Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 - Går i köptankar  (läst 23169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
SV: Går i köptankar
« Svar #15 skrivet: april 18, 2010, 21:21:49 »
Har faktiskt funderat på en E38 länge, men har man en gång haft en kombi är det svårt att då tillbaka till något annat :P så praktiskt det är. Men E38, lär vara en av de snyggaste BMW modellerna enligt mig
Ska du köpa hus och börja renovera så är en kombi guld värd, och helst en med dragkrok.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #16 skrivet: april 18, 2010, 21:49:03 »
Själv gick jag från Volvokombi till E38 strax efter första barnet. Nu med två barn uppskattar man verkligen de generösa utrymmen E38:an erbjuder så jag är helnöjd.  :D

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #17 skrivet: april 19, 2010, 12:47:22 »
Själv gick jag från Volvokombi till E38 strax efter första barnet. Nu med två barn uppskattar man verkligen de generösa utrymmen E38:an erbjuder så jag är helnöjd.  :D

Mvh:
Thomas
Det steget kan jag tänka mig att ta när Volvon gjort sitt!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 28
« Svar #18 skrivet: april 19, 2010, 14:04:16 »

Mvh:
Thomas

Hehe, så du får plats med allt som kombin svalde i familjeväg i din E38? Bra att ha argument i framtiden  ;D

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #19 skrivet: april 26, 2010, 20:24:03 »
Bumpar lite, hittade en annons som såg riktigt intressant ut.

http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_520IA_Touring_Svensksald_27104957.htm?ca=6&w=3

Förvisso en 520, men den lär ju vara pigg nog att göra omkörningar med, och ändå vara rätt snål, eller är det bara dumt att köpa en med så liten motor, kanske borde vänta tills jag hittar någon bättre med större motor? Tyckte annars den verkade ha "rätt" utrustning, inte skinn, men väldigt fint tyg och fina stolar verkar det ändå vara.

En annan sak ja tänkte på, det här med nivåreglering, hur är den? Verkar vara väldigt många som renoverat denna, är det något som förr eller senare går sönder..? Svårmeckat och dyrt? Mercedes har ju hydrauliskt på de äldre, mycket fel på dem om de inte är vårdade.. Men inga fel alls på de som har blivit tvättade så de inte rostar sönder..

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #20 skrivet: april 26, 2010, 20:40:16 »
Bumpar lite, hittade en annons som såg riktigt intressant ut.

http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_520IA_Touring_Svensksald_27104957.htm?ca=6&w=3

Förvisso en 520, men den lär ju vara pigg nog att göra omkörningar med, och ändå vara rätt snål, eller är det bara dumt att köpa en med så liten motor, kanske borde vänta tills jag hittar någon bättre med större motor?

!70-hästarsmotorn räcker säkert om man inte prioriterar höga prestanda i första hand.

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #21 skrivet: april 26, 2010, 21:27:26 »
Jag har samma motor i min 320, och jag tycker den räcker till vardags och växlar man ner vid omkörning så kommer man förbi :).
Och förvånansvärt bränsle-snål.

Enda nackdelen är att varvtalet är rätt högt på landsväg/motorväg.

Nivåregleringen har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #22 skrivet: april 27, 2010, 14:09:10 »
Hehe, så du får plats med allt som kombin svalde i familjeväg i din E38? Bra att ha argument i framtiden  ;D

Köpte en syskon/tvillingvagn nyligen (rätt stor), det enda jag behöver göra med den är att plocka av de främre hjulen sedan är det bara att lägga ner den. Vanliga vagnar är inga problem, behöver inte demontera hjul eller likn.

Så absolut ett bra argument i framtiden.  :D

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #23 skrivet: april 27, 2010, 19:32:10 »
Jag har samma motor i min 320, och jag tycker den räcker till vardags och växlar man ner vid omkörning så kommer man förbi :).
Och förvånansvärt bränsle-snål.

Enda nackdelen är att varvtalet är rätt högt på landsväg/motorväg.

