttlar från Bimmian.com men fastnade vid betalningen. Vad man än tryckte på så blev man tvingad att skaffa ett PayPal konto och det vägrar jag att göra. Gillar inte alls deras metoder där de konfiskerar pengar på falska anklagelser, sådana företag vill jag inte ha med att göra.

Är ju fasen med att allting skall gå genom detta jämrans företag.  >:(

Reklampartners