Som några av er kanske vet så organiserade jag mellan 2004 och 2008 det som kallades The "Less than 5 seconds" events. Det är fortfarande jag som organiserar det hela men det har legat på is pga tidsbrist från min sida.
The "Less than 5 seconds" group är en grupp bilägare som har bilar som accelererar från 0 till 100 på mindre än 5 sekunder. Det betyder att en "vanlig" E39 M5 inte platsar i gänget. Ytterligare ett krav är att man regelmässigt ställer upp på de events som anordnades två gånger per år. Gruppen är ganska liten (2008 bestod den av 18 personer) och medlemmarna kommer från Skandinavien, Tyskland, Italien, Holland, Österrike och Spanien. Flera av medlemmarna är eller var testförare hos bl a BMW och Ferrari.
Ett annat krav är att man är någorlunda van vid bankörning samt att man är van vid höghastighetskörning. Vi släppte alltså inte in några 19-åringar som nyligen fått sin första Porsche av pappa...

Våra events ägde rum på ett nedlagt militärflygfält i Tyskland. Två gånger om året hade det tyska flygvapnet brandövning på flygfältet och då passade vi på att ha våra events. På det sättet hade vi tillgång till både brandmän och brandbil utan extra kostnad. Flygfältet är inte tillgängligt för allmänheten men via en mycket bilintresserad militär kontakt lyckades vi hyra flygfältet för en rimlig summa.
Självklart blir det problem med försäkringsfrågan och därför omgavs eventen med mycket hysch-hysch och några bilder fick absolut inte tas. Vid ett tillfälle fick en välkänd tysk motortidning nys om det hela, tog sig dit och började fotografera i smyg. Eftersom dom tog sig in på flygfältet utan lov så hotade vi med tysk polis om dom publicerade några bilder. Jag antar att det reportaget fortfarande ligger i någon dator hos den tyska motortidningen...

Banprofilen är U-formad med ena benet 3.8 km långt och 56 meter brett och andra benet 3.2 km långt och 49 meter brett. Underlaget är betong. Dom tre grenarna är acceleration 0-100, acceleration 0-400 meter samt en bankörning med utplacerade koner.
Senaste eventet ägde rum i september 2008. Vinnare blev Tomas Fischer från Tyskland i en Porsche 911 Turbo. Innan dess hade jag vunnit 3 år i rad...

Medlemmarna i gruppen vill att jag tar tag i eventet igen, det är möjligt att jag får tid över längre fram.
Finns det intresse så lägger jag gärna ut resultaten från det senaste eventet som en Excel-fil, jag skall bara hitta filen först.