Nivåregleringen har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Ajfasen, höga varv är inget kul..  :-[ Och fart och vrid är inget ja direkt suktar, åker man gammal slö benz så lär man väl trilla omkull när man åker något nyare..

Hur är varvskillnaderna? Är de väldigt stor skillnad på utväxlingen mellan modellerna??

Måste bara skriva och berätta (nu när ordet barnvagn kom upp), det stod en E39 på parkeringen i lägenhetshusen bredvid, som jag gick och smygkollade lite på, samtidigt som ägaren kommer ut och jag växlar några ord med honom innan han åker, han berättar att han är mycket nöjd med bilen o.s.v, inget att klaga på.

: Men du, ser du har en ring på fingret där..
: Jadå, men bara förlovad ännu  ;)
: Okey, men gör inte samma misstag som mig, köp en bil med skinn direkt..

Suckade han och pekade på en riktigt snygg fläck på baksidan av passagerarstolen, en riktigt välplacerad kast-spya för över ett halvår sen  ;D

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
SV: E39 - Går i köptankar
« Svar #24 skrivet: april 27, 2010, 19:51:41 »
Haha, det lät inget vidare.  :D Skinn är alltid trevligt, så kör på det.

Om man bortser från motoralternativ se till att du köper en så pass välvårdad vagn du hittar. Bilar med suspekt servicehistorik osv bör väljas bort direkt. Utbudet är stort, tänk på det.  :)

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #25 skrivet: april 27, 2010, 20:38:49 »
Haha, det lät inget vidare.  :D Skinn är alltid trevligt, så kör på det.

Om man bortser från motoralternativ se till att du köper en så pass välvårdad vagn du hittar. Bilar med suspekt servicehistorik osv bör väljas bort direkt. Utbudet är stort, tänk på det.  :)

Hehe nej, missöden händer så lätt  ;)

Jo det här blir nog första gången ja verkligen lusläser serviceboken vid köp, och som du skriver, det finns jättemånga där ute på marknaden, och vad det verkar är de ju rätt svårt att sälja bil idag, så säljarna får stå ut med alla mina 1000 frågor ;)

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #26 skrivet: april 28, 2010, 23:12:23 »
Mi
Ajfasen, höga varv är inget kul..  :-[ Och fart och vrid är inget ja direkt suktar, åker man gammal slö benz så lär man väl trilla omkull när man åker något nyare..

Hur är varvskillnaderna? Är de väldigt stor skillnad på utväxlingen mellan modellerna??

Minns tyvärr inte exakt vad min 523 varvade, men den låg lägre än min 320 definitivt.
528 automat lär ligga på ännu lägre varvtal.

Skinn är både mysigt och praktiskt :)

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #27 skrivet: april 29, 2010, 20:42:01 »
Mi
Minns tyvärr inte exakt vad min 523 varvade, men den låg lägre än min 320 definitivt.
528 automat lär ligga på ännu lägre varvtal.

Skinn är både mysigt och praktiskt :)

Känns bra att höra :) tänkte väl få mig till att skriva att ni inte ger råd förvgäves, om 2 veckor har jag bokat tid på banken för att få lite mer kött på benen ang huslån, och hade då tänkt höra mig för om hur planerna förändras om jag köper en lite nyare bil. Så de e inte bara prat härifrån ;)

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #28 skrivet: maj 02, 2010, 15:12:03 »
Passade på ta en bild häromdan:

En 320 -03 varvar ca 3100 vid 110km/h

Alain här på forumet har en 530 så han kanske kan berätta vad hans bil ligger på.

Utloggad Scoop

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #29 skrivet: maj 02, 2010, 21:10:55 »
Passade på ta en bild häromdan:

En 320 -03 varvar ca 3100 vid 110km/h

Alain här på forumet har en 530 så han kanske kan berätta vad hans bil ligger på.

Oj där ser man :) jag tycker det är lite av ett krav att bilen ska ha rätt låga varvtal vid högre hastighet, blir galen på en motor som ska väsnas mycket och bete sig ryckigt.. Sen är de ju olika utv vid olika motorer och växellådor, man får väl forska sig lite fram till vad som är bäst :)

Reklampartners